زن شگفت انگیز وارد می شود

در پی اکران فیلم های ابرقهرمانی این بار زن شگفت انگیز توانسته شگفتی بیافریند و هم نظر منتقدان را جلب کند و هم نظر مخاطبان عام را،اما چگونه؟این فیلم شگفت انگیز چه چیزی دارد؟

زن شگفت انگیز وارد می شود

در پی اکران فیلم های ابرقهرمانی این بار زن شگفت انگیز توانسته شگفتی بیافریند و هم نظر منتقدان را جلب کند و هم نظر مخاطبان عام را،اما چگونه؟این فیلم شگفت انگیز چه چیزی دارد؟

ناکامی ابرقهرمانان زن در عالم سینما

دنیای سینمایی شرکت دی سی کامیکز کمی دیرتر از رقیب اصلی خود،یعنی مارول کامیکز(سازنده فیلم های مرد عنکبوتی و مرد آهنی و انتقام جویان و…) جنبیده و میخواهد هرچه سریع تر به پای رقیب اش برسد. دنیایی که مارول در فیلم هایش خلق کرد و در آن همه کاراکترها را به هم مرتبط ساخت و داستانی واحد از چند فیلم مختلف خلق کرد،پروسه بسیار طولانی داشت و با یکی دو سال فیلمسازی به اینجا نرسید.

زن شگفت انگیزاما دی سی که حالا به فکرش رسیده تا در عالم سینما از مارول عقب نماند (در عالم بازی های رایانه ای و انیمیشن و حتی سریال های تلویزیونی دی سی بی شک برتری دارد) با ساخت سریع فیلم های ابرقهرمانانه اش پی ریزی های لازمه برای رسیدن به فیلم های دیگرش انجام می دهد.

زن شگفت انگیز
لوگوی اصلی واندروومن یا همان زن شگفت انگیز

قرار است درست مثل انتقام جویان،اعضای ابرقهرمان فیلم های دی سی در یک فیلم به نام لیگ عدالت گرد هم بیایند. یکی از اصلی ترین عضو این گروه زن شگفت انگیز است. یکی از ابرقهرمانان تاریخ داستان های مصور که تا کنون فیلم درست و حسابی برای خود نداشت. تا کنون یک فیلم قدیمی تلویزیونی تنها میراث این شخصیت بر دنیای فیلم زنده بود. ساخت فیلم ابرقهرمانی با محوریت یک شخصیت زن ابرقهرمان در اکثر مواقع با شکست مواجه شده است. فیلم هایی مثل سوپرگرل و سونجای قرمز پوش که در اوایل دهه 80 سعی کردند زنان را در وادی فیلم های ابرقهرمانانه وارد سازند ولی موفق نشدند و این شکست تا فیلم هایی همچون Bloodrayne و زن گربه ای و الکترا و… ادامه داشت.

زن شگفت انگیزتمامی عنوان های ذکر شده یکی پس از دیگری شکست سختی را در سینما محتمل می شدند. ساخت یک فیلم دیگر با بودجه ای نسبتا بالا (150 میلیون دلار) درباره یک ابرقهرمان زن چالش و ریسک خطرناکی بود که دی سی با کمک یک کارگردان زن به نام   پتی جنکینز  که کارنامه آنچنان قوی هم تا قبل از ساخت این اثر در حرفه هنری اش نداشت بدان وارد شد .تلاش آن ها جواب داده و باید به آن ها تبریک گفت. چرا که با فیلمی بسیار خوب و موفق طرف هستیم.

زن شگفت انگیز
زن شگفت انگیز و تیم جنگنده اش

قصه فیلم زن شگفت انگیز

داستان اصلی زن شگفت انگیز حول خدایان روم و یونان باستان میچرخد. ربط دادن این دنیای خیالی به جهان واقعی کار بسیار سختی است. سخت تر زمانیست که قرار است به دوران واقعی در زمان جنگ جهانی ربط پیدا کند! اما زیر و بم های فیلمنامه و پیام اصلی فیلم و روند خوب آن باعث شده که مضحک بودن ربط این دو دنیا به چشم نیاید. دایانا با بازی گل گدوت دختر ملکه سرزمین آمازون است. سرزمینی که زنان آمازون در آن زندگی می کنند و به تمرین های نظامی خود مشغول هستند تا روزی روزگاری اگر خدای جنگ (آرس) باز به آن ها حمله کرد در برابر آن بایستند. مادر دایانا علاقه ای به مبارز بار آمدن او ندارد و میخواهد دایانا در دنیای کودکی خودش سیر کند ولی خاله او مخفیانه تمام فنون و حرکات نظامی را به دایانا که روح جنگجویی دارد یاد می دهد.

زن شگفت انگیز
ماشالله هر چی هم بپوشه بهش میاد

در خلال جنگ جهانی جاسوسی انگلیسی که در حال فرار از آلمان هاست به داخل جزیره آمازون سقوط می کند و دایانا و یارانش از او در برابر سربازان آلمانی محافظت می کنند. دایانا با استیو به دنیای واقعی فرار می کند چرا که از دهان او چیزی راجع به جنگ می شنود که بدبختی به بار آورده و دنیا را به نابودی کشانده. او به خیال اینکه این جنگ همان خدای جنگ دشمن دیرینه آن هاست به لندن می رود تا او را از بین ببرد.

عشق،کمدی،اکشن!

از لحظه دیدار دایانا و استیو بار عاطفی و کمدی فیلم آغاز می شود.دایانا مثل پری دریایی والت دیزنی دختری است که هیچی از مردان و دنیای واقعی نمی داند. حماقت او و حرف هایش درباره زندگی و تفکرات او نشان دهنده شخصیت پاک اوست. استیو که اوایل می پندارد با دیوانه ای طرف است کم کم عاشق همین شخصیت او می شود و بعد در اواسط فیلم پی به راز حقیقی دایانا می برد و برای این زن احترام ویژه ای قایل می شود.

زن شگفت انگیززن شگفت انگیز دشمن جنگ است. چه این جنگ خدای جنگ اساطیر باستانی باشد چه جنگ واقعی که خانمان سوز است. گل گدوت بازیگر درام خوبی نیست و در خیلی از صحنه های عاشقانه فیلم نمیتواند بازی خوبی ارایه کند اما در نقش یک زن مبارز و جنگجو بسیار خوش درخشیده. اوج این درخشیدن سکانس مبارزه تک به تک او با ارتشی از آلمانی هاست که با موسیقی و تم بی نظیر مخصوص فیلم بسیار حماسی شده است. از بعد از فیلم مرد عنکبوتی 1 محصول سال 2002 کمتر فیلم ابرقهرمانانه ای دیدیم که بتواند عشق را به این خوبی در روح این گونه فیلم ها نشان دهد. ماهیت فیلم ابرقهرمانی به دور از درام است اما شاید روحیه زنانه بودن فیلم توانسته این بار درام را به خوبی در شریان های فیلم جاری سازد.

زن شگفت انگیزنحوه مبارزه و قدرت های مافوق بشری زن شگفت انگیز منحصر خود اوست و برعکس بسیاری از کاراکترها تکراری نیست. شخصیت ثور در سری فیلم های مارول بیشترین شباهت را به او در نحوه مبارزه دارد اما باز هم بین قدرت ها و حرکات این دو فرسنگ ها فاصله احساس می شود. گل گدوت از پس صحنه های مبارزه و اکشن به زیبایی برآمده ولی هرچه سعی می کند در جاهایی از فیلم بامزه باشد خراب می کند. برعکس کریس پاین بازیگر نقش استیو  توانسته این نقص را جبران کند به همراه سه سرباز احمق و دس و پا چلفتی خود و به بار کمدی فیلم وزن خوبی بدهد.

زن شگفت انگیزسرآغاز زن شگفت انگیز

فیلم زن شگفت انگیز داستان سرآغاز یک ابرقهرمان است و معمولا در فیلم های اول این شخصیت ها، تا ضرباهنگ فیلم شروع شود و ما با شخصیت ها انس بگیریم و داستان را بفهمیم مدت زمان زیادی طول می کشد اما مهارت در نگارش فیلمنامه باعث شده که مخاطب بسیار زودتر از آنچه فکرش را کند وارد جو فیلم می شود. شخصیت های منفی فیلم بزرگترین مشکل و ایراد اصلی این اثر به شمار می روند. انتخاب بازیگر آرس در بدترین کج سلیقگی صورت گرفته و دیوید تلیس  اصلا به این نقش نمی آید. نه صدایش و نه هیبت لق و آویزان او هیچ کدام به ابهت کاراکتری مثل خدای جنگ نمی خورد. شخصیت   دکتر پویزن   با بازی خوب النا آنایا که زنی است دانشمند و سم شناس که کشتن در ذات اوست،

زن شگفت انگیز
یکی از شخصیت منفی های فیلم که می شد خیلی بهتر از آب در بیاد

میتوانست بسیار بهتر و ترسناکتر از چیزی که در فیلم نشان داده شد به نمایش در بیاید و مبارزه با رییس او یعنی   ژنرال لادرناف (با بازی دنی هی هیوستون) که یکی دیگر از نقش منفی های فیلم است بسیار سطحی و کوتاه است.برعکس مبارزه نهایی فیلم که هرچند طولانی است ولی بسیار احمقانه طراحی شده و جلوه های ویژه بدی در تک تک نماهایش به کار رفته است. مبارزه ای که مثل جنگیدن با غول مرحله آخر یک بازی کامپیوتری ساخته شده و اصلا در شان فیلم به این خوبی نیست.فروش بالای زن شگفت انگیز و استقبال منتقدان از این فیلم قطعا باعث تغییر سیاست هایی در استودیوهای فیلم سازی درمورد ساخت هرچه بیشتر فیلم های ابرقهرمانی که یک زن قهرمان آن باشد می شود.

زن شگفت انگیز فیلم بعدی مرد مورچه ای که همراه با کاراکتر wasp یکی از ابرقهرمانان زن مارول و یا فیلم کاپیتان مارول که باز یکی دیگر از قهرمانان این کمپانی است و همچنین ریبوت فیلمی مثل تامب رایدر همه و همه گواه این مطلب است. موفقیت زن شگفت انگیز نشان داد که اگر همانقدر که برای فیلمی چون بتمن زحمت کشیده شود و از عوامل و داستان خوبی بهره برد؛میتوان فیلمی ساخت که همراه با روحیات زنانه و قهرمان زن به دل همه بنشیند و از دیدن آن لذت ببرند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر