ماهان شبکه ایرانیان

تاریخچه برند زارا

نام برند اسپانیایی و دوست داشتنی زارا را همگی شنیده ایم. زارا همواره سعی می کند با پیروی از سبک‌های جدید و به روز، مشتریان جوان خود را راضی نگه دارد. در این مطلب بامیلو بلاگ کمی بیشتر با تاریخچه زارا و سبک طراح‌های آن آشنا می شویم.

نام برند اسپانیایی و دوست داشتنی زارا را همگی شنیده ایم. زارا همواره سعی می کند با پیروی از سبک‌های جدید و به روز، مشتریان جوان خود را راضی نگه دارد. در این مطلب بامیلو بلاگ کمی بیشتر با تاریخچه زارا و سبک طراح‌های آن آشنا می شویم.

ایندیتکس بزرگ

zara

برند پوشاک و زیورآلات زارا، از شهر گالیسیا اسپانیا شروع به فعالیت کرد. این شرکت سال 1975 توسط آمانسیو اورتگا (Amancio Ortega) و روزالیا مرا (Rosalía Mera) تأسیس شد.

زارا برند اصلی بزرگ‌ترین خرده فروشی مد جهان، یعنی گروه ایندیتکس (Inditex) محسوب می‌شود. کمپانی اسپانیایی ایندیتکس مالک برندهای دیگری مانند زارا هوم (Zara Home)، برشکا (Bershka)، پول اند بیر (Pull&Bear)، ماسیمو دوتی (Massimo Dutti)، اویشو (Oysho)، استرادیواریوس (Stradivarius) و اوترکه (Uterqüe) نیز می‌باشد.

کودکی زارا

آمانسیو اورتگا در سال 1975 اولین فروشگاه زارا را در مرکز شهر لاکورونیا در گالیسیای اسپانیا افتتاح کرد.

اورتگا، نام زوربا (Zorba) برگرفته از فیلم کلاسیک سینمای یونان را برای برندش برگزیده بود که به دلیل وجود باری دو بلوک دورتر با همین نام، مجبور به تغییر آن به “زارا” شد. اولین تولیدات این فروشگاه، لباس‌های ارزان‌قیمت از طرح‌های محبوب بود. پس از آن در سرتاسر اسپانیا شعبه‌های دیگری نیز افتتاح کرد.

در دهه 80 میلادی اورتگا با روشی که مد مقطعی (Instant Fashion) نامیده بود؛ روند طراحی، تولید و توزیع محصولات خود را با تمرکز بیشتر بر طراحی‌های به‌روزتر تغییر داد و به استفاده گروهی از طراحان به‌جای افراد پرداخت.

zara

هر سال یک کشور

در سال 1988 شرکت زارا با افتتاح شعبه‌ای در پورتو پرتغال توسعه بین‌المللی خود را آغاز کرد، پس از آن در سال 1989 به آمریکا و 1990 به فرانسه وارد شد. از سال 90 تا 93 شعبه‌هایش را تا مکزیک، یونان و سوئد توسعه داد. به همین روال افتتاح اولین شعبه‌ها در کشورهای ژاپن سال 2000، سنگاپور 2002، روسیه و مالزی 2003، چین، مراکش، استونیا، لهستان و رومانی 2004، فیلیپین، کاستا ریکا و اندونزی 2005، کره جنوبی 2008، هند 2010 و آفریقا جنوبی و استرالیا 2011، ادامه یافت.

در سال 2010 زارا فروشگاه آنلاین خود را در کشورهای اسپانیا، انگلیس، پرتغال، آلمان و فرانسه راه‌اندازی کرد؛ و در نوامبر همان سال کشورهای اتریش، ایرلند، نیوزلند، بلژیک و لوکزامبورگ به آن‌ها پیوسته و در ادامه، آمریکا سال 2011، روسیه و کانادا 2013، مکزیک، رومانی و کره جنوبی سال 2014 شروع به فروش آنلاین کردند.

zara

زارا اولین بار در سال 2014 به معرفی تکنولوژی سامانه شناسایی رادیویی (RFID) در فروشگاه‌هایش پرداخت. این تراشه‌های شناسایی در تگ امنیتی محصولات قرار دارند که هنگام خرید آن را جدا کرده و دوباره قابل استفاده هستند. زمانی که محصولی جابجا یا فروخته می‌شود، کمپانی می‌تواند توسط سیگنال‌های رادیویی این تراشه محصول را شناسایی و از تغییر موجودی آن مطلع شود.

به تنوع اسمارتیز

zara

زارا محصولات خود را در دسته بندی‌های مختلفی چون پوشاک زنانه و مردانه، کیف، کفش، لباس رسمی، لباس‌خواب، پوشاک نوزادان و کودکان و اکسسوری‌هایی مانند شال و روسری، زیورآلات، کیف پول، دستکش، چتر، عطر و اودکلن و لوازم آرایشی و بهداشتی، ارائه می‌دهد.

zara

پوشاک زنانه، مردانه و همین‌طور بچه‌گانه زارا بر اساس سلیقه و نیاز مشتری ارائه می‌شوند. تولید و عرضه محصولات جدید ده تا پانزده روز پس از طراحی آن‌ها انجام می‌شود و محصولات جدید دو بار در هفته به فروشگاه‌ها ارسال می‌شوند. محصولات جدید شناسایی، دسته‌بندی، اتیکت دار و بارگیری شده و بیشتر مواقع در طول 48 ساعت ارسال می‌شوند. توزیع همه این محصولات در اسپانیا صورت می‌گیرد. زارا در سال بیش از 450 میلیون محصول تولید می‌کند.

خرید بی دردسر

zara

همه محصولات زارا با همان قیمت فروشگاه‌های سطح شهر، به‌صورت آنلاین نیز به فروش می‌رسند و شامل بازگشت 30 روزه هستند. در وب سایت رسمی فروشگاه نیز امکان جستجوی نوع، رنگ، اندازه، قیمت و یا کد محصول به مشتریان داده‌شده و با استفاده از کیفیت بالا تصاویر، می‌توانند جزئیات دقیق محصول را مشاهده کنند.

ماراتن تولید

zara

در مقایسه با میانگین شش‌ماهه در صنعت مد برای تولید و عرضه یک محصول جدید، زارا ادعا می‌کند تنها به دو هفته زمان نیاز دارد تا محصولی را طراحی و روانه بازار کند و حدود 12 هزار طرح جدید در سال ارائه می‌کند. این شرکت ترجیح داده با سیاست عدم تبلیغ محصولات، یک درصد از سود سهام خود را برای راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کند. زارا برخلاف دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای پوشاک، به‌طور مستقیم مراحل طراحی، تولید و توزیع محصولات خود را کنترل می‌کند.

زارا در سال 1980 کارخانه خود را در شهر لاکورونیا (که برای صنعت نساجی خود‌ معروف شده) راه‌اندازی کرد و توانست در سال 1990در روش‌های تولید و توزیع خود نوآوری‌های زیادی ایجاد کند. روشی که توسط شرکت تویوتا طراحی‌شده و سیستم JIT) Just-in-time) نامیده می‌شود. در این روش شرکت قادر به ساختن یک مدل تجاری جدید می‌شود که می‌تواند تنها چند روز به کنترل مراحل ساخت، تکمیل و توزیع محصولات به فروشگاه‌های سراسر جهان بپردازد.

ساخت اروپا

zara

50 درصد محصولات زارا در اسپانیا و باقی آن‌ها در پرتغال، ترکیه و مراکش تولید می‌شوند. درحالی‌که تمام تولیدات بعضی از کمپانی‌های رقیب، در کشورهای آسیایی انجام می‌شود. تولید شیک‌ترین اقلام زارا، یعنی حدود نیمی از تمام کالاها، در کارخانه‌های متعلق به این شرکت در اسپانیا، پرتغال و ترکیه؛ و دیگر محصولات ساده و روزمره (مانند تی‌شرت‌ها) به تولیدکننده‌های ارزان‌قیمت آسیایی از جمله چین، سپرده می‌شوند.

اگر طرح جدیدی در یک هفته خوب به فروش نرود، از فروشگاه‌ها جمع شده و سفارش‌های بیشتر آن متوقف و طرح‌های دیگری جایگزین خواهد شد.

زارا دارای طیف وسیعی از طرح‌های ساده و روزمره است که هر سال عرضه می‌شوند، اما برخی از طرح‌های شیک و به‌روز آن کمتر از چهار هفته می‌توانند در قفسه‌های فروشگاه‌ها بمانند، تا طرفداران خود را زود به زود به سر زدن دوباره تشویق کند.

خیابان های لاکچری

zara

در حال حاضر زارا در 88 کشور حدود 2100 فروشگاه دارد. شعبه‌های مرکزی آن در تمام دنیا در بهترین و گران قیمت‌ترین مناطق قرار دارند. مانند خیابان پنجم در نیویورک (Fifth Avenue)، خیابان آکسفورد در لندن (Oxford Street)، کاله سرانو در مادرید (Calle de Serrano)، ویا دل کورسو در رم (Via del Corso)، شانزلیزه در پاریس (Champs-Élysées)، کورسو ویتوریو امانوئله در میلان (Corso Vittorio Emanuele)، نوسکی پروسپکت در سن‌پترزبورگ (Nevsky Prospect)، گام در ولادی‌وستوک (GUM)، شیبویا (Shibuya) و گینزا (Ginza) در توکیو، میئونگ دنگ در سئول (Myeongdong).

اسپانیا با 443 شعبه، فرانسه 128، چین 181، ژاپن 99، ایتالیا 95، پرتغال 85، آلمان 77، مکزیک 75، آمریکا 71 و  انگلیس با 68 فروشگاه، دارای بیشترین تعداد فروشگاه زارا در سراسر دنیا هستند.

زارا در بامیلو

zara

بامیلو به عنوان بزرگ ترین مارکت پِلیس (Marketplace) ایران، طیف گسترده ای از محصولات متنوع برند زارا را در دسترس مشتریان گرامی قرار می‌دهد، که از جمله آن‌ها می‌توان شلوار، پیراهن، تاپ و تیشرت‌های زنانه و مردانه اشاره کرد.

منبع: ویکی‌پدیا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان