به گزارش خبرنگار مهر، اتفاقات اخیر رخ داده در فرودگاه مشهد و سرگردانی چندین ساعته مسافران نه تنها پای دادستانی مشهد را به این اتفاقات باز کرده بلکه کمیسیون اصل 90 و کمیسیون عمران مجلس اعلام کردند که برنامه هایی برای پیگیری موضوع و طرح سوال از مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و رییس سازمان هواپیمایی کشوری دارند؛ اما در این میان و جدا از بررسی این موضوع از سوی دستگاه های نظارتی، آنچه مسافران درگیر را آزرده خاطر می کند بحث عدم پیگیری مقصران این بینظمیها و بیتفاوتی مسئولان اجرایی است؛ موضوعی که رییس سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در گفتوگو با خبرنگار مهر به آن اشاره کرد و گفت: این اتفاقات اولین و آخرین باری نیست که در حوزه هوایی رخ می دهد اما بی برنامگی و سوءمدیریت در این زمینه قابل اغماض نیست.
مهدی هاشمی ادامه داد: یخ زدگی بالهای هواپیما با توجه به پیشبینی سازمان هواشناسی قابل انتظار بوده است ضمن اینکه تجربههایی هم مربوط به سالهای گذشته و سایر کشورها در این زمینه وجوددارد که متاسفانه از این تجربیات به درستی استفاده نمی شود.
به گفته هاشمی، وقوع یخ زدگی یا نقص فنی در این وضعیت جوی کاملا طبیعی است اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از سیستم های مدرن، این مشکلات قابل پیش بینی و پیشگیری هستند ضمن اینکه می توان اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار مسافران قرارداد تا در زمان وقوع چنین مسایلی بهترین واکنش را نشان دهند.
رییس سابق کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: در این میان پاسخگویی مدیران و مسئولان فرودگاه و شرکت هواپیمایی نسبت به مسافران و افراد درگیر در این حادثه مناسب نبوده و همین موضوع مشکلات را چندین برابر کرده است. بنابراین از نمایندگان مجلس درخواست می شود که برخورد قاطعی نسبت به مقصران این حادثه داشته باشند زیرا تنها با برخورد قاطع، می توان از تداوم چنین مسایلی جلوگیری کرد.
وی بیان کرد: البته دادستانی کل کشور، بررسی این حادثه را در دستور کار قرار داده است و انتظار می رود که به صورت تخصصی علت را بررسی و با افرادی که کوتاهی کرده اند برخورد شود چون در این حوادث معمولا تعدادی از مسئولان و کارمندان صنعت هوایی کشور به وظیفه خود عمل نکرده اند.
هاشمی با تاکید بر اهمیت برخورد مناسب با چنین حوادثی گفت: انتظار می رفت که مدیران اجرایی حوزه هوایی پیش از آنکه دستگاه های نظارتی به قضیه ورود کنند، واکنش مناسبی نسبت به کوتاهی پرسنل خود نشان می دادند که متاسفانه شاهد چنین واکنشی از سوی آنها نبودیم.
به گزارش خبرنگار مهر، چند روز پایانی بهمن ماه پروازهای ورودی و خروجی بسیاری در فرودگاه مشهد با تاخیر یا دستور لغو مواجه شد و این موضوع سرگردانی مسافران در این فرودگاه را در پی داشت؛ علاوه بر این، انجام عملیات یخ زدایی بالهای یک هواپیما موجب محبوس شدن 7 ساعته مسافران در این هواپیما شد.