عمارت‌های تاریخی مشهد ؛ سفر به خانه های قدیمی

عمارت‌های تاریخی مشهد ؛ سفر به خانه های قدیمی دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ایران گردی,گردشگری مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور همواره محبوبیتی خاص بین گردشگران ایرانی دارد و می‌تو ...

مشهد به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری در کشور همواره محبوبیتی خاص بین گردشگران ایرانی دارد و می‌توان در تمام فصل‌های سال شاهد سفر انواع تورمشهد به این شهر بود. در این بین می‌توانید در کنار زیارت خود از نقاط دیدنی شهر هم بازدید کنید و در قالب توریک روزه به سفر خود رنگ ‌و لعابی دیگر ببخشید. در این مقاله قصد داریم به عمارت‌های تاریخی مشهد سری بزنیم. با همگردی همراه باشید.

مشهد

 1) عمارت موسوی

این عمارت که به خانه‌ی موسوی‌ها معروف است، در منطقه‌ی تپل محله واقع شده است. اگرچه که عمارت موسوی چندی است به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده، اما آن طور که باید و شاید مورد حمایت قرار نگرفته و شاهد تخریب تدریجی آن در منطقه هستیم. می ‌توانید در طول تورمشهد خود از این  عمارت که معماری خاص خودش را دارد، بازدید نمائید.

مشهد

 2) سرای ترکمن‌ها

این بنا به دلیل آجرکاری‌های فوق العاده‌ی خود اکثر گردشگران تورمشهد که به حیطه‌ی معماری علاقه مند بودند را به خود جذب می‌ کرده است. این بنا با اینکه به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده بود، اما با قرار گرفتن در طرح نوسازی شهر تخریب شد. این بنا که بیش از 120 سال قدمت داشته در اوایل حکومت پهلویان در این شهر ساخته شد و به عنوان یکی از بناهای تاریخی خاص شهر همواره مورد بازدید گردشگران تورمشهد قرار می ‌گرفته است.

مشهد

 3) خانه‌ی غفوری‌ ها

این خانه که در حال حاضر به دلیل کوتاهی ‌های مسئولین روبه تخریب تدریجی است، در محله‌ی نواب صفوی شهر مشهد قرار دارد. این بنا در سال 1384 به ثبت میراث فرهنگی رسید و از آن تاریخ به بعد مورد بازدید گردشگران تورمشهد قرار گرفته است. گچ کاری‌های فوق العاده بنا و معماری آن به خوبی نشان دهنده سبک معماری عمارت‌های مربوط به دوران قاجار است. اگر در قالب تورمشهد به این شهر سفر کرده‌اید و به معماری علاقه‌مند هستید، بازدید از این بنا برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

مشهد

 4) خانه ی امیری

این عمارت در اواخر حکومت قاجاریان در مشهد احداث شد. این خانه جزو زیباترین عمارت‌های مسکونی قدیمی در مشهد است و همواره محبوبیتی خاص بین گردشگران تورمشهد دارد. معماری منحصر به فرد خانه، تفاوت ارتفاع سطح خارجی و داخلی بنا و همچنین آجرکاری‌های هنرمندانه، زیبایی خاصی به این عمارت داده است. این بنا در خیابان نواب صفوی واقع شده و در سال 1384 به ثبت آثار ملی رسیده است، اما با کم توجهی ‌های مسئولین شاهد تخریب تدریجی آن در منطقه هستیم.

مشهد

 5) سایر عمارت های قدیمی مشهد

خانه ی اردکانی‌ ها ، خانه‌ی اکبر زاده ، خانه‌ی هوشمند، خانه‌ی طالبیان و ... از دیگر عمارت‌هایی هستند که در عهد قاجاریه در مشهد ساخته شده‌اند. می‌توان وجوه مشترکی را در معماری آنها مشاهده کرد، اما آنچه که مسلم است، اوج هنر کاشی کاری، گچ کاری و آجر کاری در این عمارت‌ها می باشد. اگر در قالب تورمشهد به این شهر سفر می‌کنید می‌توانید تور یک روزه ای را به بازدید از این عمارت‌ها اختصاص دهید.

مشهد

مشهد


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر