با خانه تکانی شب عید چه کنیم؟

نزدیک آخر سال، بنا به یک آیین‌ نوروزی همه درگیر تکاندن شدید خانه هایشان می شوند. این فعالیت های طاقت فرسا در کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان انجام شده و همه جای خانه و وسایل آن قبل از سال جدید تمیز می‌شوند

نزدیک آخر سال، بنا به یک آیین‌ نوروزی همه درگیر تکاندن شدید خانه هایشان می شوند. این فعالیت های طاقت فرسا در کشورهایی مانند ایران، تاجیکستان، افغانستان و جمهوری آذربایجان انجام شده و همه جای خانه و وسایل آن قبل از سال جدید تمیز می‌شوند. به گفته برخی، خانه تکانی از زمان زرتشت باب شده. که اگر خانه در آستانه فروردین ماه پاکیزه و آراسته باشد، نتیجه اش برکت و شادکامی خانواده است.

این روزها که بیشتر ما برای صرف شام و سریال و غشِ پس از آن به خانه می رویم، نظافت ها به مرور تلمبار می شوند و این دقیقه نودی بودن های اسفند به ضررمان می شود. برای اینکه در شمارش معکوس قبل از توپ در کردن، فرچه به دست در حمام نباشید، فقط یک برنامه ریزی درست لازم دارید. لیستی از کارهای جذاب خانه تکانی تهیه کنید و به شکار میکروب ها بروید.

خرید کلی شوینده ها

خرید شوینده

لیست که در دست داشته باشید، به راحتی می توانید اول از همه به خرید لوازم نظافت بروید. یک بار وقت بگذارید و یک خرید کلی کنید. در گیروداری که پاچه ها را تا ران تا زده اید، نیروهای فرا زمینی هم شما را وادار به خرید مواد تمام شده نمی کنند. مایع، پودر، دستکش، جارو، برس، اسکاچ، دستمال، کیسه و … بخرید و آنها را دم‌دست نگه دارید.

استراحت و خوش گذرانی

شیرینی ناپلئونی

اسم خانه تکانی که می آید، کمر خیلی ها می گیرد. خیلی به خود سخت نگیرید و به چیزهایی که این ماراتن را برایتان راحت تر و جذاب تر می کنند، فکر کنید. یک مجموعه موسیقی خوب پیدا کنید تا حواستان از کوزت بودن پرت شود. تلویزیون هم گزینه مناسبی برای استراحت های کوتاهی است که ممکن است فراموش شوند. از تبلیغات میان برنامه برای نفس گیری استفاده کنید. برای خود به فکر جایزه باشید. یک ماساژ عالی، کیف بنفش توی ویترین، یک فیلم خوب و شام رستوران پز، یا یک ناپلئونی و چای خوش عطر که دیگر حقتان است!

کمک اجباری

کمک

یک نفس عمیق بکشید و از اعضای محترم خانواده بخواهید در این تقسیم کار، از اتاق های خود شروع کنند. اگر تا تحویل سال طول نکشید، در کارهای سنگین این عملیات کمک کنند. یک اشاره ریز هم به زور بازوی مرد خانه کنید. با قول عیدی های تپل هم می توانید دل ها را به دست بیاورید. در این روزها آشپزی نکنید و مهمان قوی ترین مرد جهان باشید.

اول بزرگترها

اگر زمان زیادی ندارید که یک دل سیر همه جا را بسابید و بچینید، از جمع و جور کردن چشم گیرها شروع کنید. به ریزترها و کمد و کشوها به مرور رسیدگی کنید. از بیشترین انباشتگی در خانه شروع کنید. اگر یادگارهای زیادی از پدر و مادربزرگ هایتان دارید، یا اعصاب دیدن هر چیزی را نداشتید سریع به انباری منتقل کردید، باید از همین اتاق تاریک شروع کنید.

 شستشوی خرده ریزها

مراحل شستشو

خانه تکانی را از اتاق نشیمن، بزرگ ترین اتاق خانه شروع کنید، بعد به اتاق ها، کمدها، کتابخانه ها، آشپزخانه، کابینت ها، دستشویی و حمام برسید و آخر از همه سراغ کف ها بروید. اما خرده ریزها را فراموش نکنید.

  • فیلتر جارو را عوض کنید.
  • جرم دور در و پنجره ها را بگیرید.
  • خاک هواکش ها بگیرید.
  • کلیدهای برق را تمیز کنید.
  • مبل ها را با جارو برقی گردگیری کنید.
  • زیر تخت ها را مرتب کنید.
  • فرش های نو را 3 تا 5 سال اول نشویید، فقط لکه گیری کنید و زود به زود خاک آنها را بگیرید.
  • دستگیره ها، ریموت کنترل، تلفن و هر وسیله ای که هر روز از آن استفاده می کنید و فکر نمی کنید پر از باکتری باشند را ضد عفونی کنید.
  • ماشین لباسشویی و ظرفشویی که خانه قارچ ها شده را با محلول مخصوص بشویید.
  • تخته های گوشت، مرغ، پنیر و سبزیجات را با آب داغ و سرکه بشویید.
  • سینک ها و شیرآلات استیل را با سرکه، نمک و لیمو و سینک های چینی را با پودر لباسشویی پاک کنید.
  • زیر سینک ها را مرتب کنید و در صورت امکان قفسه یا سبد های نظم دهنده قرار دهید.
  • میزهای آشپزخانه را با جوش شیرین، آب و یک برس نرم تمیز کنید.
  • جرم کاشی ها را با پاک کننده های غلیایی از بین ببرید. محلول های اسیدی جلا و لعاب کاشی را می برند و آنها را زبر می کنند.
  • کاغذ دیواری ها را با اسپری های شستشوی بدون الکل و یک اسفنج پاک کنید.
  • پارکت را با پودر یا مایع شستشو و آب گرم تمیز و سریع خشک کنید.

خداحافظی با دور ریختی ها

سبد لباس

خانه خود را پاک سازی کنید. هر چیز بی استفاده، شکسته، لب پر، پاره، سوراخ و لنگه هایی که ته دلتان می دانید تا ابد تنها می مانند را جدا کنید. لباس هایی که لاغر شدم می پوشم، تا آن موقع چندین مد را پشت سر خواهند گذاشت. هر چیزی که تا به حال دردی دوا نکرده، از این به بعد هم استفاده نخواهد داشت. به یک ساعت قبل از مهمانی و احساس دلپذیر “لباس ندارم، نمیرم” فکر کنید و لباس هایی که به هر دلیلی به امیدی نگه داشته اید را ببخشید. وسایل، لباس ها و هر نخواستنی دیگر را دسته بندی کرده، در جعبه های نظم دهنده قرار دهید و برای دور ریختن یا بخشیدن کنار بکذارید.

تقویم تاریخ

خاطرات گذشته

خانه مکان آرامش است، آن را تبدیل به موزه نکنید. شهامت داشته باشید و از عتیقه ها کم کنید. لازم نیست همه عمرتان را در اتاق کودکی خود زندگی کنید. خاطرات کودکی را در حد چند عکس و یادگاری نگه دارید. احساساتی نشوید، این به معنی جدا شدن از گذشته نیست و فقط رهایی از چیزهایی است که دیگر به آنها احتیاج ندارید. از خرت و پرت ها و خرده ریزهایی که سال ها جمع شده اند، دل بکنید و هر چیزی که اطرافتان را شلوغ کرده جمع کنید. مطمئن باشید از ریز و درشت های به روز، لذت بیشتری خواهید برد.

منبع نور

اتاق نورانی

زیادی ها را که جمع کردید، فضای خانه روشن تر می شود. در اتاق های روشن انرژی مثبت جریان پیدا می کند. ذهن هم مانند چشم به نور احتیاج دارد و شما را سرحال می کند. به خانه مرتب خود شمع، چراغ یا آباژور بیشتری اضافه کنید.

گل و گیاه جدید

گل سنبل

اگر گل و گیاه دوستید، خانه آنها را هم بتکانید. خاک، گلدان و یا جای جدید و مناسب تری برایشان پیدا کنید. اگر هم فضای مناسبی برای آوردن همسایه جدید دارید که چه بهتر.

تنوع رنگ ها

اگر حوصله و وقتش را دارید، در کنار جابجایی هر ساله مبل و بوفه، ترکیب رنگ دکوراسیون هم تغییر دهید. فقط با رنگ کردن یک دیوار یا اضافه کردن دو صندلی رنگی، به فضای خانه روح جدید بدهید. تغییر رنگ فرش، پرده ها، رو مبلی، کوسن و حتی اکسسوری هایی مانند قاب عکس و شمعدان، فضای متفاوتی به وجود می آورد.

اتاق خواب بنفش

  • سفید قابل ست شدن با همه رنگ هاست و باعث تمیز، نو و بزرگتر به نظر رسیدن خانه می شود.
  • مشکی نشان قدرت و شکوه است و ترکیب آن با قرمز، زرد، سفید و رنگ های روشن فضایی مدرن ایجاد می کند.
  • قهوه ای با ترکیب کرم، قرمز یا زرد برای آشپزخانه و اتاق نشیمن مناسب است. فیروزه ای هم در کنار قهوه ای، ترکیب زیبایی می سازد.
  • قرمز محیطی گرم و جذاب ایجاد می کند، استفاده از تزئینات کوچک قرمز به خانه انرژی می دهد.
  • صورتی ملایم و آرامش بخش است و با قهوه ای یا طوسی ترکیب شیکی می سازد.
  • نارنجی شکننده رنگ های خنثی است. می توانید با چند شاخه گل یا شمع، جلوه خاصی به اتاق بدهید.
  • زرد به فضا گرما می بخشد. ترکیب زرد با سفید، مشکی و قهوه ای هارمونی زیبایی دارد.
  • سبز رنگ طبیعت است و در کنار همه رنگ ها زنده و شاداب به نظر می رسد.
  • آبی در طیف های مختلف پر انرژی و آرامش بخش است و فضایی آرام و دوست داشتنی می سازد.
  • بنفش رنگ استراحت است، در خانه آرامش ایجاد می کند و استفاده از آن در اتاق خواب و حمام توصیه می شود.


استراحت پس از خانه تکانی

در نهایت هم اگر کسی جایزه پیتزای استیک با سس سیرتان را نداد، همان چایی و شیرینی خودتان را که نوش جان کردید، از این خانه تکانی راضی خواهید بود. برای سال جدید همه جا نو، تمیز و خوش رنگ و بو شده و برق می زند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان