کفش پاشنه بلند در گذر زمان

اگر بخواهیم در مورد مد و مدگرایی صحبت کنیم روزها و ماه ها جای بحث دارد. کفش پاشنه بلند همیشه یکی از ارکان اصلی مجالس رسمی و مهمانی های بانوان بوده، هست و به احتمال زیاد خواهد بود

اگر بخواهیم در مورد مد و مدگرایی صحبت کنیم روزها و ماه ها جای بحث دارد. کفش پاشنه بلند همیشه یکی از ارکان اصلی مجالس رسمی و مهمانی های بانوان بوده، هست و به احتمال زیاد خواهد بود. درمورد پیشینه کفش گمانه زنی های فراوانی وجود دارد. برخی آن را به حدود 1200 تا 2 هزار سال قبل از میلاد مسیح ارتباط می دهند. اما در این مطلب، مورد بحث  ما کفش پاشنه بلند است. کفشی که خانم ها به آن تعلق خاطر فراوانی دارند و بدون شک جزء جدایی ناپذیر مهمانی ها محسوب می شود. اگر می خواهید آلبوم تصاویر و پیشینه 100 ساله این کفش های زیبا و ظریف را ورق بزنید، در ادامه مطلب با بامیلو بلاگ همراه باشید.

اینها را نیز بخوانید:

چگونه کیف و کفش ست انتخاب کنیم؟

کفش قرمز را با چه بپوشیم؟

چگونه با پاشنه‌بلندهای آسمان خراش قدم برداریم؟

5 نتیجه نپوشیدن کفش پاشنه بلند

دهه‌ 1910: تجارت خارجی

کفش پاشنه بلند دهه 1910

برخی بر این باورند که دهه 1910 میلادی (1328-1338 شمسی) به لحاظ اقتصادی دوره ای راکد و فاجعه بار بوده است. با اینکه استدلال این افراد به دلیل رخداد جنگ جهانی اول در این سال ها تا حدودی صحیح است، اما حقیقت چیز دیگری است. در این دهه با اتمام جنگ جهانی شاهد رشد و اوج گیری صنعت مد بخصوص در اروپا هستیم.

در این سال ها تجارت خارجی رونق فراوانی گرفت و دنیای مد را نیز درگیر این تحولات اقتصادی نمود. لباس های تمام قد و نیم تنه با تزئین گل رز باعث شد کفش پاشنه بلند جان دوباره بگیرد. بوت های تمام بند و پاشنه بلندهای چرمی در رنگ های خنثی، نمونه های بارز دنیای مد دهه 1910 بود.

دهه‌ 1920: لیبرالیسم و ظهور عصر جدید مد

کفش پاشنه بلند دهه 1920

با ظهور زنانی همچون گلوریا سوانسون (Gloria Swanson)، لوئیز بروکس (Louise Brooks) و کوکو شانل (Coco Chanel)، دنیای مد دستخوش تحولات گسترده ای شد. این زنان توانستند مد بانوان را وارد فاز جدیدی کرده و از انحصار آقایان خارج کنند.

بر خلاف دهه 1910 که خانم ها محدود به پوشیدن لباس های بزرگ با چین های فراوان بودند، اوضاع تغییر کرده بود. دامن و شلوارهای متنوع وارد محدوده پوشش بانوان شده و عرصه مد را دستخوش تغییرات فراوانی کرد. همین عامل دریچه ای جدید به روی کفش پاشنه بلند گشود. پاشنه بلندهای بنددار معروف به مری جین (Mary Jane) و کفش پاشنه بلند کلاسیک در این دهه طرفداران زیادی را به خود جلب نمود.

دهه‌ 1930: گسترش تعاملات اجتماعی

کفش پاشنه بلند دهه 1930

در دهه 1930 مهمانی ها، ضیافت های شام و از این دست موارد بیش از پیش مورد توجه جامعه قرار گرفت. هنگامی که صحبت از مهمانی و تجمع در کار باشد، بدون شک دنیای مد بدان عرصه وارد خواهد شد. لباس های دهه 1930 از زیبایی خاص و منحصر به فردی برخوردار بودند. کفش پاشنه بلند نیز جایگاه خود را با تنوع رنگ و طرح بیشتر تثبیت نمود. کفش های انگشت نما (که 2 تا 3 انگشت پا از جلوی آن مشخص است) برای اولین بار در این دهه معرفی شدند.

دهه‌ 1940: کاربردی، راحت و زیبا

کفش پاشنه بلند دهه 1940

در این دهه نیز شعله های جنگ جهانی دوم افروخته شد. با وجود اینکه این جنگ تأثیرات بسیار مخربی بر جهان گذاشت، اما پس از اتمام آن زندگی دوباره آغاز شد. در این دهه صنعت مد بیش از گذشته به سوی کاربردی بودن پیش رفت. شخصیت های هالیوود مانند ایوا گاردنر (Ava Gardner) و ریتا هیورث (Rita Hayworth) به جهانیان آموختند که چگونه باید یک لباس کاملاً راحت را به زیباترین شکل ممکن پوشید. پاشنه کفش ها در این دوران جهت راحتی، پهن تر طراحی شدند و از طرفی تزئین و طراحی متفاوت، زیبایی را به جلوه کفش پاشنه بلند می افزود.

دهه‌ 1950: دوره گذار مد

کفش پاشنه بلند دهه 1950

مورخان عرصه مد بر این باورند که دهه 1950 تحول عظیمی در دنیای مد شکل گرفت. دهه های 1910 تا 1940 بیشتر بر جنبه های ظرافت و راحتی لباس تأکید داشتند. این قضیه در مورد دهه 1950 به گونه دیگری است. در این دهه طیف گسترده ای از طراحی و رنگ های متفاوت به دنیای مد تزریق شد.

کفش های پشت بند دار (Slingbacks) و کفش پاشنه بلند با پاشنه های باریک به صورت افراطی رواج پیدا کردند. همین عامل، کفش پاشنه بلند را در مقایسه با سال های پیشین وارد فاز جدیدی نمود. در کفش های این دهه بخش های بیشتری از پا قابل مشاهده بود و تنوع طرح و نقش نمود بیشتری پیدا کرد.

دهه 1960: اوج گیری کفش پاشنه بلند

کفش پاشنه بلند دهه 1960

دهه 1950 یک دوره گذار برای دنیای مد و به تبع آن کفش پاشنه بلند محسوب می شود. پس از آن یعنی دهه 1960 شاهد اوج گیری و رواج بیش از حد این کفش ها در میان طراحان مد و همچنین مردم هستیم. این پاشنه بلندها در طرح و رنگ های متنوع مورد توجه طیف گسترده ای از افراد قرار گرفت. در این دهه جدای از کفش، تنوع رنگ در بیشتر لباس ها دیده می شود.

دهه‌ 1970: جزء جدایی ناپذیر

کفش پاشنه بلند دهه 1970

با مشاهده فیلم تب یک‌شنبه شب (Saturday Night Fever) می توان یک دید کلی از سال های دهه 1970 پیدا کرد. رنگ های روشن و لباس های طلایی و نقره ای خیره کننده، پرچمداران مد این دهه بشمار می روند. کفش پاشنه بلند نیز در این دوره با قدرت به راه خود ادامه داد و به جزء جدایی ناپذیر کمد خانم ها بدل شد. طرح های متفاوت و رویه های بندی جذاب را می توان به سادگی در این میان یافت. شاخصه اصلی بیشتر این کفش ها نیز همان طور که اشاره شد رنگ های روشن و سرزنده است.

دهه‌ 1980: معجون گذشته و حال

کفش پاشنه بلند دهه 1980

مد این دوره ترکیبی از دهه های گذشته با عصر حاضر بود. کفش پاشنه بلند کلاسیک متعلق به دهه 1920 و 1940، بازگشت شکوهمندانه ای را رقم زد. این بازگشت البته با تغییراتی مانند طرح های گل میخ دار، طرح های فلزی و روبان های تزئینی همراه بود. کفش های پشت بند دار هنوز هم در این دوره جولان می دهند، اما طراحی پاشنه ها باریک تر از گذشته شده است.

دهه‌ 1990: بی مهابا و ماجراجویانه

کفش پاشنه بلند دهه 1990

دهه 1990 را به حقیقت می توان یک ماجراجویی در عرصه مد انگاشت. با نگاهی به سبک لباس گروه موسیقی اسپایس گرلز (Spice Girls) که در این دهه شکل گرفت، می توان ساختار و نمادهای اصلی این دوره را دریافت. شاید به سختی بتوان سبک این دوره را در قالب کلمات عنوان کرد، اما جان کلام در «برتری طلبی» خلاصه می شود. دنیای مد بیش از پیش جنبه لیبرال و آزادی طلبی پیدا کرد. افراد هرآنچه که با آن احساس راحتی می کردند، می پوشیدند. تنوع بی حد و حصر کفش پاشنه بلند نیز در این دوره به چشم می خورد.

دهه‌ 2000: رواج کفش های پاشنه باریک

کفش پاشنه بلند دهه 2000

کفش های Stilettos به کفش هایی گفته می شود که پاشنه آنها باریک و نوک تیز باشد. با اینکه این کفش ها در دوره های دیگری نیز مورد استفاده قرار می گرفت، اما می توان دهه 2000 را دوره اوج گیری آنها نام گذاری کرد. افراد مشهوری همچون جنیفر لوپز (Jennifer Lopez)، لیندزی لوهان (Lindsay Lohan) و جسیکا سیمپسون (Jessica Simpson) طلایه داران دهه 2000 محسوب می شوند. این افراد معمولاً با کفش های یاد شده به روی فرش قرمز قدم می گذاشتند. از این رو پاشنه های باریک در میان مردم محبوبیت فراوانی پیدا کردند.

دهه‌ 2010: مهندسی طرح و نقش

کفش پاشنه بلند

شاخصه بارز کفش پاشنه بلند امروزی (مانند دیگر لباس ها) در جزئیات خلاصه می شود. این احساس که در پشت هرکدام از این کفش ها چندین طراح و مهندس ساعت ها وقت گذاشته اند را به خوبی می توان احساس کرد. طراحی کفش ها به گونه ای است که چشم هر کسی را می نوازد. یکی از طرح هایی که می توان به طور مشخص از آن نام برد پاشنه بلندهای مدل راک‌ استاد (Rockstud) برند والنتینو (Valentino) است. بندهای این کفش دور مچ پا حلقه زده و دارای طرح های گل میخ است. پاشنه آن نیز باریک و نسبتاً بلند و طراحی این کفش بسیار زیبا و چشم نواز است.

در نهایت می توان گفت دنیای مد نیز مانند زندگی انسان ها به سرعت در حال تغییر است. نکته قابل توجه در این مورد این است که بیشتر کفش های مربوط به این دوره ها (1910-2010) را به راحتی می توان پوشید. با اینکه برخی از این کفش ها دیگر مد نیستند، اما بدون هیچ دردسری می توان از آنها استفاده کرد. شاید دوره ای که کفش پاشنه بلند دیگر مورد استفاده نباشد را نتوان تصور کرد. نظر شما چیست؟

منبع: stylewe

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان