ماهان شبکه ایرانیان

بورکینی، لباس شنای پوشیده برای بانوان مسلمان

فعالیت های ورزشی برای بانوان مسلمان از موضوعات چالش برانگیز سالیان اخیر است. در همین راستا، طراحی های گوناگونی صورت گرفته است که جالب ترین آنها لباس شنای اسلامی است که بورکینی نام دارد. این لباس شنا، به شکلی طراحی شده که تمامی بدن را پوشانده و در عین حال آزادی عمل لازم برای شنا را از بانوان نمی‌گیرد.

فعالیت های ورزشی برای بانوان مسلمان از موضوعات چالش برانگیز سالیان اخیر است. در همین راستا، طراحی های گوناگونی صورت گرفته است که جالب ترین آنها لباس شنای اسلامی است که بورکینی نام دارد. این لباس شنا، به شکلی طراحی شده که تمامی بدن را پوشانده و در عین حال آزادی عمل لازم برای شنا را از بانوان نمی‌گیرد.

بورکینی، تابستان پر مناقشه ای را در فرانسه پشت سر می‌گذارد. در پی حملات مرگباری که در جشن های روز ملی فرانسه روی داد، پوشیدن بورکینی در سواحل شهر ریوریا (Riveria) ممنوع اعلام شده است. بورکینی واژه ای است مرکب از بورکا به معنی برقع و یکینی و نوعی لباس شناست. مسئولین معتقدند این لباس شنا که بدن زنان را به طور کامل می‌پوشاند، با قوانین سکولار فرانسه همخوانی ندارد. نخست وزیر سوسیالیست فرانسه، مانوئل والس (Manuel Valls)، بورکینی را «نماد بردگی بانوان» خوانده است، اما منتقدان این ممنوعیت معتقدند که بورکینی نماد فشار بر بانوان یا افراطیگری نیست.

آخرین جنجال بر سر این ماجرا این بود که دادگاه عالی فرانسه، این ممنوعیت را «جداً و مشخصاً غیرقانونی خواند، چرا که ناقض آزادی های حق تردد، آزادی عقاید و آزادی های فردی است.»

در این مطلب، نگاهی دقیق تر خواهیم داشت به این لباس شنا که بحث های زیادی را در دنیا به راه انداخته و توجه ها را به خود جلب کرده است.

طراح استرالیایی لبنانی الاصل

احدا زانتی (Aheda Zanetti) در سال 2004 این اختراع را به ثبت رسانده است تا دختران محجبه ای که می‌خواهند ورزش کنند، بتوانند با حفظ حجاب، به ورزش مورد علاقه خود بپردازند. او حتی نام تجاری «بورکینی» را نیز به ثبت رسانده است. زانتی می‌گوید تلاش کرده‌ است لباسی پوشیده برای سبک زندگی فعال، پویا و ساحلی استرالیا طراحی کند. البته در حال حاضر، طراحی های زانتی تنها انتخاب موجود برای این منظور نیستند. از اردن تا ایالات متحده امریکا، کمپانی هایی مانند Veilkini، East Essence و Yeesam لباس شناهای پوشیده را با طراحی های مختلف ارائه می‌کنند.

ادغام ارزش های اسلامی با لباس شنا

بانوان مسلمان باید فرمان قرآن مبنی بر «پوشیده و با حیا بودن» را در لباس های خود رعایت کنند. طراحی های زانتی تحت عنوان «احدا»، متفاوت است اما همگی چند بخش را شامل می‌شوند: یک تونیک آستین بلند تا روی زانو و شلوار و کلاهی که سر و موها را می‌پوشاند. بورکینی ها طرح ها و رنگ های متفاوتی دارند؛ از پارچه های ساده و رنگارنگ گرفته تا طرح های راه راه و خال خال. پارچه 100% پلی استر این لباس ها، سبک، در برابر کلر و اشعه UV مقاوم بوده و بلافاصله خشک می‌شوند. با پوشیدن بورکینی، تنها صورت، دست ها و پاها (از مچ به بعد) معلوم خواهد بود.

زنان مسلمان تنها کسانی نیستند که به لباس شنای پوشیده علاقمندند

مایوهای غربی در طول قرن ها به سرعت فراگیر شده اند. در قرن هجدهم، لباس های شنا بخش اعظم بدن بانوان را می‌پوشاند. اما در همین دوران، بانوان یهودی ارتدوکس از لباس شنایی شبیه به بورکینی استفاده می‌کردند. در کشورهایی نظیر هندوستان، آفریقای شمالی و کشورهای مسلمان، دیدن این نوع لباس شناها بسیار عادی و متداول است.

هجمه های بسیار علیه ممنوعیت بورکینی

بانوان مسلمان از سرتاسر دنیا، عکس العمل مشابهی نسبت به این ممنوعیت داشته اند: آنها این ممنوعیت را ناشی از تبعیض جنسی، اسلام هراسی و افراط گرایانه می‌دانند.

نایما جیلانی، یک بانوی مسلمان در مصاحبه با هافینگتن پست می‌گوید: «شیوه فرانسه برای مبارزه با این افراط گرایی، بسیار افراطی است.»

این مساله تنها مورد توجه مسلمانان قرار نگرفته است، بلکه معترضین در نزدیکی سفارت فرانسه در لندن، یک میهمانی ساحلی برگزار کرده و همگی با بورکینی، به آب تنی،شن بازی و بازی با اسباب بازیه ای بادی پرداختند. در همین مراسم، مردی که نقاب زورو به صورت زده بود، از همگان خواست از بانوانی که این ممنوعیت را می‌شکنند، حمایت کنند!

واکنش های شدید موجب فروش بیشتر بورکینی

بسیاری از معترصین، اعتراض خود را با استفاده از کیف پول هایشان عملی کرده اند. سایت فروش آنلاین زانتی، در روز یکشنبه گذشته 60 سفارش آنلاین را ثبت کرده، در حالی که در روزهای عادی، میزان این سفارش حدود 10 تا بوده است. قیمت بورکینی ها، بسته به سایز و طرح، از 30 تا 100 دلار متغیر است.

منبع: npr

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان