چطور با قلمه زنی گل و گیاه پرورش دهیم؟

بخشی از ساقه که ریشه های جدید را شکل می دهد و جوانه می زند، گره (یا همان جوانه) نام دارد. وقتی گیاه به صورت عادی رشد کند، این نقاط رشد دهنده از خود برگ، گل و جوانه تولید می کنند. اما اگر اگر تکه ای با دو یا چند گره بریده شده و کاشته شود، گره ها می توانند به رشد ریشه ها و جوانه ها نیز ترغیب شوند.

بسیاری از گل ها و گیاهان را می توان با یک تکه‌ از خودشان بازپرورش داد. این کار معمولاً با تکه ای از ساقه انجام می شود. اما با ریشه یا حتی برگ هم می توان چنین کاری را صورت داد. بسیاری از گیاهان چهارفصل از قلمه‌ ریشه رشد می کنند، در حالی که گیاه بگونیا (Rex Begonia) و بنفشه آفریقایی (Saintpaulia) را می توان تنها با یک برگ رشد داد.

بخشی از ساقه که ریشه های جدید را شکل می دهد و جوانه می زند، گره (یا همان جوانه) نام دارد. وقتی گیاه به صورت عادی رشد کند، این نقاط رشد دهنده از خود برگ، گل و جوانه تولید می کنند. اما اگر اگر تکه ای با دو یا چند گره بریده شده و کاشته شود، گره ها می توانند به رشد ریشه ها و جوانه ها نیز ترغیب شوند.

در بعضی مواقع، ریشه ها با اضافه سازی هورمون رشد تقویت می شوند، که در بازار تحت عنوان پودر یا ژل ریشه‌ زایی دردسترس است. اما اغلب تنها کافی است که قلمه را در خاک آن فرو ببرید و بهترین شرایط رشد را برای قلمه فراهم کنید، تا ریشه بدون نیاز به مواد افزودنی شکل بگیرد.

پرورش گل و گیاه با قلمه‌ زنی

گیاهان از چوب مستعدی رشد می کنند که بعد از رشد سریع و ناگهان فصول بهار و تابستان، سفت و زمخت شده باشند. این نوع، قلمه با چوب نیم‌سخت شناخته می‌شود. گیاهان همچنین می توانند از قلمه های نهال (نوک نرم قلمه ها) یا از چوب های کهنسال (قلمه های چوب سخت) نیز پرورش یابند.

به منظور اطمینان از موفقیت، با تکه سالمی از گیاه کار خود را شروع کنید. مواد و ابزارتان، از قیچی باغبانی گرفته تا گلدان و محیط کشت، باید تمیز و ضدعفونی شده باشند. قلمه ها را در گلدان پر از خاک با زهکشی خوب یا ترکیب کوکوپیت و شن کشت بریزید که می توانید آنها را نیز از قلمستان تهیه کنید.

به منظور آمادگی برای قلمه زنی، برگ های پایینی را ببرید و با قیچی باغبانی تیز، زیر گره را ببرید. شکوفه ها یا گل ها را بچینید و هیچ برگ بزرگی را هم باقی نگذارید. این کار به منظور کاهش تعرق گیاه صورت می گیرد.

قبل از کاشت، پایه‌ قلمه را در ژل یا پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. به منظور ایجاد حفره در خاک، از بیلچه استفاده کنید تا قلمه را در خاک بکارید. این کار از احتمال آسیب دیدگی پایه‌ قلمه می کاهد.

قلمه را تا حدی در خاک فرو کنید که چند گره از قلمه به زیر خاک برود. می توانید چندین قلمه را در یک گلدان بکارید. قلمه را با استفاده از کود مایع جلبک دریایی، آبیاری نمایید. یادتان باشد برچسبی روی گلدان بزنید و روی آن نام گیاه و تاریخ کاشت قلمه را نیز بنویسید.

به منظور فراهم سازی محیط مرطوبی که برای رشد گیاه مناسب است، باید کیسه پلاستیکی روی گیاه بکشید تا فضایی شبیه یک گلخانه کوچک را شبیه سازی کنید. سیم مفتول یا چوب های صاف و باریک را در خاک فرو کنید تا پایه های لازم برای ایستادن کیسه پلاستیکی روی گیاه فراهم باشد.

گلدان قلمه ها را در جعبه فوم قرار دهید یا آن را دور از معرض تابش مستقیم بگذارید. قلمه‌ها را کنترل کنید و برگ ها یا قلمه های ناسالم را بچینید. هرچند وقت یکبار، مخصوصاً در هوای گرم، با اسپری روی قلمه آب بپاشید.

پنج دلیل برای قلمه زنی

قلمه زنی روشی راحت و ارزان برای کاشت و پرورش گیاهان تازه است، اما دلایل بسیار دیگری هم وجود دارند که افراد را به کاشت قلمه مجاب می سازند.

  1. اگر قصد تغییر محل سکونت دارید یا محل اقامت ثابتی ندارید، می توانید قلمه ها را نیز با خود ببرید.
  2. رشد گیاهان بیشتر و متنوع تر که به باغچه‌تان زیبایی فوق‌العاده‌ای می بخشد.
  3. رشد و ایجاد پرچین با خرید ارزان چند قلمه، به طوری که باقی گیاهان پرچین‌تان نیز با قلمه های گیاهان فعلی‌تان تامین می شود.
  4. رشد و پرورش گیاهان به عنوان هدایایی زیبا یا حتی کسب درآمد.
  5. تکثیر گیاهان خارق‌العاده‌ا‌ی با رنگ متمایز، مانند آزالیا یا کاملیا.

گیاهان مناسب قلمه زنی برای تازه کارها

  • فوکسیه
  • اسطوخودوس
  • شمعدانی
  • گل ادریسی
  • رزماری
  • خطمی
  • گل سرخ (رز)
  • گل حنا
  • گاردنیا
  • آزالیا
  • کاملیا
  • بگونیا ساقه عصایی
  • اغلب گیاهان آبدار

منبع: Homelife

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر