فرادید؛ نگاهی دقیقتر به شرایط حاکم بر اقتصاد ایران نشان میدهد کشور ما به لطف داشتن بازاری بزرگ با ابعاد
اقتصادی تجاری وسیع، همواره مورد توجه شرکتهای بزرگ جهان قرار داشته است. حجم این توجه به حدی است که اغلب گزارشهای معتبر نهادهای مرجع اقتصادی در
جهان از ابعاد عجیب بازاری 80 میلیونی حرف میزنند که برای نمونه سالانه بین حدود 1.5میلیون
دستگاه خودرو در آن به فروش میرسد و حداقل 20 میلیون دستگاه خودرو در طول از جادههای
آن عبور میکنند. این بین در 80 سال اخیر شمار زیادی از برندهای مهم جهان از اقسام
آمریکایی و اروپایی و آسیایی پای به بازار ایران گذاشتهاند و تقریبا هیچ برندی
نیست که در ایران خودروهای زیادی نفروخته باشد.
به گزارش فرادید، در چنین شرایطی اگر کمی خلاق و
کنجکاو باشیم، می توانیم با چرخیدن در سایتهای اینترنتی فروش خودرو به موارد
بسیار عجیبی برخورد که خرید آنها بسیار لذتبخش و جذاب است. خودروهای این گزارش
گرچه نمونههای اصیل و کمیابی هستند که دردسرهای نگهداری آنها کم هم نیست اما برای
یک عشق ماشین فرصت بینظیری را فراهم میکنند که هیچ گاه با چنین پرداختی امکانپذیر
نیست. فقط تصور کنید با پرداخت مبلغی 85 میلیونی صاحب یک اسیووی مدرن و قلدر
مثل سوبارو فارستر شوید که مدل 2014 است و سال قبل از گمرک خارج شده. شرط دل سپردن
به این گزارش با این توضیح عیان شد، کافی است زاویه دید را تغییر دهید و از ریسک
نترسید. مطمئن باشید سواری با یک مرسدس بنز امال 350 مدل 2008 خیلی خاطرهانگیزتر
از نشستن در کابین یک قفس متحرک مثل هیوندای توسان 2017 است. شک دارید اگر، گزارش
را بخوانید. اوپل کورسا مدل 2009
کلاس: هاچبک کوچک شهری
کارکرد: 90 هزار کیلومتر
قیمت: 50 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 4سیلندر 1400سیسی
قدرت: 100 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: بدون رنگ
درباره این خودروی شکستخورده در بازار ایران
زیاده از حد بدگویی شده، مثلا اینکه کورسای 2009 تا 2012 بیش از حد پلاستیکی و یا
زیاده اقتصادی است. اما هیچکس نمیگوید موتور اکوتک و آمریکایی کورسا چه اندازه کماستهلاک
و سرحال است یا اینک هجعبهدنده اتوماتیک آن چه عملکرد درخشانی دارد. اوپل به لطف
مهندسی پیشرو جنرال موتورز محصولی کممصرف، نرم و دینامیک است که در فضای شهری
کاملا بر رقبای شرقی برتری داشته و با توجه به قیمت مناسب، میتواند یک جایگزین
مطمئن برای برلیانسهای چینی باشد. طراحی خشن و جذاب بدنه حسن مهم دیگری است که
کمک میکند تا کورسا در بین انبوهی از خودروهای بیقواره چینی و کرهای به چشم
بیاید، هر چه نباشد این یک خودروی آلمانی اصیل با رگههای فنی آمریکایی است.
پژو 407 مدل 2009
کلاس: سدان متوسط شهری
کارکرد: 70 هزار کیلومتر
قیمت: 55 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 4سیلندر 2000سیسی
قدرت: 139 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: یک لکه رنگ
کمتر پیش میآید که سدانی فرانسوی تا این اندازه
برای ایرانیها محمل عشق و نفرت باشد. خودرویی به غایت زیبا که فرمی متفاوت از
محصولات هم رده کره ای و ژاپنی هم عصرش داشت ولی قربانی موتور نسبتا ضعیف و قیمت
گرانش شد. حالا با گذشت 8 سال، این خودرو قیمتی مشابه یک محصول چینی مثل جک جی5
داشته و ضمن ایمنی بسیار بالاتر، کیفیت ساخت بهتر، ظاهر لوکستر و سواری نرمتر از
امکانات بیشتری برخوردار بوده و اتاق بزرگی هم دارد. سانروف، جعبهدنده تیپترونیک
با عملکرد عالی، صندلیهای چرمی و برقی 8 جهته، چراغهای اتوماتیک و ترمزهای
قدرتمند تنها بخشی از امکانات مدرنی است که 407 به خریدارانش ارائه میکند.
ولوو اس80 مدل 2000
کلاس: سدان لوکس بزرگ
کارکرد: 125 هزار کیلومتر
قیمت: 75 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 6 سیلندر 2980سیسی توئینتوربو
قدرت: 272 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: سالم
یک خودروی ایدهآل با عمری 17 ساله که هم دندهاتومات
است، هم سانروف دارد، هم موتور 2 توربوی بسیاری سرحال دارد و هم به سیستم نمایشگر
لمسی 6 اینچی مجهز است. در عین حال دوام و ماندگاری بالایی داشته و به دلیل
استفاده از سیستم 4 چرخ محرک توان حرکت پایدار و قدرتمند در مسیرهای زمستانی، لیز،
شنی و حتی گلی را دارد. این خودرو به عنوان نسل اول سدان لوکس شرکت ولوو کار بزرگی
انجام داد و در 6 سال بیش از 380 هزار دستگاه در بازار اروپا فروش داشت، آن هم
وقتی رقبای قدری مثل ب.ام.و سری5 و مرسدس بنز ای کلاس را پیش روی خود میدید. شتاب
0 تا 100 ین خودرو با کمتر از 6 ثانیه حیرتانگیز است و در عین حال راحتی اتاق
مملو از چرم و چوب اس80 مثال زدنی است. بماند که سیستمهای متعدد ایمنی فعال و
غیرفعال اس80 شما را در بدترین تصادفات هم از خطر مرگ در امان نگه می دارد. حیف
نیست به جای لیفان 820 این خودرو را نخریم؟
هوندا سیویک 2012
کلاس: سدان کوچک شهری
کارکرد: 89هزار کیلومتر
قیمت: 80 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 4 سیلندر 1800سیسی
قدرت: 140 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: سالم
به نسبت باقی پیشنهادات فرادید این نمونه کمی
گران و البته معمولی است اما خب این ظاهر قضیه است. هوندا سیویک یک خودروی بیمرگ
است که برای خانواده می تواند حداقل 10 سال بدون هیچ دردسری کار کند و کمترین
هزینه ممکن را هم روی دست خریدارانش بگذارد. این سدان کوچک که همرده کیا سراتو،
هیوندای الانترا و رنو مگان است که به لطف موتوری کممصرف و اتاقی بزرگ بهترین
گزینه کارکرده در مقایسه با محصولات چینی و کرهای موجود در بازار است. این خودرو
که قربانی بازاریابی اشتباه واردکننده شد امکانات بسیار خوبی هم داشته و میتواند
علیرغم کلاس فنی، نقش یک خودروی مدرن و آپشنال را بازی میکند که جادار و به نسبت
ایمن هم هست. به فکر استهلاک این خودرو و کیلومتر بالای کارکرد آن هم نباشید چرا که هوندا نه یک ماشین لوکس که محصولی سختجان است و توصیه ما این است که به فکر زدن رکورد پیمودن 1 میلیون کیلومتر با سیویک 2012 باشید که واقعا کار دلنشینی است.
سوبارو فارستر 2014
کلاس: کراساوور متوسط
کارکرد: 25 هزار کیلومتر
قیمت: 85 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 4 سیلندر 2490سیسی
قدرت: 170 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: سالم
این یک پیشنهاد اکازیون است. با دیدن این آگهی و
حجم اختلاف قیمتی که این مدل ژاپنی با نمونههای ژاپنی یا کرهای دارد متحیر میشوید در حالی که مالک خودرو دلیل این افت قیمت بالا را تنها ناشناخته بودن برند سوبارو و نیز
نبود قطعات یدکی عنوان میکند. با اینحال واقعا چرا باید به این دو مورد توجه کرد
وقتی کیفیت محصولات سوبارو در همه نظرسنجیهای معتبر بالاتر از کیا و هیوندای است و
رضایت مشتریان از محصولات این برند بالاتر از مزدا است. اکیدا خرید فارستر مذکور
توصیه میشود، پس بشتابید و زمان را از دست ندهید!
آئودی تیتی مدل 2007
کلاس: کوپه اسپورت کوچک
کارکرد: 80 هزار کیلومتر
قیمت: 120 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 2لیتری 4 سیلندر توربو
قدرت: 198 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: یک لکه رنگ
این خودرو در مقایسه با خودروهای همرده خود از
دو شرکت ب.ام.و و بنز حداقل 50 تا 100 میلیون تومان ارزانتر است و در عین حال
ظاهر مدرنتری هم دارد. تیتی که 50 میلیون تومان از مرسدس بنز اسالکای مدل 2006
ارزانتر است، در مقایسه با رودستر زد4 حدود 100 میلیون تومان ارزانتر است ودر
عین حال هیچ کمبودی نسبت به دو خودروی دیگر چه در بعد زیبایی و چه به لحاظ فنی
ندارد.راستی این اتومبیل آلمانی به واسطه کمک فنی فولکسواگن در زمینه تولید موتور، خرج زیادی روی دست شما نمیگذارد و برخلاف بنز و ب.ام.و موتور پرخرجی ندارد.
تویوتا لندکروزر جیایکسآر مدل 2001
کلاس: اسیووی اقتصادی بزرگ
کارکرد: 120 هزار کیلومتر
قیمت: 140 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 8 سیلندر 4700سیسی
قدرت: 228 اسب
بخار
وضعیت فنی: سالم
وضعیت ظاهری: بدون رنگ
این خودرو یک اعجوبه تمامعیار است که در کمال
سادگی از تپه، کوه، رودخانه یا صحرا عبور میکند و به غیر از گنجایش بالایی که
دارد، از اتاقی راحت، کیفیت ساخت قابل قبول و نیز نیز توان یدککشی بالا برخوردار
است. خریداران ایرانی که با 150 میلیون تومان تنها مجبورند سوار کراساوورهای کرهای
یا ژاپنی کوچک مثل سانگیانگ کوراندو و نیسان جوک شوند، با خرید لندکروزر 2001 با یک
تیرچند هدف را نشانه میگیرند. خوشبختانه قطعات لندکروزر موجود و تعمیرات آن نیز در
ایران به سادگی انجام میشود، پس دل به دریا بزنید و از تغییر نترسید.
هیوندای جنسیس مدل 2011
کلاس: سدان لوکس متوسط
کارکرد: 150 هزار کیلومتر
قیمت: 165 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 6سیلندر 3800سیسی
قدرت: 290 اسب
بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: رنگ ندارد
سدان لوکس، دیفرانسیل عقب و قدرتمند هیوندای
گرچه ظاهری به شکوهمندی محصولات لکسوس و بنز ندارد اما از هر جهت خودروی ایدهآلی
است که تجربه مشترک سواری راحت، هندلینگ عالی و پایداری سطح بالا را به راننده
ارائه میدهد و در عین حال حال بعد از افت قیمت بسیار در ایران، حالا به قیمت یک
تویوتا کورولای صفر قابل خریداری است. مجموعه کامل امکانات رفاهی مثل سردکن و
گرمکن، تجهیزات ارتباطی روز در کنار تزئینات چرم و چوب و آلومینیوم همه و همه کمک
می کند تا جنسیس برای یک خانواده بزرگ حکم قایق تفریحی را داشته باشد.
مرسدس بنز امال 350 مدل 2007
کلاس: اسیووی لوکس متوسط
کارکرد: 70 هزار کیلومتر
قیمت: 200 میلیون تومان
نوع و حجم موتور: 6سیلندر 3500سیسی
قدرت: 280 اسب بخار
وضعیت فنی: کاملا سالم
وضعیت ظاهری: بدون رنگ
این بنز جسور و قلدر یک مجموعه تمامعیار از
شکوه طراحی، امکانات مدرن، موتور قدرتمند، کیفیت ساخت خوب، ایمنی بالا و توان
آفرود مثال زدنی است که با تنها 200 میلیون تومان قیمت قابل خریداری است. سیستم صوتی
هارمن کاردان این خودرو هنگام پخش موسیقی یک ارکستر واقعی است در حالی که فضای
گسترده کابین به راحتی برای 5 سرنشین بزرگسال جا دارد. البته امال با اینکه
محصولی متعلق به یک دهه قبل است اما از گرمکن و سردکن صندلیها، سانروف و شیبسنج
و صندلیهای برقی سود میبرد. همچنین تریم چوب، چرم و مخمل که به زیبایی هرچه تمامتر
در کابین به کار رفته در نوع خود مثال زدنی است. درباره موتور و گیربکسهای مرسدس
بنز هم لازم نیست توضیح زیادی بدهیم.