مراسم پنجاه بدر در قزوین ؛ میعادی دوباره با طبیعت در اردیبهشت

مراسم پنجاه بدر در قزوین ؛ میعادی دوباره با طبیعت در اردیبهشت دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ایران گردی,فستیوال,گردشگری مراسم پنجاه به در درواقع مراسمی آیینی، مذهبی است که هرساله در ۱۹ اردیب ...

مراسم پنجاه به در درواقع مراسمی آیینی، مذهبی است که هرساله در 19 اردیبهشت ماه در شهر قزوین برگزار می شود. اسناد تاریخی و نقل قول های دهان به دهان نشان می دهد که ریشه این مراسم حتی به دوره پیش از اسلام باز می گردد و پس از اسلام نیز مانند بسیاری دیگر از آیین های باستانی با اعمال و اعتقادات مذهبی ترکیب شده و به شکل امروزی درآمده، اما اکنون در اکثر شهرها این آیین رو به فراموشی رفته و تنها مردم شهر قزوین، با همان شور همیشگی آن را زنده نگه داشته اند. داستان از این قرار است که اگر تا پنجاهمین روز سال، بارش باران به اندازه کافی باشد، مردم به طبیعت رفته و نماز شکر به جا می آورند و اگ بارش باران به اندازه کافی نباشد، مردم با رفتن به دامان طبیعت، به نوعی مراسم باران خواهی را به جا می آورند. پنجاه به در قزوین، یکی از مراسمی است که هرساله حدود هشت هزار نفر از جمعیت استان قزوین را به سمت شهر قزوین و مصلی اصلی شهر می کشاند تا بهانه ای باشد برای شکرگزاری، تفریح و صله رحم. مراسم پنجاه بدر در قزوین، غذاهای خوشمزه و رسوم جالبی دارد که باهم مرور می کنیم.

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوینآیین ها، غذاها و اعتقادات

 از جمله غذاهایی که در این روز پخته می شود، دُیماج است که ترکیبی از نان خرد شده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر می باشد. قیمه نثار خوشمزه هم که پای ثابت تمامی دور همی های مردم قزوین است. پخت آش رشته و خوردن آجیل مشکل گشا هم در این روز رواج زیادی دارد. از جمله مراسم جالبی که در این روز توسط قزوینی ها انجام می شود و از نظر اعتقادی، شبیه به سیزده سنگ سیزده بدر می باشد، این است که مردم به پای دیوار رفتع و سنگ کوچکی را به آن فشار می دهند، نیت می کنند و سپس سنگ رها می کنند. اگر سنگ به دیوار چسبید و نیفتاد، یعنی آرزویشان برآورده می شود و در غیر این صورت یعنی نیتشان خالص نبوده است.
گفتنی است که معاون گردشگری قزوین، عنوان نموده که سازمان میراث فرهنگی استان در تلاش است تا با برپایی چادرهای اطلاع رسانی و توزیع اقلام تبلیغاتی، علاوه بر این آیین زیبا، سایر جاذبه های گردشگری قزوین را نیز بیشتر به گردشگران بشناسانند.

پنجاه به در - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین

پنجاه بدر - قزوین


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر