ماهان شبکه ایرانیان

آب انبار باسیلیکا ؛ یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه

آب انبار باسیلیکا ؛ یکی از جاذبه های گردشگری ترکیه یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - جهان گردی,اماکن دیدنی,گردشگری ساخت آب انبار بسیار زیبا و با شکوه باسیلیکا، در دوره بیزانس و مختص به استانبول ...

ساخت آب انبار بسیار زیبا و با شکوه باسیلیکا، در دوره بیزانس و مختص به استانبول، بوده است. در گذشته این آب انبار به منظور تامین آب بوده، اما حال تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ترکیه شده است که افراد زیادی از سراسر جهان به دیدن آن می آیند. برای آشنایی بیشتر با تاریخ این شهر زیبا، بازدید از آب انبار باسیلیکا را به شما پیشنهاد می کنیم. در ادامه اما از تاریخچه و کاربرد آب انبار باسیلیکا، این بنای تاریخی که تبدیل به یکی از پربازدید ترین جاذبه های گردشگری استانبول شده است، برایتان می گوییم. با همراه باشید در سفر به ترکیه و بازدید از باسیلیکا ...

نبار باسیلیکا

باسیلیکا، راه حلی برای دسترسی به آب

استانبول را نمی توان در یک روز ببینید و با آن آشنا شوید، اما به کمک "شریف یِنِن" می توانیم با فرهنگ ترکیه، آشنا شویم. شریف یِنِن توضیحاتی در مورد آب انبار باسیلیکا داده است، که در ادامه برایتان گفته ایم. در زبان انگلیسی مدرن، کلمه باسیلیکا، برای ساختمان هایی با یک سالن اصلی مرکزی و چند راهرو، یا برای کلیساهایی که دو ردیف ستون و امنتهای منحنی شکل دارند، استفاده می شود. اما آب انبار باسیلیکا، این بنای تاریخی، هیچ کدام از دو مورد بالا نیست. این آب انبار باستانی که استفاده آن ذخیره آب بوده است، در دوره بیزانس، با دو هزار مخزن، بزرگ ترین آب انبار آن زمان بوده است و درست در زیر شهر استانبول (قسطنطنیه) قرار داشته. ناگفته نماند که ستون های ردیفی آن دلیل چنین نامگذاری است. ستون ها و سرستون های این آب انبار شکوه بسیار زیادی به آن داده است. نام دیگر این آب انبار "سارای" به معنای "مکان" در زبان ترکی، نیز گفته می شود.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا

معماری جالب آب انبار باسیلیکا

شهر استانبول، در طول تاریخ همواره یکی از شهر های در محاصره بوده است و به همین خاطر نیاز همیشگی به آب شیرین داشته است. در دوران بیزان در شهر استانبول مخازن روباز و زیر زمینی بسیاری ساخته شده بود و از طریق آبراه هایی در مسافت های زیاد، آب ها را منابع می رساندند. به دستور امپراتور یوستینیانوس اول، در سال 532 میلادی برای کاخ بیزانس، آب انبار باسیلیکا ساخته شد. در این مکان 336 ستون وجود دارد که در 12 ردیف 28 تایی قرار گرفتند و اکثرا قرنتی‌ها و دوریسی ها، مردمانی از برخی شهرهای یونان باستان، ساخته شدند. ارتفاع هر ستون 9 متر، عرض آب انبار 65 متر و طول آن 138 متر است.ضخامت هر کدام از دیوار ها خدودا 5 متر است و با آجرهای خشتی به همراه یک لایه ضد آب، ساخته شده اند. تقریبا ظرفیت این آب انبار 100هزار تن بوده است. به خاطر همین شکوه است که بازدید از این آب انبار که یکی از جاهای دیدنی ترکیه و جاذبه های گردشگری آن است، در سفر به ترکیه می تواند خاطره ای فراموش نشدنی را برای شما بسازد.

آب انبار باسیلیکا

نکاتی جاب درباره باسیلیکا

برای تزئین و جلوگیری از آلودگی، ماهی کپور در آب این محل وجود دارد. گفته می شود دلیل پرورش ماهی کپور در این مخزن در دوران بیزانس، همین بوده است. علت ارتفاع زیاد تراس های بنا نیز، دالان هایی است که در اینجا ساخته شده است. روی این تراس ها، میادین و پارک هایی ایجاد شده اند، در بالای این آب انبار میدان تجاری عمومی قرار داشته است که اکنون به جای آن خانه های عثمانی و بیزانسی، وجود دارند. در گذشته از داخل خانه ها، چاه هایی حفر می شد تا مردم بتوانند با رسیدن به سرداب های آب انبار، به آب دسترسی داشته باشند. البته برخی از افراد نیز برای خنک نگه داشتن غذاهای خود، این مواد را از چاه ها آویزان می کردند. در نقشه اولیه استانبول، بسیاری از آب انبارها وجود ندارند. اما با توجه به این که نیاز به آب، در طول زمان افزایش می یافت، برخی از ساختمان را به آب انبار تبدیل می کردند. آب جاری برای مردم ترک ارجحیت داشت، به همین خاطر وقتی که دیگر تحت محاصره نبودند، تنوانستند از این آب انبارها به درستی استفاده کنند و بیشتر این ها به یازهای کوچک یا مراکز خرید تبدیل شدند. درنهایت تنها می توان گفت که بازدید از این آب انبار که یکی از جاذبه های گردشگری استانبول و جاهای دیدنی ترکیه است را در سفر به ترکیه نباید از دست داد.

آب انبار باسیلیکا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان