۵ اشتباه رایج عکاسی در سفر

لازم نیست که حتماً یک عکاس حرفه ای باشید تا عکس های فوق العاده در سفر بگیرید؛ اما بدون تجربه نیز شاید نتوانید عکس های خوبی بگیرید. خوشبختانه می توانید از تجربیات و اشتباهات خود چیزهای جدیدی برای عکاسی در سفر بیاموزید. بسیاری از عکاس های حرفه ای چنین راهی را طی کرده اند.

لازم نیست که حتماً یک عکاس حرفه ای باشید تا عکس های فوق العاده در سفر بگیرید؛ اما بدون تجربه نیز شاید نتوانید عکس های خوبی بگیرید. خوشبختانه می توانید از تجربیات و اشتباهات خود چیزهای جدیدی برای عکاسی در سفر بیاموزید. بسیاری از عکاس های حرفه ای چنین راهی را طی کرده اند.

1. اقدامات مناسب برای عکاسی در سفر را نمی‌دانید

عاسی در سفر

اگر می خواهید یک عکس زیبا از ایفل بگیرید، نمی توانید زمانی که محوطه بسیار شلوغ است عکس های جالبی بگیرید. بهتر است در زمانی عکس بگیرید که محوطه آنجا خلوت باشد، مانند ساعات آغازین روز یا ساعات شروع بازدید از مکان های گردشگری که به عنوان اولین نفر می توانید وارد شوید. اگر می خواهید در طبیعت به عکاسی در سفر بپردازید، حتماٌ نکات ایمنی را رعایت کنید و اگر در ساعات خاصی از روز عکس می گیرید، به تنظیمات نورپردازی دوربین خود توجه کنید.

2. فقط از ارتفاع سطح چشمان عکس می گیرید

وقتی که آلبوم عکس های سفر خود را ورق می زنید، شاید متوجه این نکته شوید که تمامی عکس های شما از زاویه ای معمولی هستند و تکراری به نظر می رسند. برای گرفتن عکس های خاص و هیجان انگیز، بهتر است به دنبال زاویه دیدهای متفاوت برای عکاسی در سفر باشید. مثلاً عکاسی از زاویه سطح زمین (زاویه دید کرم خاکی) را برای پرسپکتیو جدید امتحان کنید. در فواصل مختلف با درختان، ساختمان ها و مجسمه ها عکس بگیرید تا خاص به نظر برسند، یا تمرکز وزنی عکس را از وسط به گوشه ها و نقاط دیگر انتقال دهید. یا از قانون یک سوم برای ترکیب بندی استفاده نمایید. مثلاٌ اگر می خواهید برای اینستاگرام عکس بگیرید، قاب بندی به صورت مربعی انتخاب بهتری است و می توانید سوژه را در گوشه عکس قرار دهید و باقی فضا را برای تعادل خالی بگذارید. به هرحال راه های زیادی هست که می توانید امتحان کنید. پس از این سعی و خطا ها نترسید و به خودتان جرات دهید.

3. تجهیزات زیادی به سفر می برید

عکاسی در سفر ساعات طلایی روز

تمام چیزی که می خواهید چند عکس زیبا از سفرتان است. نیازی نیست که 20 کیلو بار تجهیزات عکاسی را همه جا همراه خود ببرید. خوشبختانه مجبور هم نیستید. زمانی که می خواهید پک دوربین خود را آماده سفر کنید، وسوسه انگیز است که تمام تجهیزات را به همراه خود بردارید تا عکس های فوق العاده بگیرید، اما فقط یک یا دو لنز کافی است تا تمام نیاز شما را پوشش دهد. بهتر است با افراد حرفه ای در این زمینه مشورت نمایید.

اگر مطمئن هستید که از حیاط وحش عکاسی می کنید، لنز تله خود را بردارید. مثلاً لنز کانن 70-300 هم به اندازه کافی قابلیت بزرگنمایی دارد و هم سبک است. همچنین در زمان کوهنوردی نیز تجهیزاتی مانند کوله برای دوربین خود را فراموش نکنید. به هرحال به همراه داشتن تمامی تجهیزات عکاسی در سفر، برای همه زمان ها مناسب نیست.

4. از دست دادن زمان طلوع و غروب خورشید

می خواهید عکس هایی با رنگ های بسیار زیبا و الهام بخش از طلوع و غروب خورشید بگیرید، اما متوجه می شوید که ساختمان ها دید افق را از شما گرفته اند و یا به نقطه مناسب عکاسی دیر می رسید. برنامه ریزی نکردن برای عکاسی در هنگام طلوع یا غروب خورشید یکی از بزرگترین اشتباهات عکاسی در سفر هست که در افراد تازه کار بیشتر دیده می شود.

اگر کمی به جستجو در اینترنت بپردازید، مطمئناً ساعت های طلایی عکاسی را از دست نخواهید داد. نرم افزارهای موبایل و سایت هایی زیادی وجود دارند که ساعت طلوع و غروب خورشید را در هر نقطه ای به شما اعلام می کنند. پس زودتر برنامه ریزی کنید و نیم ساعت زودتر در نقطه ی مورد نظر حاضر شوید و همچنین تا نیم ساعت بعد از غروب خورشید نیز در محل بمانید تا از آسمان با رنگ های فوق العاده عکاسی کنید.

اگر شما فرد سحرخیزی نیستید اما می خواهید که طلوع خورشید را عکاسی کنید، شب کمی زودتر به تختخواب بروید. اگر شب ساعت 11 بخوابید صبح زود براحتی بر می خیزید. همچنین می توانید شب هنگام خواب لباس هایی که با آنها صبح به بیرون بروید بپوشید و با آنها بخوابید البته منظور لباس راحتی مناسب هست و صبح نیز میوه ای بردارید و سریع از محل اقامت برای عکاسی بیرون بروید و زمانی را هدر ندهید.

5. به اندازه کافی عکس نمی گیرید

حتی عکاس های حرفه ای نیز فقط چند عکس از یک نمای زیبا نمی گیرند. زمانی که جای مناسب و زمان مناسب از روز و زاویه مناسب برای عکاسی در سفر پیدا کردید بیش از 20 عکس بگیرید. بعدا از بین آنها بهترین را انتخاب خواهید کرد. شما از تعداد زیاد عکس های خاطره انگیز پشیمان نخواهید شد، پس هرجایی که میروید عکس های بسیار زیادی بگیرید و از هر سوژه خود چندین عکس مختلف داشته باشید، بعدا انتخاب عکس ها برایتان حس خوشایندی خواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر