ماهان شبکه ایرانیان

سرای مشیر ؛ نمای شکوه و قدرت تاریخ

سرای مشیر ؛ نمای شکوه و قدرت تاریخ دوشنبه ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی,تاریخ گردی بازار قدیمی سرای مشیر نه تنها یک اثر تاریخی است بلکه نشان دهنده فرهنگ گذشتگان ایرانی است و منعکس ...

بازار قدیمی سرای مشیر نه تنها یک اثر تاریخی است بلکه نشان دهنده فرهنگ گذشتگان ایرانی است و منعکس کننده حال و هوای آن روزگاران و بازارهای آن زمان است.در طول تاریخ، قسمت جدایی ناپذیر هر فرهنگی، بازار می باشد. با توجه به مغازه ها، سبک معماری، اجناس و دیگر چیزها، می توان از جو حاک در زمان گذشته با خبر شد. بازار سرای مشیر از جایگاه با ارزشی برخوردار است و یکی از زیباترین بازار شیراز هم محسوب میشود این بازار زیبایی و حقاقی مخصو به خود رو دارا است که در ادامه به آن میپردازیم ...

سرای مشیر

معرفی سرای مشیر

این بازار به زمان سلطنت فنحعلی شاه قاجار بر می گردد. دیگر نام سرای مشیری، سرای گلشن است. این بازار در ضلع جنوبی بازار وکیل و در کنار در خروجی قرار دارد، که به فرمان ابوالحسن خان مشیرالملک وزیر وقت فارس، ساخته شده است. در دید اول جدا بودن بازار وکیل و سرای مشیری مشخص نیست، چون معماری های شبیه به همی دارند. تنها چیزی که این دو را از هم جدا می کند، حیاط سرای مشیری است که در وسط بنای هشتی قرار دارد و در وسط آن حوض و درختان نارنج زیبایی وجود دارد. این هشتی، در واقع بازار را به دو بخش تقسیم کرده است. توسط این هشتی، بازار نومشیر به سرای مشیر ارتباط پیدا می کند.

سرای مشیر

بنای داخلی 

این هشتی، از سمت جنوب بازار سرای مشیر را به "اردو بازار" می رساند. از جمله ویژگی های این هشتی، سقف بلند آن است که بر روی آن گنبد بزرگ و کم خیزی واقع شده است و روی آن یک بادگیر چند وجهی می باشد. معماران به وسیله کاشی های زیبا و ظرافت کاری هایی که به وسیله چوب و شیشه ها، معماری ایرانی-اسلامی را به خوبی در این محل به نمایش گذاشته اند. کاشی کاری و مقرنس کاری های بسیار زیبایی نیز در حوض وسط بازار دیده می شود.مدت ها این بازار رو به فرسوده شدن بود تا در سال 1348 فرح دیبا دستور مرمت و بازسازی آن را داد.در همین زمان بود اتاق های بازار تبدیل به مکانی برای نمایش هنرهای دستی و محلی و حوضچه تبدیل به چایخانه شد. از این زمان بود که بازار سرای مشیری به نام سرای هنر معروف شد. طبق کتیبه هایی که توسط ابوالحسن خان مشیر المک نصب شده و شواهد، این بازار وقف امام پنجم شیعیان است. این وقف در ماه رمضان سال 1288 هجری قمری انجام شده که متن آن در سر در ورودی این بازار نصب شده است.

سرای مشیر

سرای مشیری

مغازه ها و صنایع دستی 

مغازه های این بازارمربوط  به سازمان حج و اوقاف است و تنها سرقفلی آنها به افراد داده شده است. از جمله ویژگی های این بنا سقف حجره ها است که به شکل طاق ضربی و بدون الوار می باشد. با امدن به این بازار، حتما از صنایع دستی فارس خرید خواهید کرد. برای خرید صنایع دستی این بازار سرای مشیر مهمترین و بهترین بازار در استان است. فروش صنایع دستی در کنار جذابیت های تاریخی این محل، ارزش آن را دو چندان کرده است. این مکان نه تنها برای خرید صنایع دستی و تماشای تاریخی آن جذاب است بلکه مکان بسیار دلنشین و خوبی برای استراحت می باشد.

سرای مشیر

راه های دسترسی 

در ورودی ضلع جنوبی بازار، سردر کاشی کاری وجود دارد که کتیبه ای با نوشته "بازار نو مشیر در سال 1371 هجری تکمیل و افتتاح شد. موقوفه مرحومه سلطان الحاجیه و معدل الملک" در آنجا قرار داده شده است. در همین سمت از بازار، دلان سنگ فرش شده ای وجود دارد. در این مکان فعالیت هایی مانند خاتم سازی، معرق، حکاکی روی طلا و مس، گبه بافی، حکاکی و قلم زنی، را می توان دید. در سال 1347 سرای مشیر با شماره 424 ثبت شده است.

سرای مشیر

آدرس سرای مشیر

آدرس: تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز برای دسترسی به سرای مشیر، راحت ترین راه، بازار وکیل است. بازار وکیل در مسیر شاهچراغ، مسجد و حمام وکیل قرار دارد. با بررسی نقشه شیراز به خوبی متوجه می شوید که چگونه به سرای مشیر برسید. از پایانه زیارتی شاهچراغ تا این بازار مسیر کوتاهی است که به راحتی با پیاده روی می توان آن را طی کرد. همچنین اتوبوس ها و تاکسی های بسیاری در این محل وجود دارند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان