دریاچه سیاه گاو ؛ دریاچه دوقلو در استان ایلام

دریاچه سیاه گاو ؛ دریاچه دوقلو در استان ایلام پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ایران گردی,طبیعت گردی,گردشگری استان ایلام یکی از استان های غربی ایران است که با وجود ناشناخته بودن، سرشار از دیدنی ...

استان ایلام یکی از استان های غربی ایران است که با وجود ناشناخته بودن، سرشار از دیدنی های طبیعی و بکر است. یکی از این زیبایی های طبیعی و جاذبه های گردشگری ایلام، دریاچه سیاه گاو که یک دریاچه دوقلو است که در هشت کیلومتری سراب باغ آبدانان و در استان ایلام قرار دارد. اطراف این دریاچه نیز دشت و کوه های بلندی دیده می شوند که در فصل بهار بسیار زیبا و دل انگیز خواهند بود. به این طبیعت سرسبز، صدای پرندگان حاشیه دریاچه را نیز اضافه کنید که به همراه صدای باد، نوایی دلنشین ایجاد می کنند. شهرستان ایلام، سومین شهر پرجمعیت کرد نشین است که زمانی مقر تابستانی والی بوده و به همین دلیل، به حسین آباد پشتکوه هم معروف است. مساحت تقریبی آن نزدیک به  67/212804 است که بخش های مختلفی از آن، در طبیعت کوهستانی قرار دارد. دریاچه سیاه گاو از توابع همین شهرستان است.   این دریاچه دوقلو از سرچشمه ای در اعماق زمین بالا می آید و جزو جاذبه های بکر این منطقه است. رودخانه سیاه گاو هم با عبور از میان دره های میان کبیرکوه که در جنوب شرقی آبدانان قرار دارد، به سمت دریاچه دوقلو حرکت می کند. ابتدا به دریاچه اول و با کمی اختلاف سطح در بالادست آن، به دریاچه دوم هم می ریزد.
دریاچه سیاه گاو دوقلو استان ایلام

نام دریاچه سیاه گاو از کجا آمده است؟

در مورد این که چرا این دریاچه را به نام سیاه گاو می شناسند،  افسانه های زیادی وجود دارد. تعدادی از مردم بومی منطقه می گویند به دلیل شباهت دریاچه به شاخ گاو، این نام را روی آن گذاشته اند. بعضی نیز اعتقاد داشتند تعدادی اسب آبی در این دریاچه دوقلو زندگی می کرده اند و از آن جا که هیبتشان شبیه به گاوهای سیاه بود و نامی برایش نداشتند، به آن دریاچه سیاه گاو گفته اند. البته در زبان بومی به آن «سیاگ او» هم می گویند. سیاگ در گویش مردم منطقه و استان ایلام  به معنای کبود رنگ یا فیلی است و «او» هم همان آب معنا می دهد. دو دریاچه زیبای استان ایلام در کنار یکدیگر قرار دارند و از طریق یک کانال طبیعی با همدیگر ارتباط دارند. این کانال حدود دو متر عرض و هفتاد متر طول دارد که عمق آن در گودترین قسمت، به یک و نیم متر می رسد. آب دریاچه دوقلو شیرین است و جریان آب در آن دایمی است. به طوری که آبی زلال و شفاف در آن جریان دارد. با رشد نیزارها و گیاهان مشابه که در کنار رودخانه ها و دریاچه ها رشد می کنند، مساحت آن هم به تدریج در حال کاهش است. اما باعث شده که رقص نور زیبایی در روی دریاچه ایجاد کنند. در تمام فصل ها می توان به این طبیعت بکر سفر کرد. اما اواخر زمستان و اوایل بهار، بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.
دریاچه سیاه گاو

دریاچه سیاه گاو

دریاچه سیاه گاو

دریاچه سیاه گاو


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر