ماهان شبکه ایرانیان

۵ نکته برای تناسب اندازه وسایل در طراحی دکوراسیون داخلی

مقیاس نمایش بصری از اندازه و نحوه ارتباط عناصر دکوراتیو با یکدیگر در هر فضایی است. به عنوان مثال، اندازه صندلی نسبت به لامپ و میز کنار آن می‌تواند ترکیب بندی درستی نداشته باشد

داشتن درک قوی از مقیاس و اندازه گیری یکی از مهمترین جنبه های طراحی یک اتاق است. اما چگونه می‌توانید با رعایت تناسب اندازه وسایل در طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی عالی و بی نظیری با هنر، لوازم لوکس، میز، لامپ ها و … داشته باشید؟ با بامیلو بلاگ همراه باشید.

مقیاس نمایش بصری از اندازه و نحوه ارتباط عناصر دکوراتیو با یکدیگر در هر فضایی است. به عنوان مثال، اندازه صندلی نسبت به لامپ و میز کنار آن می‌تواند ترکیب بندی درستی نداشته باشد. دانستن چگونگی در کنار هم قرار دادن موارد مختلف با عرض، ارتفاع و وزن های متفاوت و همچنین دانستن درباره قوانین علمی و طراحی و کمی نیز ارتقا حس غریزه و درک زیبایی شناسی لازم است. در اینجا پنج نکته برای گرفتن مقیاس و ایجاد هماهنگی بصری در خانه شما که از اصول طراحی دکوراسیون داخلی هستند برای شما آماده شده است.

1. از اصول طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کنید

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

یکی از دردسرهای تزئینات دکوراسیون داخلی، معمولاً داشتن دیوار بزرگ یا بلند است. یک فضای خالی بزرگ می تواند شما را فریب دهد و فکر کنید حالا باید تعداد زیادی اثر هنری روی آن نصب کنید تا زیبا دیده شود. اگر چه ایجاد یک دیوار گالری ممکن است به نظر یک راه حل واضح باشد، اما همیشه بهترین نیست. بسته به سبک مبلمان، نسبت اتاق و میزان فضای بصری که می‌خواهید پر شود، یک تابلو هنری بزرگ بسیاری از چالش ها را حل خواهد.

هنگامی که سخن از آثار هنری بزرگ به میان می‌آید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا وسایل تزیینی با فضای شما متناسب اند یا بیش از حد بزرگ هستند؟
  • آیا وسایل هنری و تزیینی بدون اینکه احساس شلوغی به خانه شما بدهند، با فضای شما متناسب هستند؟
  • اصول طراحی در دکوراسیون داخلی رعایت شده اند؟

اینها می‌توانند به موضوع، رنگ و نحوه ارتباط آثار هنری با مبلمان بستگی داشته باشد. این تصویر هنری سفید و طلایی بالای کنسول، فضا را به اندازه کافی پر کرده است و فضای اتاق را بهم ریخته نشان نمی دهد و با دیدن اشیای کوچک روی کنسول احساس سردرگمی نمی کنید.

وسایل هنری بزرگ را می‌توان روی دیوار آویزان کرد و فضای منفی و خالی در اطراف آن ایجاد نمود. ارتفاع و عرض به یک اندازه در مقیاس دکوراسیون اهمیت دارند. اگر سقف خانه بلندی دارید، بهتر است از وسایلی با ارتفاع بالا روی دیوار استفاده نمایید و اگر سقف کوتاهی دارید، از وسایل تزیینی افقی با عرض بیشتر استفاده نمایید. رعایت اصول طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند همه چیز را در دید شما تغییر دهد.

2.مبلمان خود را بر اساس اندازه فضای خود انتخاب کنید

فقط به این دلیل که فضای شما کوچک است به این معنی نیست که مبلمان شما نیز باید کوچک باشد. تعیین مبلمان مناسب برای اتاق شما، بستگی به اندازه اتاق و همچنین قطعات مکمل (لامپ ها، میزهای جانبی) که می‌خواهید اضافه کنید دارد و اینکه آیا همه آنها به راحتی با یکدیگر هماهنگ می‌شوند.

مبلمان شما می‌تواند در یک فضای کوچکی استفاده شود، اما برای مقیاس درست آن، باید اطمینان حاصل کنید که کل اتاق را نمی گیرد، مثلاً زیر پنجره ها قرار ندهید و یا جلوی شومینه را اشغال نکند و یا وارد فضاهای دیگر خانه شما نگردد. قطعه های همراه باید بیشتر پراکنده به نظر برسند تا فضای بیشتری را احساس نمایید.

زمانی که می‌خواهید مبلمان خانه خود را انتخاب کنید، در نظر بگیرید که چگونه از فضای خود استفاده می‌کنید. این نکته را در نظر بگیرید که مهمان های شما در کنار یکدیگر روی مبل ها می‌نشینند یا ترجیح می‌دهند جداگانه بشینند، به هرحال همیشه صندلی جداگانه ای برای این موضوع در نظر داشته باشید. وقتی مبلمان یکپارچه بزرگی دارید، استفاده از صندلی های لوکس در کنار مبلمان بسیار مناسب خواهد بود، زیرا مبلمان شما قطعات دیگر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

اگر در طراحی خود تعداد مبل های راحتی شما بیشتر باشد، می‌توانید از مبل های راحتی با جای دست های بزرگتر و پشت های بلندتر و با عرض بیشتر استفاده کنید. در این نوع چینش، تمام مبل ها می‌توانند تمام فضا را اشغال کنند تا اینکه فقط در یک سمت چیده شوند.

3. به میز قهوه خوری مانند تکه ای از پازل فکر کنید

تصور کنید که چگونه تمام قطعات در اتاق در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این موضوع زمانی که می‌خواهید میز قهوه خوری خریداری کنید، مورد اهمیت است. مقیاس بصری، عنصری کلیدی در یافتن چیزهای متناسب با فضای شما است. اگر مبلمان شما فضای بسیار زیادی می‌گیرند، از میزهای جلو مبلی که دارای وزن بصری کمتری هستند استفاده نمایید، مثل آنهایی که شیشه دارند و یا فضای زیر آنها خالی است و یا اشکال غیر هندسی و متنوعی دارند.

میز قهوه خوری شما باید کارکرد خود را به عنوان مکانی برای نوشیدن یا قراردادن کتاب و یا یک المان زیبایی نشان دهد. در حالت ایده آل، ارتفاع میز شما باید حداکثر 2٫5سانتی متر یک کمتر از نشیمنگاه مبلمان یا صندلی شما باشد، تا بتوانید به راحتی از آن استفاده کنید. همچنین باید به اندازه کافی گسترده و بزرگ باشد تا افرادی که اطراف آن می‌نشینند، به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. شما در کنار میز قهوه خوری باید از میزهای عسلی برای مبلمان دورتر نیز استفاده نمایید.

4. لامپ های تزیینی را به گونه ای انتخاب کنید تا محیط اطراف خود را کامل کند

 انتخاب آباژور با اندازه مناسب می‌تواند همه چیز را دگرگون سازد. انواع مختلفی از لامپ های تزیینی وجود دارد که هر کدام مصارف خاصی دارند: چراغ خواب، چراغ مطالعه، آباژور رومیزی، آباژور ایستاده و دیوارکوب. بنابراین در اولین و مهم ترین قدم، به دنبال لامپی باشید که مناسب نیاز شما است.
در ورودی خانه خود می‌توانید ازچراغ های تزیینی رومیزی استفاده نمایید. همچنین این مورد را در نظر داشته باشید که مقیاس متفاوت یک اثر هنری بزرگ مانند یک تابلوی بزرگ و یا کنسول بزرگ و در کنار آن استفاده از یک آباژور کوچک، نمونه عالی از تغییر مقیاس وسایل مختلف برای چیدمان جذاب و لوکس می‌تواند باشد.

آباژورها در اتاق خواب ارتفاع بیشتری به نمای تخت خواب می‌دهند و در فضای کلی اتاق ایجاد تعادل می‌کنند. میزان نور آنها باید به اندازه ای باشد که هم بتوانید روی تخت خواب خود مطالعه کنید و یا فضای آرام و دل نشینی برای اتاق خواب خود داشته باشید. در نور پردازی اتاق بوسیله آباژورها دقت خاصی داشته باشید.


همچنین، شما نیازی ندارید که دو چراغ یکسان در هر دو طرف اتاق خود داشته باشید. تا زمانی که اصول تعادل اشیا در دکوراسیون منزل خود را رعایت کنید، می‌توانید از چراغ های تزیینی با اندازه های متفاوت در کنار وسایل دیگر بچینید. استفاده از چراغ تزیینی کوچک برای فراهم کردن فضای دلنشین و گرم به همراه یک آباژور ایستاده و بلند، تا به نورپردازی و روشنایی کلی فضا کمک کند به نظر انتخاب مناسبی می‌آید، البته توجه داشته باشید با استفاده از نورهای مختلف سایه های کوچک و ساده ای داشته باشید.

5.  به قسمت بالای سر تختخواب توجه ویژه ای داشته باشید

 قسمت تزیینی بالای سر تخت شما مهم ترین بخش تزیینی تخت خواب است و بدون آن تخت هیچ نمایی نخواهد داشت و به نظر یک اثر هنری ناقص در اتاق خود بکار برده اید. هر طرحی را که می‌خواهید انتخاب نمایید، فرقی نمی کند و فقط به ارتفاع آن و فاصله آن تا سقف بیندیشید. در فضای بالای آن می‌خواهید چه طراحی و نمایی را ایجاد نمایید؟ اصول طراحی دکوراسیون داخلی را به شکل تمام عیار رعایت نمایید. با استفاده از پارچه های لوکس و بکار بردن جزئیات عالی جلوه بصری خاصی به اتاق خواب خود اضافه نمایید.

در تصویر بالا تخت خوابی را می‌بینید که قسمت بالایی تخت ارتفاع نامتناسبی با سقف دارد و خارج از طراحی استاندارد ساخته شده است. قرار دادن یک تخت سایز کینگ، در اتاقی با سقف بلند آن را کوچکتر از اندازه واقعی اش نشان می‌دهد. طراحی بزرگتر قسمت بالایی تخت نمای بیشتری از تخت به اتاق خواب شما خواهد داد.

شاید فضای خالی زیادی روی دیوار نداشته باشید، اما این بدان معنا نیست که نمی توانید قسمت بالایی تخت خود را با اندازه بزرگ طراحی کنید. برای داشتن نمای عریض و بزرگی از دیوار، قسمت بالایی تخت را کمی با عرض بیشتر و با ارتفاع کم برای تخت انتخاب کنید و بالشت های کم ارتفاع نیز در نظر داشته باشید.

از وسایل تزیینی کوچک در کنار تخت بروی میزهای کوچک استفاده نمایید. با رعایت اصول طراحی دکوراسیون داخلی، خانه زیبایی خواهید داشت که هرگز دلتان نمی آید که آن را ترک کنید.

 

برای داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی حرفه ای و مناسب توصیه می‌کنیم از تجربیات افراد متخصص در طراحی خانه خود کمک بگیرید. همچنین می‌توانید مطالعه خود را در این زمینه نیز بالا ببرید و آنها را با ما در میان بگذارید.

منبع : houzz.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان