ماهان شبکه ایرانیان

روستای قلات ؛ زیباترین روستای پلکانی در شیراز

روستای قلات ؛ زیباترین روستای پلکانی در شیراز سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ایران گردی,طبیعت گردی,گردشگری دوستان عزیز که مسافرت جزء لاینفک زندگی شماست، تا به حال تجربه ی سفر به شیراز، آرامگاه ...

دوستان عزیز که مسافرت جزء لاینفک زندگی شماست، تا به حال تجربه ی سفر به شیراز، آرامگاه شاعران بزرگ چون حافظ و سعدی و زیارت شاهچراغ را داشته اید؟ همان جایی که شاعر والامرتبه در وصف آن بیان می دارد که: "خوشا شیراز و وضع بی مثالش" و از خداوند طلب حفظ آن را می کند و در ادامه این طور می گوید که "خداوندا نگه دار از زوالش". به راستی که شیراز با تمام جاذبه های گردشگری اش ، برای انتخاب یک سفر خوب و به یادماندنی، مناسبترین گزینه است. شیراز، این شهر زیبا و تاریخی کشورمان، شهری که بستر جاذبه های مذهبی نظیر شاهچراغ،  تاریخی، چون ارگ کریمخانی، حافظیه، مسجد نصیرالملک و بازار وکیل والبته جاذبه ی تفریحی که سرآمد آن ها باغ ارم است، در ایام مختلف سال میزبان جهانگردان بسیاری از سایر نقاط جهان است که برای ایرانگردی آمده اند. در این مقاله از شما می خواهیم افتخار همسفری به ما بدهید، تا با هم به یکی از زیباترین روستاهای اطراف شیراز برویم و بیشتر در مورد روستای قلات که در 36 کیلومتری شمال غرب این شهر است، بدانیم. اگر قصد سفر به شیراز رو دارید، از روستای قلات حتماً بازدید کنید، چراکه بدون شک لحظات بسیار خوبی در یک طبیعت بی نظیر، تلفیقی از کوه و رود و دره های سرسبز، برایتان رغم خواهد خورد. در سفر به قنات، تلألو نورخورشید به همراه نسیم خنکی که از زاگرس و ارتفاع این روستا که در 2065 متری از سطح دریاست، صورتتان را نوازش خواهد داد و برق شادی را به چشمانتان هدیه خواهدکرد. به خاطر دیدن این موهبت های الهی و اماکن دیدنی قلات از خدا سپاسگزار باشید، که می توانید با چشمانتان این همه زیبایی را ببینید و آرامش را به وجودتان برگردانید. در ادامه بیشتر از قلات و زیبایی هاش، جاذبه های گردشگری قلات و البته معماری خانه های روستاییش خواهیم گفت. اگر عاشق ایران هستید، سعی کنید مناطق آن را به خوبی بشناسید و روزگاری چند را در زیباترین آن ها سپری کنید. سفر به قنات این فرصت برای صفای روح و جان را برایتان فراهم خواهدکرد، پس اگر عاشق آب وهوای روستا و جاذبه های آن هستید، با همگردی همراه باشید.

روستای قلات

بازدید از قلات در سفر به شیراز

وقتی خوب در شیراز گردش کردید، یک روز از زمان خود را به بازدید و سفر به قنات در حومه ی شیراز، اختصاص دهید، شما که تا شیراز رفته اید حیف است بدون دیدن روستایی با قابی از طبیعت بکر هستی و اماکن دیدنی قلات، راهی شهر و دیار خودتان شوید. پس فرصت را غنیمت شمارید و به روستای قلات بروید. استشمام هوای خنک و کوهستانی، نه تنها جهانگردان؛ حتی خود اهالی شیراز را هم برای رهایی از گرما، مسحور و مجذوب خود کرده است. هوای پاک و نسیم نوازشگر این روستا، یکی از ویژگی ها و جاذبه های گردشگری قلات است. در سفر به قنات، مناظر زیبای طبیعت که نقاش هستی، بر زمین نقش کرده است، بهترین تصاویر از چشمه و کوه و مسیر گاه پر پیچ وخم رودخانه، مهمان چشمان شما خواهدشد.

طبیعت

زیبایی های روستای قلات

اگر اهل عکاسی و ثبت خاطرات هستید، تأمل نکنید، جاذبه های گردشگری قلات بهترین قاب برای پیش زمینه ی تصاویر شماست. وقتی در روستای قلات قدم می زنید، زلالی آب رودخانه، حتماً نگاهتان را درگیر مسیر خود خواهدکرد و اگر شما اهل عطاری و داروهای گیاهی هستید، روستای قلات، برایتان جای خوبی است، چراکه زمین های این روستا بستر گیاهانی خودرویی چون آویشن، بومادران و گل ختمی است. پس حتماً خیلی خوشحال خواهیدشد و بی شک مدتی سرگرم چیدن و جمع کردن این گیاهان برای خود می شوید. در روستا خوب گشت وگذار کنید و سعی کنید از تک تک لحظاتتان کمال استفاده برای جذب انرژی های مثبت از محیط پاک و ساده ی روستا را داشته باشید. طبیعت قلات بخشی از زیبایی های آرامش بخش به شماست، اما از نظاره ی مردم روستا هم غافل نشوید. این روستا حدود 7000 نفر را در دل خود و خانه هایی که در دامنه ی زاگرس تا ارتفاعات بالاتر، به صورت پلکانی و هم جواری هم ساخته شده اند، جای داده است. مردمانی که پیشه ی آن ها دامداری و باغداری است.حتماً در مدت بودنتان و سفر به قنات، اهالی این روستا را خواهید دید که مشغول کسب درآمد و فروش محصولات لبنی خود مثل کشک، شیرو پنیر هستند، این خرید وفروش هم صفایی دارد و معامله ی این محصولات که در اصیل بودن آن ها شکی نیست، خودش یکی از جاذبه های گردشگری قلات به شمار می رود. از شیره ی انگور و آبغوره هم توسط محلیان قلات تهیه می شود، می توانید خریداری کنید. در حقیقت شما علاوه بر لذتی که از زیبایی مناظر و جاذبه های قلات از آن خودتان کرده اید، با خریدتان از روستاییان حمایت می کنید و رونق اقتصادی هم در روستا حاکم خواهدشد. خودتان بهتر می دانید که اصلاً یکی از مزیت های جهانگردی و مسافرت، بحث توسعه ی اقتصادی در سایر نقاط از جهان است. از بحث خریدوفروش که بگذریم و دوباره بخواهیم از جاذبه های روستای قلات، بگوییم، این بار از کلیسای قدیمی قلات یاد می کنیم، البته این کلیسا به خاطر این که مسیحیان از روستا به سایر نقاط عزیمت کرده اند، متأسفانه روبه استهلاک است. اما خب بازدید از آن تنها به تجربیات شما از سفر، افزون خواهدکرد، پس این فرصت را مغتنم بشمارید. دیدن آسیاب آبی حتماً برای شمایی که در شهر جز مغازه ها و پاساژها و برج های بلند، چیز دیگری نمی بینید، بی نظیر خواهدبود. در روستای قلات،، یادتان نرود از قلعه ی قزل ارسلان و حمامی که می گویند محل استحمام سعدی، بله شاعر گران قدر، خالق بوستان و گلستان را می گویم، محل استحمام او بوده، دیدن کنید. قدم زدن در بازار قدیمی قلات و دیدن گورستان قدیمی که حکاکی و حجاری های آن حکایت از قدمتی طولانی در تاریخ دارد، بی شک شما را از پا گذاشتن به این روستا، پشیمان نخواهد کرد. به هرحال روستا که می گوییم، سادگی و بی آلایشی، طبیعت بکر هستی، محصولات لبنی و آثار دستی تمام افکار مثبتی است که به ذهنمان هجوم می آورد. قلات هم یک روستا با تمام این ویژگی ها و جاذبه های زیبای سزاوار دیدن است و حتماً پذیرای شما خواهدبود.

روستای قلات

ورود انسان ها و برهم زدن طبیعت روستا

هرجایی که انسان ها قدم بر دل طبیعت می گذارند، گاه با تماشای جاذبه های منطقه و مسافران بیشماری که برای سپری کردن اوقاتی خوش، مهمان طبیعت اند، به فکر ساخت رستوران و کافه هایی البته برای رفاه بیشتر مسافران می افتند و گاه برای این کار، نقش طبیعت بکر هستی را برهم می زنند، در قلات، در بدور ورود به روستا، رستوران و کافه ها آماده ی خدمت رسانی به مسافران و جهانگردان هستند و این شاید در نظر اول شما را متوجه طبیعت بی نظیر قلات نکند، در ابتدای روستا توقف زیادی نداشته باشید و سعی کنید به دل روستا، به دل طبیعت قدم بگذارید و لذت استشمام هوای پاک را از آن خود کنید.

روستای قلات

راه آسانی برای رسیدن به قلات در پیش دارید.

اگر تصمیم تان برای سفر به شیراز قطعی شد، از دیدن روستای قلات، غافل نشوید، این روستا برای شما خاطراتی خوش به تصویر خواهدکشید، برای قدم گذاشتن در قلات و زیبایی هایش، از پلیس راه شیراز که گذشتید، به سمت سپیدان حرکت و تا روستا 18 کیلومتر برانید. راه رسیدن به روستا که در پیش رو دارید، آسفالت است، پس نگران در پیش داشتن یک جاده ی خاکی و پردردسر نباشید. به روستا که رسیدید، مسیرتان سنگفرش است، با این حال با خودروی خودتان هم می توانید تا اواسط روستا، بروید. ولی سعی کنید در این طبیعت زیبا، قدم بزنید و لذت ببرید.
روستای قلات

سخن آخر

از سفر به شیراز، خاطره ی بودن در یکی از روستاهای بی نظیر آن چون قلات را از دست ندهید. اندکی بودن در یک روستا با طبیعتی بی نظیر و هوایی خنک که نوازشگر صورتتان خواهدبود و لذت دیدن جاذبه های تاریخی و فرهنگ مردم روستا، فارغ از هرگونه دغدغه های فکری که آزرده خاطرتان کرده، بی شک آرامش را در قلبتان حکمفرما خواهدکرد. سفرتان بی خطر، آسمان دلتان آفتابی، روزگارتان خوش.
قلات


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان