سراوان با زیباترین جاذبه های گردشگری ؛ غنیمتی بهشتی در شرق ایران

سراوان با زیباترین جاذبه های گردشگری ؛ غنیمتی بهشتی در شرق ایران یکشنبه ۰۴ تیر ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی گردشگران عزیز تا به حال از زیبایی شهر سراوان به عنوان شهری پر از جاذبه های گردشگ ...

گردشگران عزیز تا به حال از زیبایی شهر سراوان به عنوان شهری پر از جاذبه های گردشگری و اماکن دیدنی، چیزی شنیده اید؟ سیستان و بلوچستان مأمن و استان این شهر برای به رخ کشیدن زیبایی های طبیعی و تاریخی در شرق ایران است. برای این که بتوانید در سفر به سراوان از اماکن گردشگری، جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان دیدن کنید، باید ابتدا مکان دقیق آن را روی نقشه جستجو کنید. در نقشه ی ایران نگاهتان را به شرق و روی استان سیستان و بلوچستان، معطوف کنید، سراوان مرکز این استان مقصد شما برای سفری خاطره انگیز خواهدبود. خوب است اول این نکته را در مورد سراوان متذکر شویم که تا قبل از سال 1305، روستایی به نام شستون، محلی بوده که اکنون سراوان نامگذاری شده است. اگر از جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان بیشتر بدانید، قطعاً در تصمیم گیری شما برای انتخاب مقصدی برای یک سفر با اماکنی دیدنی و پرجاذبه، کمک شایانی خواهد کرد. همسفران همیشگی ما در همگردی، در ادامه می خواهیم گشت و گذاری در سراوان داشته باشیم. شهری که مهد آثار تاریخی از دوره ی باستان در بستر روستاهایی با طبیعت زیبای هستی است. برای شناخت بیشتر جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان، نگاهتان را از ما نگیرید. به عنوان یک ایرانی خوب است که از جای جای سرزمینمان و مناطق زیبا و منحصربه فردش، اطلاع و آگاهی داشته باشیم، این بار بیایید سراوان را زیر ذره بین زیبایی شناختی قرار دهیم. گردشگران عزیز از زیبایی هایی که در کشور خودمان و بر پهنه ی هستی تصویر شده اند تا نگاه شما را مجذوب خود کنند و در مقابل، شادی را برای قلبتان به ارمغان آورند، دیدن کنید. سراوان در استان سیستان و بلوچستان، شهری است که با جاذبه های طبیعی و آثار به جای مانده از تاریخ، حتماً شما را مسحور زیبایی خود خواهدکرد. روستاهایی دیدنی در بستر طبیعت زیبا، آبشارهایی که دیدن آن ها، روحی تازه به شما خواهدبخشید، کوه و دره و رودهایی که هر کدام مظهری از تجلی قدرت خالق هستی اند و آثاری به یادگار مانده از عهد دور باستان چون قلعه هایی اعجاب انگیز، همه و همه در سراوان به حد کمال تصویری چشم نواز برایتان مجسم خواهد کرد و بهترین اوقات را برای شما در طول سفر به ارمغان خواهدآورد. سفرتان بی خطر، روزگارتان پر از لحظه های شاد. برای اطلاعات بیشتر از جاذبه های گردشگری سراوان، دیدنی های سراوان و سفر به سروان با همگردی همراه باشید.
سراوان

قلعه ی سب، قلعه ای به جای مانده از عهد قاجار

حتماً برایتان جالب است که بدانید در مفهوم شناسی، واژه ی سب، به چه معناست؟ اگر اهل ادبیات هستید و لغت نامه ی دهخدا ابزار کار شماست، خوب است نگاهی به آن بیندازید و سب را بجویید، اما در این زمان ما به شما می گوییم که "محل چشمه ساران فراوان" معنای این واژه است. البته نام قلعه، از روستای محل وجود آن یعنی روستای سب، نشأت گرفته، روستایی که درست در 45 کیلومتری جنوب غربی شهر سراوان، جای گرفته است. برای بازدید از این قلعه باید به بخش سب و سوران راهی شوید و از این بنای تاریخی به یادگارمانده از تاریخ و روزگاران قاجار، دیدن کنید. دوستان عزیز از اطلاعاتی که خوب است راجع به این قلعه بدانید، می توان متذکر این شد که قلعه ی سب تنها قلعه ای است که شمای ظاهری آن، تخریب نشده و خیلی خوب از عهد دور برجا مانده است و خود این موضوع، ویژگی متمایز کننده ی این قلعه نسبت به سایر قلعه هاست. دیدن قلعه ی سب را از دست ندهید، چراکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1375، آن را به عنوان یک منطقه ی دیدنی در فهرست آثار ملی ایران و اختصاص کد 1751، ثبت کرده است و از جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان به شمار می اید. اما شاید برایتان جالب باشد که تا قبل از سال 1344، اقوام و طوایفی در قلعه ساکن بودند که تاریخ از آن ها با نام های بارکزایی و میرمرادزهی در پیشینه ی قلعه، نام برده است و بعد از سال 44، دیگر هیچ کس قلعه را محلی برای سکونت، برنگزید و این چنین قلعه و دیوارهایش تنها به مکانی برای بازدید گردشگران، مبدل شد.
قلعه ی سب

موزه ای دیدنی در سراوان با نمایش آثاری از جنس خاک

اگر اهل بازدید از موزه هستید و حس زیبایی شناختی در شما، جایگاه ویژه ای دارد، در سفر به سراوان، از موزه ی خاک در این شهر دیدن کنید. درباره ی این موزه بدانید که در سال 1388، هنر سفال و سفالگری در معرض نمایش و عرضه به بازدیدکنندگان، قرار گرفته بود. یعنی می توانستید همان جا شاهد خاکبازی اهالی هنر و تولید آثاری زیبا از آن ها باشید. هم اینک اگر درباره ی موقعیت و نوع طراحی موزه بخواهیم سخن بگوییم باید به وجود 4 اتاق در ابعاد مختلف که بنای موزه را شکل داده اند و معماری آن که بیشتر به سبک محلی همان منطقه است، اشاره کنیم. شما برای بازدید از موزه ی خاک، وارد محوطه ای به مساحت سه هزار و هشتصد مترمربع که زیربنایی معادل 260 مترمربع را از آن خود کرده است، می شوید. دیدنی های موزه را وقتی که قدم در آن گذاشتید، بهتر می توانید مورد بررسی و ارزیابی  قرار دهید.
کوزه

آبشار پالیزوک، جاذبه ای چشم نواز در روستایی گمشده در تاریخ

اگر دیدن مناظر طبیعی، حالتان را بهتر می کند و انرژی مثبت بیشتری از محیط می گیرید از این جاذبه ی دیدنی و لذت بخش در سراوان دیدن کنید. آبشار پالیزوک یکی از جاذبه های گردشگری در غرب منطقه ی ناهوک و در 12 کیلومتری آن، واقع شده است. روستایی که بستری برای نمایش زیبایی های هستی از جمله ریزش آبشار و مجذوب کردن نگاه گردشگران به سمت خود است. اگر از تاریخچه ی روستا بخواهید، باید این حقیقت را گفت که از پیشینه ی روستا، تاریخ حکایتی ندارد و گویی از نوشته های مورخان، این روستا، از قلم افتاده و در تاریخ گمشده است. اما چه نشانه ای بهتر از سنگ های حکاکی شده با نقوش مختلف می تواند، قدمت این روستا را نشان دهد؟ مورخان با بررسی این سنگ نگاره ها، از عمر طولانی روستا در دل تاریخ و قدمت بیش از 1000 ساله ی آن سخن به میان آورده اند. بازدید از این روستا، با نشانه هایی از دل تاریخ که سنگ ها، حامل پیام قدمت آن هستند، حتماً برایتان جذابیت خواهد داشت. به ویژه که وجود آبشار پالیزوک، این زیباترین پدیده ی هستی، چشمانتان را در مسیر آبشار، معطوف و نگاهتان را خیره ی خود خواهدکرد. حتماً چشمانتان سیراب از دیدن زیبایی این پدیده ی هستی، آرامش قلبتان را موجب خواهدشد. صدای آبشار طنین دلنشینی در گوش تان، ایجاد می کند و شما را در حس خوب شادی غوطه ور خواهدکرد. این آبشار از زیباترین جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان محسوب می شود و در سفر به سراوان حتما از این آبشار زیبا دیدن کنید.
آبشار پالیزوک

چوتین گون آبشاری دیدنی در دل یک دره

 در سفر به سراوان، زیبایی های چشم نوازی نگاهتان را به خود معطوف خواهدکرد. یکی دیگر از اماکن دیدنی و گردشگری در سراوان، دره ای است با نام دره نگاران که وجود آبشار چوتین گون، زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است. دره نگاران در شهر سراوان، تجلی گاه موهبت های الهی است و با زیبایی منحصربه فردی که دارد، هرساله گردشگران زیادی را همچون جاذبه ی زمین به سمت خود می کشاند و از جاذبه های گردشگری سراوان و زیباترین دیدنی های سراوان می باشد. آبشار چوتین گون در بستر پوشش گیاهی درختان بنه، که رنگ سبز هستی را در چشمانتان منعکس خواهدکرد، شما را مسحور تماشای خود می کند. اما چرا آبشار را به این نام نهاده اند؟ گون نام محلی همان درختان بنه است و به دلیل غالب بودن این نوع درختان در این منطقه، آبشار را هم اینگونه نام نهاده اند.
چوتین گون

آبشار کوهک، جاذبه ای دیدنی در نزدیکی مرز ایران و پاکستان

دوستان عزیز، پدیده های طبیعی و گردشگری در ایران، مظهر زیبایی هستند که گاه به دلیل ناشناخته بودن در میان مردم، نمی توانند زیبایی هستی را به رخ نظاره گرانشان بکشند. یکی از این جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان  روستای کوهک است. البته این منطقه، به دلیل همجواری اش با فاصله ی 3 کیلومتری از نقطه ی صفر مرزی ایران و پاکستان و گاه حوادثی نظیر گروگانگیری اخیر 5 تن از مرزبانان ایرانی، شاید برای اکثر مردم توجه چشمگیری پیدا کرده باشد. اما نقطه ی توجهی که ما می خواهیم از آن بگوییم، زیبایی این منطقه است. فکرش را بکنید شاهد منظره ای هستید که صخره های خیس آن حکایت از گذر آب در دل خود دارند و این آب نشأت گرفته از آبشاری است که به سبب واقع شدن در روستای کوهک، آن را نیز آبشار کوهک نام نهاده اند. روستای کوهک، تصویر زیبایی از طبیعت و صخره هایش را در کنار تماشای آبشار و دنبال کردن مسیر آب، برایتان مجسم خواهدکرد. این منطقه، هنوز به معنای واقعی بکر است و اگر سرمایه گذاری در کوهک، انجام گیرد، بی شک یکی از مناطق دیدنی در سراوان، جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان به شمار خواهدآمد.
آبشار کوهک

روستای سب، مأمنی برای آثاری از دل تاریخ

از این روستا پیشتر در معرفی قلعه ی سب، سخن گفتیم اما به تشریح اگر بخواهیم از روستا باز بگوییم، گفتن این نکته در سفر به سراوان ضرورت دارد که روستای سب، شما را به بازدید از قلعه ای پناه داده در خود که گاه حاکمان صفوی و بعد از آن ها از آن استفاده کرده اند، دعوت خواهدکرد که سالم بودن آن با توجه به قدمتی که در تاریخ دارد و از آثار به جای مانده از دوران اسلامی در سیستان و بلوچستان، محسوب می شود، مشخصه ی درخور توجهی است و همین امر این قلعه را از دیگر قلعه ها متمایز کرده و ویژگی منحصر به فردی برای جاذبه ی این روستا محسوب می شود. قله سب در این روستا یکی از 27 آثار تاریخی در این استان است که هنوز بسیاری گردشگران اهل تاریخ ر ا برای بازدید، مشتاقانه میزبانی می کند. اما روستای سب در حقیقیت سب همان سیب و به لحاظ مفهوم شناسی، معنای جایی که آب در آن روان است، تلقی می شود اما یک دیدگاه هم وجود که این واژه به اقوام قدیمی ساکن در سراوان هم گفته شده است.
روستای سب

دهستان ناهوک، روستایی محصور میان دره در سراوان

در سفر به سراوان از دیدن و گشت وگذار در روستایی که دره آن را در آغوش کشیده است و آب وهوایی خوب و البته سالم استشمام هوا را به طبع برایتان دلپذیرتر خواهدکرد، غافل نشوید. در ناهوک، گذر رودخانه ی پرآب در بخش مرکزی روستا، حتماً توجه تان را جلب خواهدکرد و شما را به اندکی نشستن و تأمل فرا خواهد خواند. دره نگاران که پیشتر از آن گفتیم نام دره ای است که روستا را در دل خود جای داده است. اهالی روستا در کوهپایه، خانه ساخته اند و برای امرار معاش در زمین های کشاورزی و باغ های شکل گرفته در کوهپایه به کار و فعالیت همت گماشته اند. روستای ناهوک با داشتن دره و رود و آبشار، یکی از جاذبه های گردشگری سراوان و دیدنی های سراوان  به شمار می آید و هرساله در فصل تابستان، مقصدی دیدنی برای گردشگران است. در این روستا، حتماً دیدن نقوش حکاکی شده بر روی سنگ ها، که اغلب تصاویر حیوانات و نحوه ی شکار آن هاست، بخشی از وقت شما را به خود اختصاص خواهد داد. بازدید از این روستا و دیدنی های زیبای آن را از دست ندهید.
دهستان ناهوک

روستای قلعه جانی، آمیزه ای از زیبایی طبیعت و آثار تاریخی

این منطقه در سراوان از جمله مناطق حفاظت شده است و تنوع پوشش گیاهی آن این منطقه را معروف کرده در بیرک می توانید پوشش گیاهی بنه، بادام کوهی و زیتون وحشی را به وفور ببینید. البته انجیر و ارزن هم از این پوشش گیاهی سهم کثیری دارند. به هرحال اگر فعلا از پوشش گیاهی منطقه گذری به دیگر جاذبه های بیرک داشته باشیم، شک نکنید از قد برافراشتگی رشته کوه باریک بیرک، سخن خواهیم گفت و شاید در لحظه ی اول بازدیدتان از منطقه، بلندای بیرک در چشمانتان خودنمایی کند. کوهی بلند با کاربردهای استراتژیک در همجواری دشت هایی که خود زیبایی هستی به شمار می روند، قاب زیبایی  برای ثبت بهترین خاطرات شما در سراوان خواهندبود. در این منطقه علاوه بر زیبایی طبیعت که مهمان چشمانتان خواهیدکرد، دیدن غارهایی که درازای طول آن ها حتی به بیش از 100 متر هم می رسد، جذابیت ویژه ای دارد و شگفتی خاصی را به روح گردشگر القا خواهدکرد. در این منطقه نیز، وجود معادنی چون آهن، منیزیم، پنبه نسوز و تالک، بر نشان دادن اهمیت بیرک، نقش چشمگیری دارند. در روستای قلعه جانی، گویی همه چیز دست به دست هم داده اند تا این روستا را که از توابع سب و سوران است به یکی از مکان های دیدنی و گردشگری در سفر به سراوان، تبدیل کنند. طبیعت زیبای هستی، گذر رودخانه ی ماشکید از شمال آبادی در بستر دشت، دیدن قلعه ای به جای مانده از جاذبه های باستانی کوشان قدیم و حتی فضای معنوی با حضور امامزاده "شاه آهوگ، قلعه جانی را هرچند با آب وهوایی گرم وخشک ولی مقصدی پر بازدید، برای گردشگران بسیار قرار داده است.
روستای قلعه جانی

رودخانه ی ماشکل، مسیر گذر آب به خارج از مرز

ماشکل نام رودخانه ای در سراوان است که، در طول مسیر خود از دهستان زابلی راهی جنوب شرق می شود و در طول مسیر رودهای متعددی را برای همراهی و ورود به مرز ایران و پاکستان، برای پیوستن به خود، دعوت می کند و در نهایت در 5 کیلومتری جنوب روستای دهک، مرز را پشت سر می گذارد. ماشکل، نقطه ی آغازین خود را از کوه های بیرک، بنا نهاده است و زمانی که مسیر مرزی 8 کیلومتری را با رودهای همسوی خود که به آن پیوسته اند، طی می کند، سرانجام در 8 کیلومتری شرق کوهک، مرز را پشت سر گذاشته و از ایران رهسپار کشور پاکستان می شود. و این سرنوشت رودخانه ی ماشکل، رودخانه ای به طول 240 کیلومتر در سراوان است، که عبور از مرز، آغازی دوباره در پاکستان خواهدداشت. در سفر به سراوان حتما از این رودخانه ی زیبا دیدن کنید.
رودخانه ی ماشکل


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر