روز جهانی گیاهخواری، تضمین سلامتی

هرساله هزاران نفر تصمیم می گیرند که زندگی سالم تری را انتخاب کنند و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال طبیعت و دیگر انسان ها انجام دهند. از این رو یکم ماه اکتبر (نهم مهرماه) روز جهانی گیاهخواری انتخاب شده است.

هرساله هزاران نفر تصمیم می گیرند که زندگی سالم تری را انتخاب کنند و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال طبیعت و دیگر انسان ها انجام دهند. از این رو یکم ماه اکتبر (نهم مهرماه) روز جهانی گیاهخواری انتخاب شده است.

تاریخچه روز جهانی گیاهخواری

تاریخچه روز جهانی گیاهخواری

در روز جهانی گیاهخواری سعی می شود آگاهی عمومی درباره مزایای سلامتی سبک زندگی گیاهخواری افزایش پیدا کند. در این روز برنامه های آموزشی درباره مسائل زیست محیطی و اکولوژیکی و همچنین کمپین های رفتار صحیح انسان با حیوانات اجرا می‌شود. انجمن گیاهخواران آمریکای شمالی در سال 1977 روز اول ماه اکتبر را به عنوان روز جهانی گیاه خواری انتخاب کرده است.

نکات جالب درباره گیاهخواری

  • یک رژیم غذایی گیاهی با چربی پایین بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های عروقی است.
  • براساس یافته های سازمان کشاورزی آمریکا، گیاهان ده برابر بیشتر از حیوانات در هر هکتار پروتئین تولید می‌کنند.
  • براساس یافته های سازمان کشاورزی آمریکا، انسانها سالانه بیش از 80 میلیارد حیوان را برای مصرف گوشت می‌کشند.
  • یک انسان که گوشت مصرف می‌کند در سن 75 سالگی به صورت تجمعی در طول عمر خود بیش از 15 هزار حیوان را خورده است.
  • برای تولید یک کیلو گندم 300 گالن آب مصرف می شود و  برای تولید یک کیلو گوشت بیشتر از 4000 گالن آب مورد نیاز است.

کارهایی که می‌توان در روز جهانی گیاهخواری می‌توان انجام داد

یک روز را بدون مصرف گوشت بگذرانید. سعی کنید غذاهای خانگی که بدون گوشت بپزید. مثلا پیتزای سبزیجات و یا غذاهایی با حبوبات مانند انواع آش های سبزیجات درست کنید.

روز جهانی گیاهخواری

برای روز جهانی گیاهخواری یک مهمانی ترتیب دهید و با پختن انواع  غذاهای گیاهخواران با یک منوی کامل این غذاها  از مهمانان خود پذیرایی کنید.

با خود پیمان ببندید که میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید. میوه ها و سبزی ها شامل سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای عملکرد صحیح اندام های بدن هستند.

 در این روز در جشنواره گیاهخواری شرکت کنید. انجمن های گیاهخواری در این روز برنامه های مختلفی برای اشاعه فرهنگ گیاهخواری در نظر گرفته اند.

اطلاعات خود را درباره اثرات گیاه خواری بر روی مسائل زیست محیطی و زمین شناسی بالا ببرید. اثراتی شامل کاهش گرمای گلخانه ای زمین، ذخیره آب‌ها، جلوگیری از آلودگی آب‌ها و مطمئن شدن از پایداری طبیعت برای نسل های آتی.

 آشنایی با انواع مختلف گیاهخواری

انواع گیاه خواری

یک گیاهخوار کسی است که گوشت و دیگر محصولاتی که از حیوانات کشته شده تولید می‌شود را بنا به مسائل اخلاقی و اعتقادی و یا دینی مصرف نمی کنند.

انواع مختلفی از گیاهخواری وجود دارد. به عنوان مثال، گیاهخواران اوو لاکتو (Ovo-Lacto) فقط تخم مرغ و شیر را مصرف می کنند دیگر محصولات حیوانات نمی‌خورند.

گیاهخواران سرسخت تری نیز وجود دارند که تمایل به مصرف هیچ گونه خوردنی از محصولات حیوانی را ندارند.

نوع دیگری از انواع گیاهخواری، خام خواری است. پیروان این گروه فقط غذاهای خام و محصولاتی که با آب تولید می‌شوند مانند میوه ها را مصرف می‌کنند.

گروهی دیگر فقط میوه ها و دانه ها را مصرف می‌کنند و از غذاهایی که با گیاهان درست می‌شود پرهیز می‌کنند.

در کشور هند پیروان مذهب جین (Jain) از نوعی گیاه خواری پیروی می کنند که خوردن محصولات حیوانی را منع کرده و همچنین مصرف گیاهان با ریشه مانند پیاز، سیب زمینی و سیر را نیز ممنوع کرده است.

چرا افراد تصمیم می گیرند که گیاهخوار شوند؟

گیاهخواری

افراد گیاهخوار برای زندگی حیوانات ارزش قائل شده و می خواهند بی رحمی نسبت کشتن حیوانات به پایان برسد و با زندگی سالم تر بیشتر زندگی کنند و از خطر بیماری های قلبی و … دوری کنند. این افراد می‌خواهند بدن های سالم تر و متناسب تری داشته باشند. این ها گیاهخواران هستند و روز جهانی گیاهخواری برای آنها نیز روز مهمی است و کارهای مختلفی برای گسترش فرهنگ گیاهخواری در این روز انجام می‌دهند.

از اعتقادات بودایی تا حفظ محیط زیست

روز گیاهخواری

در بسیاری از فرهنگ ها گیاهخواری به نوعی اعتقاد دینی محسوب می‌شود. بسیاری از فرقه‌های هندوییسم، بوداییسم و غیره مصرف گوشت و محصولات حیوانی را قدغن کرده اند هرچند که مصرف شیر و تخم مرغ اشکالی ندارد.

این نوع گیاهخواری دینی، ریشه در فلسفه دنیای بدون خشونت و همراه با مهربانی با طبیعت دارد.  بسیاری از افراد گیاهخواری را به عنوان راهی برای حفظ طبیعت انتخاب کرده اند اعتقاد دارند کشتن حیوانات تاثیر منفی بر روی طبیعت خواهد داشت و همچنین باعث ایجاد آلودگی های بیشتر و تاثیراتی در تغییرات آب و هوایی دارد.

بسیاری از گیاهخواران نگرانی نگهداری حیوانات در مزرعه زیرا که با گیاهان مصرف غذایی خود را تامین میکند و همچنین سازگاری رژیم غذایی مزایای بسیار زیادی برای سلامتی خواهد داشت تحقیقات نشان داده رژیم غذایی گیاهی به کاهش بیماری‌های قلبی، دیابتی و انواع سرطان کمک می کند.

روز جهانی گیاهخواری شامل چه برنامه هایی است ؟

روز جهانی گیاهخواری

روز جهانی گیاهخواری تعطیلی رسمی نیست در نتیجه کسب و کار ها و ادارات دولتی باز هستند. بسیاری از سازمانهای مرتبط با گیاهان و کشاورزی و گروه‌های گیاهخواری در این روز سعی می‌کنند اطلاعات مفیدی را درباره گیاهخواری و آموزش افراد برای این که چگونه رژیم غذایی گیاهخواری را انتخاب کنند در اختیار افراد قرار دهند. در مدارس و موسسات آموزشی مانند مهد‌کودک‌ها و غیره می‌توانند کلاس‌های آموزش آشپزی با مواد غذایی گیاهی را به دانش آموزان و عموم مردم آموزش دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان