ماهان شبکه ایرانیان

بعد از «جمعه سیاه» حالا «دوشنبه مجازی»؛ در مورد این رویداد چه می دانید؟

جمعه سیاه یا بلک فرایدی با تمام حواشی اش در دنیا و البته ایران به اتمام رسید. پیشتر در مورد این رویداد و تاریخچه آن مطلبی را با شما در دیجیاتو در میان گذاشتیم و حالا نوبت به «سایبر ماندی» یا دوشنبه مجازی رسیده که در واقع رویدادی مشابه به جمعه سیاه است اما صرفا به کسب و کارهای مجازی اختصاص دارد.

بعد از «جمعه سیاه» حالا «دوشنبه مجازی»؛ در مورد این رویداد چه می دانید؟

جمعه سیاه یا بلک فرایدی با تمام حواشی اش در دنیا و البته ایران به اتمام رسید. پیشتر در مورد این رویداد و تاریخچه آن مطلبی را با شما در دیجیاتو در میان گذاشتیم و حالا نوبت به «سایبر ماندی» یا دوشنبه مجازی رسیده که در واقع رویدادی مشابه به جمعه سیاه است اما صرفا به کسب و کارهای مجازی اختصاص دارد.

سال گذشته آمریکایی ها بالغ بر سه میلیارد دلار را در رویداد سایبر ماندی خرج کردند تا این روز را به بزرگ ترین حراج روزانه در عرصه تجارت الکترونیک کشورشان بدل نمایند.

در ادامه نگاهی به تاریخچه سایبر ماندی خواهیم انداخت.

این واژه را نخستین بار فردی به نام الن دیویس (نایب رئیس ارشد واحد تحقیقات و استراتژی های ملی خرده فروشان آمریکا) در سال 2005 میلادی به کار برد و علت هم این بود که وی بعد از بررسی های چندساله اش دریافت، مردم در دوشنبه بعدی از جشن شکرگزاری (روز قبل از بلک فرایدی) که نخستین روز هفته در آمریکا هم محسوب می شود به سمت فروشگاه های آنلاین هجوم می برند و به همین واسطه نیز درآمدهای این وبسایت ها در این دوشنبه ها افزایشی چشم گیر را نشان می دهد.

وی باور داشت مردم این خریدها را در اولین روز کاری از کامپیوترهای شرکت شان انجام می دهند که قطعا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و فرزندانشان هم در این بین مزاحمشان نمی شوند.

در هر صورت دیویس و تیم تحقیقاتی اش بعد از رسیدن به این نتایج بیانیه خبری تازه ای را چند روز مانده به جشن شکرگزاری سال 2005 منتشر کردند و در آن برای نخستین بار عبارت «سایبر ماندی» را به کار بردند.

طبق این بیانیه، 77 درصد از فروشگاه های آنلاین در سال 2004 شاهد «افزایش چشمگیر» درآمدهایشان در سایبر ماندی بودند و آنطور که در گزارش مذکور آمده بود این روند به احتمال زیاد ادامه پیدا می کرد.

با در نظر داشتن همین مساله دیویس پیشنهاد داد که این روز را به پیروی از جمعه سیاه، بلک ماندی نام گذاری کنند. اما از آنجا که طبق یکی از داستان های مطرح شده در رابطه با تاریخچه جمعه سیاه، بازار بورس آمریکا دچار در آن روز افت ارزش شدیدی شده بود، نتیجه نهایی آن شد که از این نام یعنی بلک ماندی استفاده نشود.

به این ترتیب عبارت سایبر ماندی نقل محافل خبری شد و همان سال در دوشنبه سایبری فروش شرکت ها در عرصه مجازی به رقمی بالغ بر نیم میلیارد دلار رسید که افزایشی 26 درصدی را نشان می داد.

سال ها گذشت و سایبر ماندی بیشتر از پیش نزد همه شناخته شد و مردم نیز بیشتر به تخفیف ها و فروش های استثنایی این روز واقف شدند. فردا، دوشنبه، 6 آذرماه مصادف است با دوشنبه سایبری در سراسر دنیا.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان