کمپانی های ایرباس و زیمنس پیش از این به دنبال توسعه یک هواپیمای هیبرید الکتریکی با گنجایش 100 مسافر بودند و حالا قرار است رولزرویس هم به این گروه ملحق شود.
به گفته منابعی که نخواسته اند نامشان فاش شود، وظیفه رولزرویس در این پروژه کمک به طراحی موتور الکتریکی 2 مگاواتی هواپیما است.
زیمنس در سال جاری از یک هواپیمای کوچک مجهز به موتور 60 کیلوواتی رونمایی کرده بود و حالا با همکاری ایرباس به هدف اصلیشان که تولید هواپیمای مسافربری تک راهرو (single-aisle) با موتور الکتریکی 20 تا 40 مگاواتی است نزدیک و نزدیکتر می شوند.
این دو کمپانی قرار است یک هواپیمای دو نفره الکتریکی را نیز با هدف انجام پروازهای آموزشی و توریستی توسعه دهند.
گفتنی است مدیر فناوری ایرباس تاکید کرده که این کمپانی به منظور کاهش هزینه های خود به دنبال توسعه هواپیماهای مسافربری غول پیکری است که هدایت آنها تنها به یک خلبان نیاز داشته باشد.
علاوه بر این دیگر بازیگر اصلی صنعت تولید هواپیما یعنی بوئینگ در زمینه توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی برای هدایت کاملا خودکار هواپیما با ایرباس رقابت دارد.
به نظر می رسد که صنعت هوانوردی نیز همان راهی را که در پیش گرفته که در خودروسازی شاهد بودیم و طی آن شرکت های بزرگ روی تولید ماشین های الکتریکی و خودران یا خرید استارتاپ های فعال در این زمینه سرمایه گذاری می کنند.