روستای درکش ، تجلی گاه زیبایی های طبیعت و آثار تاریخی

روستای درکش ، تجلی گاه زیبایی های طبیعت و آثار تاریخی یکشنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ایران گردی,طبیعت گردی,اماکن دیدنی,گردشگری دوستان همگردی، در این مطلب از روستای درکش برایتان می گوییم، از رو ...

دوستان همگردی، در این مطلب از روستای درکش برایتان می گوییم، از روستایی که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست، وقتی می گوییم طبیعت و زیبایی های آن، دقیقاً چه تصویری در ذهنتان مجسم می شود؟ کوه های قد برافراشته را در خیالتان تصویرسازی می کنید یا خلوت در یک دره ی سبز و قدم در آن؟ اصلاً شاید دیدن آبشار در طبیعت و یا حتی نشستن در حاشیه ی رودی در حال گذر، توجهتان را بیشتر جلب کند. به هرحال اگر هر تصویری را در خیالتان تجسم کردید، شما دوستدار طبیعت هستید، پس در همراهی ما در سفر به روستای درکش، لحظه ای درنگ نکنید. سفری که همچون رویایی سبز، لذت از زیبایی های طبیعت را برایتان به ارمغان خواهدآورد. وقتی می گوییم سفر به روستا، یعنی پدیده های طبیعی، یعنی آبشار، یعنی کوه و البته دره ای با پاشش چشم نواز رنگ سبز که لحظه لحظه ی بودن در آن، سفر را به کامتان شیرین خواهد کرد. وقتی می گوییم روستا یعنی، سرسبزی، یعنی هوای عالی، یعنی مردمانی بی آلایش و ساده و وقتی می گوییم روستای درکش، یعنی تلفیقی از طبیعت و هرآنچه گفتیم با تاریخ، یعنی گره ی زیبایی با لذت در یک سفر بی نظیر، در یک طبیعت گردی پرهیجان. دوستان عزیز حتماً برایتان پیش آمده در طی مسیر در سفرهایی که داشته اید، تابلوهای ورود به روستا را بی تفاوت پشت سر گذاشته باشید، ولی این بار از روستایی می خواهیم بگوییم که اگر نسبت به آن بی تفاوت گذر کنید، یکی از بهترین تورهای طبیعت گردی را با همراهانتان از دست داده اید و یکی از بی نظیرترین قاب های زیبای طبیعت را از دیدگان خود محروم کرده اید. روستایی در آغوش دره ی سبز که کوه ها با قامتی بلند آن را احاطه کرده اند ولی این روستا با طبیعت بکر خود، به خاطر معرفی نشدن شاید از دید خیل عظیمی از طبیعت گردان و مسافران، نهان باشد. اما اگر مشتاق این هستید که بیشتر از روستای درکش، این منطقه ی پر از جاذبه های طبیعی و آرام بخش روح، بیشتر بدانید در طول این مقاله نگاهتان را از ما نگیرید. بیایید در این سفر دل از شهر شلوغ و پرهمهمه با همه ی تکررات گاه خسته کننده اش و البته با آن آلودگی های شهری که با آن ها به اجبار دست وپنجه نرم می کنید، به روستایی سفرکنیم که قرار گرفتن آن در دره ای سبز و رویایی، سبب نام نهاده آن به دره کش یا درکش، شده است. در این روستا که در 30 کیلومتری شهر آشخانه قرارگرفته، لذت هوای دلپذیر را تجربه خواهیدکرد. اما اگر برایتان بیشتر بخواهیم راجع به محل قرارگرفتن روستا بگوییم، بدانید که آشخانه مرکز شهرستان مانه و سملقان است. برای یک طبیعت گردی پر از هیجان در یک تابستان گرم، درکش را که در 70 کیلومتری بجنورد مرکز استان خراسان شمالی است، انتخاب کنید، بی شک نسیم خنکی که در این فصل از طبیعت روستا احساس می کنید، سرزندگی را در شما احیا خواهدکرد. در ادامه بیشتر از درکش خواهیم گفت، با ما همراه باشید.روستای درکش، بستری برای خودنمایی زیبایی های طبیعت.
روستای درکش

کمی بیشتر درباره روستای درکش

وقتی پا به دل روستای درکش که یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست گذاشتید، باید بدانید در روستایی هستید که در پهنه ی دره ای واقع شده که 1040 متر از سطح دریا ارتفاع دارد، با اطمینان می توان گفت، حتی اگر ذهن پرمشغله ای هم داشته باشید، فضای این روستا حتماً تنها انرژی مثبت را به شما القا خواهدکرد. شما در روستایی هستید که تنوع پوشش گیاهی آن که برخی خاصیت دارویی دارند، از یک طرف و نظاره ی رودی که درست قلب روستا را برای گذر خود انتخاب کرده است، حتماً ذهنتان را درگیر زیبایی های خود خواهدکرد. درکش شما را با جاذبه هایی از جنس پدیده های بکر هستی بی وقفه، سرگرم خواهدکرد. جایی که می توانید برای لحظاتی با تأمل در زیبایی آفرینش بنگرید و عظمت خلقت را با تمام وجود و در دل طبیعت احساس کنید. تلفیقی از جنگل و کوه های قدعلم کرده، قاب زیبایی برای تصاویر شما در این تور روستاگردی و طبیعت گردی خواهندبود. در روستا اگر انتظار دارید، باغ میوه هم نظاره گر باشید، روستای درکش، این مناظر چشم نواز را سخاوتمندانه تقدیم نگاهتان خواهدکرد. در روستا گردش کنید حتماً دیدن گونه های متفاوت از حیات وحش، توجهتان را جلب خواهدکرد. آن چه در یک طبیعت گردی، شما را مجذوب خود خواهدکرد، درکش در خود جای داده است. دیدن تپه های باستانی و سرچشمه هایی که آب شیرین دارند، لحظه ای شما را از قدم زدن و گشت وگذار در روستا،خسته نخواهندکرد. جنوب این روستا خود به دره کنداب منتهی می شود و البته کوه هایی بلند که آلاداغ نامیده شده اند و قامتی به بلندای 2455 متر دارند، چشم انداز زیبایی از منطقه ای بکر را پیش چشمانتان مصور خواهندکرد. هرچه از واژه ی طبیعت در انتظار دارید، درکش بی هیچ چشمداشتی تقدیم نگاهتان در زمان طبیعت گردی شما از این منطقه خواهد کرد. آبشارهای کنگره زو و سردار وادارتان می کند، بی وقفه طبیعت را به نظاره بنشینید. طبیعت گردان عزیز در روستای درکش علاوه بر کوه ها با قامتی بر فراز آسمان، دره ها هم هرچند پست، در مقابل دیدگان شما گویی حرفی برای گفتن دارند، عظمت و شکوه زیبایی حتی در دره ها هم مشهود است. دره ی فرش شده ی سبزرنگ کندریزو و دره ی حلقه که خود بستری برای چشمه ها و آبشارهای متعدد هستند، از جمله زیبایی طبیعت بکر روستای درکش محسوب می شوند که همگی جزئی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد هستند.
روستای درکش

محافظت از طبیعت منطقه ...

اگر از چشمه جنگلی ییلاق و سردابه ها و البته جنگل های سبز با درختانی شاخ و برگ در هم تنیده ی آن نام نبریم، در وصف درکش جامع سخن نگفته ایم. یادتان باشد در این روستا از رفتن به مناطق ییلاقی در مناطق گولک و نرگسلو باز نمانید. البته نواحی کش گربه و تیغ بل را هم به جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد در طبیعت گردی خود اضافه کنید. دوستداران طبیعت، در بازدید از روستای درکش که یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست، از جنوب این روستا همان طور که در پیشتر گفتیم، غافل نشوید. جنوب روستای درکش با نمایش زمین های سرسبز و رویایی که بستری برای رودخانه ی زومار فراهم کرده است و گویی آب رو را با طراوات سبز خود همراهی می کنند، در لذت بردن از اوقاتی که در درکش دارید، نقش مهمی را ایفا می کنند.
روستای درکش

روستای درکش یا عطاری طبیعت برای کشف گیاهان دارویی

اگر در شناخت گیاهان دارویی، سررشته دارید، در این تور طبیعت گردی که در درکش خواهیدداشت، گیاهان دارویی این منطقه و دیدن تنها جنگل پوشیده از درختان بلوط در شرق کشور، زمان زیادی از گردش شما در روستا را به خود اختصاص خواهندداد. صاحبان علم در رشته ی گیاه شناسی از این موهبت الهی در روستای درکش غافل نشده اند و در اکتشافات خود، 380 نوع گیاه که درطب سنتی دوای درد بسیاری از امراض است را شناسایی کرده اند، البته از این تعداد باید اشاره کنیم که 79 نوع گیاه هستند که ارزش درمانی بالایی دارند و شایان توجه بسیارند.
روستای درکش

اهالی درکش را بشناسید

این روستای زیبا و دیدنیکه یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست، اگر خالی از خانه های روستایی باشد شاید بخشی از جذابیت خود را از دست بدهد. بومیان روستا خود جزء تفکیک ناپذیر از زیبایی های فضای روستا هستند، 200 خانوار در درکش، سکنی گزیده اند و پیشه ی بیشتر آن ها کشاورزی است. البته فضای روستا شغل های دیگری نظیر باغداری و دامداری را برای اهالی، ایجاد کرده است. محصولات روستا که در نتیجه ی کار و فعالیت مردمان کردزبان کرمانجی حاصل می شود، گندم، جو، یونجه، ذرت و چغندرقند در سبد محصولات آن هاست. در روستای درکش، درختان انگور، گردو، هلو و سیب از شاخص ترین درختانی هستند که در باغ های میوه وجود دارند. باغ هایی که به همت اهالی باردهی متناسب دارند.وقتی حرف از مردم روستا می شود، مردمانی خون گرم، ساده و البته زحمتکش را حتماً در خیالتان تصویرسازی می کنید، بله درست است مردم روستای درکش که مذهب شیعه ی جعفری هم دارند، مردمانی با همین مشخصات اند. در خصوص زحمت آن ها، می توانیم علاوه بر فعالیت هایی که از آن ها یاد کردیم از پخت نان های محلی هم توسط روستاییان بگوییم. فتیر مسکه نام نان محلی این روستاست، حتماً خوردن آن را تجربه کنید. در رستوران به دنبال آن نباشید، فقط از محلیان خود روستا، این نان را درخواست کنید. خمیر آرد گندم، روغن و زردچوبه مواد تشکیل دهنده ی این نان هستند که روی ساج پخته می شوند. البته هنوز کار آماده سازی این نان تمام نشده، مرحله ی اخر گذاشتن کره لای آن است. در روستای درکش، یک مجتمع تفریحی بنا شده که در بافت خود روستاست و البته فضای طبیعت، بودن برای زمان استراحت را برای مسافران و طبیعت گردان در آن مکان که ببرخان هم نام دارد، لذت بخش کرده است. استراحتگاهی با چشم انداز کوه های بلند که گاه میزبان ابرهای دل بریده از آسمان هستند و گذر رودی از منطقه ی پایین این مجتمع تفریحی،  برای دقایقی نشستن و نظاره ی طبیعت، مکانی مفرح است. اگر خواستید می توانید زنگ بزنید و حتی جا و غذای خودتان را رزرو کنید. راستی در مورد مردم درکش از ورزش آن ها هم خوب است برایتان بگوییم، کشتی باچوخه ورزش سنتی مردم روستاست. اگر در بهار فرصتی برای رفتن به روستای درکش داشتید، دیدن این مراسم که خود یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست، برایتان حتماً شادی آور خواهد بود.
روستای درکش

روستای درکش و جاذبه های تاریخی آن، روستایی به جای مانده از روزگاران دور

این روستا که یکی از جاذبه های گردشگری بجنتورد و جاهای دیدنی بجنورد ست، علاوه بر جاذبه های طبیعی که زیبایی بی نظیری را برای گردشگران، به رخ می کشد، از نظر قدمت هم، ید طولایی در تاریخ دارد، از این رو این گونه می گوییم که استبرج تاریخی سبزعلی خان قراچورلو، تپه های باستانی در حوالی روستا و البته قزلر قلعه که یادگارهایی از آثار تاریخی در تونل زمان هستند، مهر تاییدی بر قدمت روستا هستند.
روستای درکش

حیات وحش روستای درکش و هیجانی شگفت انگیز برای طبیعت گردان

دوستداران طبیعت وقتی روستای درکش که یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست را به عنوان مقصد هدف برای طبیعت گردی، انتخاب کردید، لازم است بدانید این منطقه به دلیل شرایط کوهستانی و البته وجود جنگل های سبز، مأمنی برای بسیاری حیوانات و البته پرندگان آن هم از نوع شکاری از جمله، عقاب، شاهین، کرکس و کبک است. جنگل های حواشی روستا هم در حقیقت زیستگاه حیواناتی نظیر قوچ، میش، گرگ و پلنگ هستند، به اضافه ی این حیوانات، خرس و خوک هم در این ناحیه دیده شده است. اما حیوان شاخص در جنگل های این منطقه که شاید در چشم انداز جنگل بیشتر خودنمایی می کنند و به وفور دیده می شوند، مرال ها هستند. اگر نمی دانید از چه حیوانی سخن می گوییم پس برایتان خواهیم گفت که مرال همان گوزن قرمز است. اگر بیشتر از وضعیت ظاهری مرال ها بگوییم، تجسم بزرگ بودن و البته قوی بودن آن ها برایتان راحت تر خواهدشد. تصورش را بکنید، گوزنی که اندازه ی سر و بدنش، به درازای حدوداً 16 تا 250 سانتی متر است. تعجب کردید؟ حالا اندازه ی دم که تقریباً 12 تا 15 سانتی متر است را هم به اندازه ی پیشین اضافه کنید. حالا از نظر عمودی هم اگر مرال را مورد بررسی قرار دهیم، از زمین ارتفاعی حدود 120 تا 150 سانتی متر را داراست. اما وزن مرال ها، که شاید تصورش خیلی راحت تر باشد، این گوزن ها از 100 تا 250 کیلوگرم سنگینی دارند. فکر کنم یه تصویر ذهنی برای خودتان از این گوزن ها در ذهن خلاقتان پرورانده اید. وقتی می گوییم گوزن، حتماً یک تصویر پیش رویتان مجسم می شود و شاخ های بلند یک گوزن، ویژگی بارز آن در تصویر ذهنی شماست. در این مورد مرال ها یکسری خصوصیات ویژه، وجود دارد که آن ها را از سایر حیوانات متمایز می کند. مثلاً شاید شما ندانید که این شاخ ها درست مثل دندان های شیری که می افتند و جای آن ها دندان جدیدی درمی آید، درست در اسفندماه تا اوایل فروردین، می افتند و به قدرت پرودگار شاخ های جدیدی برای مرال ها دوباره درمی آیند که در ابتدا، مخملی هستند و در طول زمان تا نهایتاً زمانی که به مرحله ی جفت گیری می رسند، این شاخ ها سفت شده و استخوانی می شوند. زمان جفت گیری مرال ها گویی مرحله ی اوج زیبایی آن هاست. در همین تایم است، راستی این تایم که می گوییم منظورمان تقریباً فصل تابستان و دقیق تر اگر بخواهیم بگوییم از اواسط شهریور تا اوسط مهرماه است، که موهای خاکستری تیره رنگ آن ها، تغییر رنگ داده و رنگ قهوه ای تیره به خود می گیرد. در مورد مرال، در طول روز شما نمی توانید آن را ببینید، البته اگر شانس دیدن آن را داشته بشید، چون این حیوان شبگرد است، به علاوه ی این خصوصیت که برای این گوزن ها گفتیم، زندگی اجتماعی آن ها، یکی دیگر از مشخصات گوزن های قرمز است. به هرحال باید جالب باشد که همچین نمونه ای از گوزن که واقعاً با این وزن و استایل بزرگ ترین نوع گوزن است، در این منطقه از ایران، یافت می شود.
روستای درکش

روستای درکش و راه رسیدن به این روستای بکر و گردشگری

همراهان عزیز در سفر مجازی به روستای درکش که یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد ست، اگر جاذبه های طبیعت برایتان در این روستا، شما را مجذوب زیبایی های خود کرد، خب پس زمان آن رسیده که برای تحقق این سفر مجازی، یک برنامه ی سفر ترتیب دهید و راهی بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شوید. 30 کیلومتری شهر آشخانه مرکز مانه و سملقان و دقیق تر 70کیلومتری بجنورد، مقصد شما در رسیدن ب این منطقه ی طبیعت گردی است. از سمت بجنورد، باید مسیر آشخانه را انتخاب کنید. در طول این مسیر شما حتماً با تابلوی روستای کلاته زمان صوفی، مواجه خواهیدشد، این جا مقصد شما نیست، پس وقتی این تابلو را دیدید، از آن عبور کنید و قبل از این که به جوزک برسید، یک جاده ی فرعی، در این میان هست که رسیدن شما را به روستای درکش، منطقه ی زیبا و دیدنی از جنس زیبایی های طبیعت، که یکی از جاذبه های گردشگری بجنورد و جاهای دیدنی بجنورد هست نیز فراهم خواهد کرد.
روستای درکش

سخن آخر

دوستان عزیز، از زیبایی هایی که در کشورمان در بستر پدیده های بی نظیر طبیعت، پهنه گسترده اند، دیدن کنید و یک طبیعت گردی خاص را در طول یک سفر شیرین و به یادماندنی، تجربه کنید. روستای درکش، یکی از همین مقاصد خاص برای طبیعت گردی است که استقرار آن در دره ای سبز و رویایی و البته با چشم اندازی از کوه و جنگل، نمایش آبشار و حال خوش دیدن چشمه های آب، حتماً حال و هوای بهتری را برایتان به ارمغان خواهدآورد و بی تردید، با وجودی سرشار از آرامش و یک حس خوب، راهی شهر و دیارتان خودتان خواهیدشد. سفرتان بی خطر، روزگارتان سرشار از شادی.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر