ماهان شبکه ایرانیان

کاپادوکیا ؛ شهری حیرت انگیز در صخره های سنگی

کاپادوکیا ؛ شهری حیرت انگیز در صخره های سنگی دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - گردشگری,جالب انگیز,جهان گردی,تاریخ گردی  کاپادوکیا منطقه ای در آناتولی مرکزی در ترکیه است که بیش از همه به خاطر نمای ...

 کاپادوکیا منطقه ای در آناتولی مرکزی در ترکیه است که بیش از همه به خاطر نمای شبیه به ماه، شهرهای زیرزمینی، کلیساهای غاری، و خانه های حفاری شده در دل صخره ها، مشهور است این مسئله امکان ندارد که کسی به ترکیه سفر کند و درباره جاذبه های این کشور صحبت کند اما کاپادوکیا را نشناسند و ممکن نیست فردی به ترکیه سفر کند و این مکان را در میان مکانهایی که باید بازدید کند قرار ندهد. کاپادوکیا یکی از مهمترین مکانهای گردشگری در ترکیه است که می توان آن را در میان پرطرفدارترین مکان های دیدنی جهان جای داد. اینجا مکانی است که طبیعت، تاریخ و خلاقیت های انسان در کنار هم مکانی خاطره انگیز و بیادماندنی را ایجاد نموده است. اگر شما دوست عزیز قصد سفر به کشور ترکیه را دارید، این مکان را در لیست جاهایی که باید بازدید کنید قرار دهید. برای اینکه در سفر به کاپادوکیا هیچ یک از شگفتی ها را از دست ندهید این مقاله را تا انتها بخوانید. کشور ترکیه مناطق تاریخی بسیاری دارد اما هیچ یک از آنها شکوه و شهرت کاپادوکیا را ندارد. شگفتی های تاریخی و فرهنگی این منطقه هر کسی را حیرت زده خواهد کرد. از جمله مناطق دیدنی این قسمت میتوان به خرابه ها، موزه ها، ساختمانهای تاریخی معروف و چشم اندازهای شگفت آور و بکر طبیعی اشاره کرد. برای کسانی که به ماجراجویی علاقه دارند کاپادوکیا یک بهشت واقعی محسوب می شود. با همگردی برای سفر به ترکیه و بازدید از شهر زیبای کاپادوکیا که از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه می باشد همراه باشید.
کاپادوکیا

غارهای دست ساز کاپادوکیا (Cappadocia Cave Dwellings)

خوب است بدانید که کاپادوکیا در زبان ترکی به معنای اسب های زیبا است.این منطقه یکی از سه شهر صخره ای در دنیا است و در اثر فعالیت های آتشفشانی کوه های این منطقه و خروج گدازه هایی آتشفشانی به وجود آمده. این سرزمین یکی از زیباترین مناطق دنیا به حساب می آید. در سفر به ترکیه و بازدید از شهر زیبای کاپادوکیا که از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه را از دست ندهید. گفته می شود که این شهر منبع الهام تالکین برای شهر هلمزدیپ (Helms deep)  در کتاب ارباب حلقه ها  بوده و البته زمانی که در میان این شهر جستجو می کنید شباهتهایی را می توانید ببینید. این منطقه را شهر غارهای دست ساز می نامد. دلیل این مسئله این است که بخش زیادی از این غارها غارهایی بوده که در گذشته دور به دست انسان ساخته شده و دست ساز می باشند. گردشگران شهر می توانند انواع مختلفی از این گونه اقامتگاه ها را در سراسر این منطقه ببینند. این خانه های سنگی در طی سالها پا برجا مانده و بسیاری از آنها کاملا دست نخورده هستند. به نظر می رسد که این غارها کاربردهای مختلفی نیز داشته اند. به طور مثال  انواع منزل مسکونی، موزه های نقاشی، هتل و کلیسا را می توان دید. برای اینکه بهتر متوجه آنچه در این مکان پیش روی شماست گردید خوب است روستای کندوان در استان آذربایجان را در ذهن بیاورید. در این صورت بهتر متوجه شگفتی های این مکان می شونید. البته غارهای دست ساز کاپادوکیای ترکیه هم تعداد بیشتری دارند و هم از نظر مساحت و وسعت بزرگی این منطقه از روستای کندوان ایران بیشتر است با این وجود نمی توان منکر شباهت ها شد. شهر کاپادوکیا یک منطقۀ استراتژیک تاریخی برای ترکیه محسوب می شده. این شهر در محل عبور جاده ی مشهور ابریشم قرار داشته و به دلیل فعالیت های تجاری که با کاروان های این مسیر داشته ثروت خوبی هم داشته در نتیجه بارها مورد حمله و غارت واقع شده. این مسئله موجب شده که ساکنین این منطقه برای حفاظت از خود در مقابل حملات به غارها پناهنده شوند.
کاپادوکیا

بالون های پروانه ای (Butterfly Balloons)

در سفر به ترکیه و بازدید از شهر زیبای کاپادوکیا که از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه را از دست ندهید. کاپادوکیا برای شهرت خود دلایل دیگری هم دارد. بالون های هوای گرم  در این منطقه یکی از مسائل دیگری است که موجب شهرت این شهر شده. گردشگران علاقه مندند تا شگفتی های این منطقه را از بالا نیز مشاهده کنند. استقبال خوب گردشگران موجب شده که در این منطقه شرکت های زیادی فعالیت کنند این شرکتها با امکانات خود به گردشگران این امکان را می دهند که ضمن پرواز از بالای کوه های این منطقه مناظر آن را تماشا کنند. این منطقه بنام منطقه ی بالون های پروانه ای شهرت زیادی به دست آورده است. امنیت مسافران در سفر با بالن ها تضمین شده. افرادی که بالن ها را هدایت می کنند در کار خود ورزیده و حرفه ای هستند. این یک گردش لذت بخش است. برای اینکه از گردش خود لذت ببرید بهتر است که زمان پروازتان را درطلوع خورشید یا حوالی غروب آفتاب انتخاب کنید. به این ترتیب می توانید از حرکت نور در میان دشت ها لذت بیشتری ببرید. گردش در منطقه کاپادوکیا از ارتفاع بالا نیز به اندازۀ سطح زمین حیرت انگیز است. حین پرواز از بالای با غها،لانه های پرندگان، دره های سرسبز و دهانه های آتشفشان عبور خواهید کرد. گردش شما با بالن می تواند یک خاطرۀ از یاد نرفتنی باشد. اگر به عکاسی علاقه مند هستید دوربینتان را همراه داشته باشید. می توانید مناظر زیبایی را در این منطقه شکار کنید.
کاپادوکیا

پارک ملی گورمه (Goreme National Park) مجموعه ای حیرت انگیز

یکی از دیگر مکانهایی که در سفر به ترکیه و به کاپادوکیا باید به آن سر بزنید پارک ملی گورمه است. اگر می خواهید به این منطقه سفر کنید پیشنهاد ما این است که پیش از سفر یک کتاب راهنما تهیه کنید و درباره ی مکانهای دیدنی این ناحیه اطلاعاتی به دست آورید. یا اینکه می توانید با یک تور سفرکنید. تورهای گردشگری به شما کمک می کنند که بهترین مکانهای دیدنی منطقه را ببینید و چیزی را از دست ندهید. این منطقه مجموعه ای از پناهگاه های دست ساز انسان است که در میان صخره ها ساخته شده است. با گردش در پارک ملی گورمه می توانید درباره زندگی انسانهای گذشته اطلاعات جالبی به دست بیاورید. دراین منطقه آثاری از روستاهای مردم غارنشین، خانه ها و زیستگاهها وجود دارد. گفته می شود که شهرهای زیر زمینی این منطقه به دوران Iconoclasitic تعلق دارند. از این منطقه اطلاعات جالبی درباره ی انسانهای غارنشین به دست آمده که بعضی از آنها یافته های پیش از آن را به چالش کشیدند. اهمیت این دره به حدی است که در 1985 در فهرست میراث جهانی یونسکو در ترکیه ثبت شده است. در سفر به ترکیه به شهر زیبای کاپادوکیا که از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه  است، سری بزنید. می توانید آزادانه در غارها و بناهای تاریخی آن جستجو کنید.
کاپادوکیا

خرید یادگاری و سوغات (Gift shops)

در هر سفر خریدن یادگاری و سوغاتی یکی از علاقه مندی های مسافران است. افراد با خرید یادگاری خاطرات سفر خود را زنده نگه میدارند.یا برای دوستان، خانواده یا عزیزان خود هدیه ای می خرند تا به آنها بگویند درطی سفر بیاد آنها بوده اند. به طور مثال در ترکیه صنایع دستی یکی از یادبودهایی است که خرید و فروش آن مرسوم است. از دیگر هدایای مرسوم انواع کارت های پستال، طلا و جواهرات، بدلیجات زیبا، همچنین چشم آبی معروف به (مگز)  که به عنوان دور کننده چشم زخم استفاده می شود از یادگاری هایی است که در این قسمت از ترکیه می توانید پیدا کنید. اگرچه این هدایا در ایران نیز وجود دارد اما شاید دوست داشته باشید از محل سفرتان هدیه ای تهیه کنید. در سفر به ترکیه علاوه بر بازدید از جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه، خرید سوغاتی را فراموش نکنید.
سوغاتی

شهر زیرزمینی درینکویو (Derinkuyu Underground City)

شهر زیرزمینی درینکویو یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه است که در سفر به ترکیه و کاپادوکیا حتما به اینجا هم سری بزنید. در سال 1963 طی خاکبرداری در یک عملیات ساختمانی یک تونل عمیق زیرزمینی پیداشد. پیش از این نیز در منطقه ی کاپادوکیا چندین شهر زیرزمینی کشف شده بود بنابراین عملیات ساختمانی متوقف گشت. یک عده باستان شناس به پژوهش در این منطقه پرداختند و کشف عظیمی که کردند از انتظار همگان خارج بود. این تیم باستان شناسی از پیدا شدن شهری باستانی خبر داد که یادگاری از دوران باشکوه مادهاست. امروزه در میان این شهرها بزرگترین شهر زیرزمینی کشور ترکیه شهر زیر زمینی باستانی درینکویو، به انگلیسی Derinkuyu Underground City  می باشد. یک شهر چند طبقۀ قدیمی است که در استان نوشهیر ترکیه قرار دارد. عمیق این شهر را حدود 85 متر تخمین زده اند و ظرفیت 20000 انسان را همراه با منابع غذایی و دامهای آنها در خود دارد. برای اولین بار در سال 1969 به بازدیدکنندگان اجازۀ بازدید از درینکویو داده شد. البته فقط نیمی از درینکویو برای بازدید گردشگران آزاد است. در شهر درینکو نشانه های واضحی از دین زرتشتی دیده می شود. همچنین مجسمه ها و نمادهایی از زرتشت، اهورامزدا، اسب های پارسی و فروهر نیز یافت شده که نمونۀ آنها فقط و فقط در آثار باستانی ایران از دورۀ مادها پیدا می شود. کاوش ها نشان میداد که شهر باستانی درینکو هشت طبقه دارد. ساکنان شهر درینکویو بوسیله ی درهای بزرگ سنگی محدوده ی شهر خود را از خطرات دنیای بیرون حفظ می کردند. برای هرطبقه ی این شهر درهای جداگانه ای وجود دارد که امنیت بیشتر ساکنان شهر را تضمین می نموده است. همچنین یک صومعه نیز در آن وجود دارد. در این صومعه امکانات زیادی نیز وجود داشته که آثاری از آنها به جا مانده اند. اتاق های روغن کشی، شراب سازی، زیرزمین، انبار، اصطبل، معبد و سالن غذاخوری از جمله ی این امکانات می باشد. در طبقه ی دوم این شهر زیرزمینی یک اتاق ویژه وجود دارد. این اتاق که سقفی طاق مانند دارد در گذشته به عنوان یک آموزشگاه مذهبی کاربرد داشته است. همچنین این مکان یک کلیسازی زیرزمینی نیز در طبقه پنجم دارد که از طریق راه پله ی طبقه های سوم و چهارم می توان به آن دست یافت. همچنین یک سیستم تهویه بزرگ نیز وجود داشت تا هوای طبقات پایین تر را تامین کند. برای انتقال آب به شهر نیز زیرزمین های مخصوصی وجود داشته. به نظر می رسد که این مکان مخفیگاه بزرگی برای حفاظت در برابر دشمنان بوده. جالب خواهد بود که بدانید شاید بتوان این شهر را با شهر زیرزمینی نوش آباد (در نزدیکی کاشان) مقایسه کرد.
Derinkuyu Underground City

صومعه سرای سلیمه (Selime Monastery)

در نگاه اول نم یتوان این صومعه را از محیط اطراف آن تشخیص داد. این صومعه ی شگفت آور در دل آتشفشان حفاری شده. این مسئله موجب شده که از بیرون کاملا غیر  قابل شناسایی باشد و برخلاف تمام صومعه های دنیا هیچ نشانه ای از یک مکان مذهبی در اطراف آن وجود ندارد. شواهد باقی مانده نشان می دهد که این مکان برای عبادت ساخته شده بوده و در داخل آن آثار باستانی بسیاری پیدا شد که در مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می گرفت. در سفر به ترکیه به شهر زیبای کاپادوکیا که از زیباترین جاذبه های گردشگری ترکیه و دیدنی های ترکیه  است، سری بزنید و از این صومعه دیدن کنید. اینکه برای بنای صومعۀ سلیمه به این خوبی در میان سنگ های آتشفشانی حفاری شده تا ماهیت آن پنهان شود می تواند به این دلیل باشد که از صومعه حفاظت کنند یا آن را از چشم دشمنان پنهان کنند. هنوز هم می توان در گوشه و کنار آن آثار تاریخی مختلفی را دید. ضمن اینکه بر دیواره های این مکان نقاشی های زیادی وجود دارد که صدها سال قدمت دارند. چنانچه به کاپادوکیا رفتید بازدید از صومعۀ سلیمه را فراموش نکنید.
صومعه سلیمه

دره ی رز (Rose Valley)

یک شگفتی طبیعی واقعی، یک درۀ سنگی بزرگ است که دره ی رز همان طور که از نامش پیداست، دره ی رز دره ای وسیع و سنگی است که تا جایی که چشم کار می کند، گسترده شده است.این دره خوش آب و هوا منظره های زیبایی دارد که آن را تبدیل به مکان مناسبی برای عکاسی می نماید. در وسط دره کافه ی کوچکی قرار گرفته است. این کافه یک کافه ی کاملا ارگانیک است و با انرژی خورشیدی کار می کند. برای رفع خستگی می توانید در این کافه استراحتی بنمایید.
Rose Valley

قلعه یوچی سار (Uchisar Castle)

از بلندای این قلعۀ زیبا شما تمام قسمت های کاپادوکیا را در  زیر پا خواهید داشت. بیشتر افرادی که به بالای قلعۀ یوچی سار می روند مشتاقند تا کاپادوکیا را از بالا تماشا کنند که از زیباترین دیدنی های ترکیه می باشد. یک شیب ملایم کوهستانی موجب می شود که پیاده روی در این ناحیه سخت باشد اما زمانی که افراد به بالای قلعه می رسند پاداش دیگری نیز نصیبشان خواهد شد. منظره زیبای این ناحیه و چشم انداز خیره کننده آن که تمام منطقه کاپادوکیا را در پوشش خود دارد موجب می شود که این منطقه جغرافیایی شگفت انگیز را تحسین کنید.
Uchisar Castle

دودکش های جن و پری (Fairy Chimneys)

در طول قرن ها دربارۀ این منطقه داستان ها و افسانه های زیادی ساخته شده. این داستان ها موجب شده که بازدیدکنندگان با اشتیاق بیشتری به دنبال دیدن دودکش های جن و پری باشند. این صخره های طبیعی حیرت انگیز چشم هرکسی را خیره می کنند. فرسایش طبیعی سنگ های آتشفشانی در مجاورت باد و باران منجر به پیدایش شکلی از صخره ها شده که به نوعی منحصر به فرد است. چنانچه در سفر خود با تورهای مسافرتی همراه شدید دربارۀ این افسانه ها از راهنمای خود بخواهید تا این داستانها را برای شما تعریف کند.
Fairy Chimneys

پاسابگ (Pasabag)

آخرین مسئله در این فهرست  یکی از نشانه های طبیعی- تاریخی و زیبای این منطقه است. محبوب ترین مکان در کاپادوکیا صخره های سنگی هستند. این صخره های سنگی پوششی گیاهی و جانوری منطقه را دارد و برای یک بازدید کوتاه بسیار ایده آل است. زمانی که به پاسابگ می روید بهتر است کفش راحتی به پا کنید یا دمپایی همراه داشته باشید. برای بازدید از این منطقه یک کفش راحت می تواند به شما کمک بسیاری بنماید. 
Pasabag


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان