ماهان شبکه ایرانیان

بازار وکیل شیراز ؛ قلب اقتصادی و تماشایی فارس

بازار وکیل شیراز ؛ قلب اقتصادی و تماشایی فارس چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی,تاریخ گردی در این مقاله می خواهیم که در رابطه با بازار وکیل که از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز ...

در این مقاله می خواهیم که در رابطه با بازار وکیل که از معروف ترین جاهای دیدنی شیراز یا همان قلب اقتصاد این شهر می باشد، توضیح دهیم. مکانی که یکی از زیباترین دستاوردهای معماری ایران است و هنر، زیبایی، فکر و خلاقیت مردم عزیز و هنرمند ایران و شیراز  را به رخ جهانیان میک شد و شمار فراوانی توریست را در تمامی فصول، پذیرا است. قرار گرفتن این بنا که یکی از محبوب ترین بازارهای شیراز و همینطور از معروف ترین بناهای های ایران است، در کنار حمام وکیل و مسجد وکیل، بیشتر پرده از زیبایی های آن بر می دارد. با همگردی همراه باشید تا در سفر به شیراز، مطالب بیشتر و جذاب تری را درباره بازار وکیل شیراز در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.
بازار وکیل شیرازبازار وکیل شیراز

 قلب اقتصاد شهر شیراز !!

همانطور که می دانید، همه شهرها و استان ها و حتی شهرستان ها و روستاهای کوچک، مکانی را به عنوان قلب اقتصادی برای خرید و فروش و یا داد و ستد و مبادله کالا با کالا نیاز دارند. همانطور که گفتیم، بازار وکیل شیراز که از قدیمی ترین بازارهای شیراز می باشد، برای بر طرف کردن نیازهای داد و ستد میان مردم در سال 1172 تا 1193 هجری قمری به دستور کریم خان زند در شهر شیراز  بنا شد و مرکز اصلی داد و ستد مردم قرار گرفت. معمارها بازاری را طراحی کردند که بسیار شبیه به معماری بازار تاریخی قیصره لار می باشد که در زمان سلطنت شاه عباس صفوی بنا شده بود، اما تفاوت نسبتا مهم و بزرگی که داشت، مساحت و عرض نسبتا بیشترش بود. بازار وکیل، از زیباترین جاهای دیدنی شیراز، همانطور که از ظاهرش پیداست، از مصالحی همچون آهک و گچ و آجر ساخته شده است و ستون های آن نیز از جنس سنگ های تراشیده شده است که همین باعث شده تا به یکی از مستحکم ترین بازارهای شیراز و ایران معروف شود. ارتفاع این سازه تا سقفش، 11 متر بوده که خاکریزی باعث کمتر شدن ارتفاع آن از 11 متر به 10 متر شده است. بازار وکیل در مرکز شهر شیراز در مجاورت میدان شهرداری و در انتهای خیابان کریم خان زند قرار گرفته است.
بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

 بازار وکیل شیراز، همچنان کاربردی !!

شاید فکر کنید که این مکان  بسیار قدیمی که از محبوب ترین جاهای دیدنی شیراز می باشد، بعد از گذشت این همه سال، دیگر مانند قبل کاربرد تدارد. باید بگوییم که سخت در اشتباهید؛ چرا که این بازار  هنوز هم در صدر بازارهای شیراز قرار گرفته و مرکز خرید و فروش و قلب اقتصاد این شهر می باشد. بازار وکیل همچنان کاربرد خود را حفظ کرده است و  افراد زیادی برای تامین نیازهای خود ابه این بازار مراجعه می کنند. از همه ی این ها که بگذریم، اجناسی این بازار متفاوتند. از جمله، ادویه جات، فرش، پارچه های رنگارنگ و زیبا که شاید بتوان گفت نظیر ندارند، مواد عطاری و دارو های گیاهی، گلیم های خاص و ایرانی و یا حتی لوازم زینتی. اگر علاقه مند به زیور آلات قدیمی و تزیینی هستید، سرای مشیر در این بازار را از دست ندهید، زیرا هم زیباترین زیورآلات را دارد و هم بنایی تاریخی است با معماری خیره کننده. در اینجا عکس هایی از گوشه و کنار بازار وکیل را برای شما دوستان قرار می دهیم. در سفر به شیراز، به هیچ عنوان دیدن این بازار تاریخی را از دست ندهید.
بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان