ماهان شبکه ایرانیان

بین الحرمین کربلا ؛ مکانی مقدس برای مسلمانان در کشور عراق

بین الحرمین کربلا ؛ مکانی مقدس برای مسلمانان در کشور عراق سه شنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۶ - جهان گردی,اماکن دیدنی,گردشگری در این مطلب از اینکه بین الحرمین کجاست برایتان می گوییم

در این مطلب از اینکه بین الحرمین کجاست برایتان می گوییم. بین الحرمین کربلا را می توان یکی از مقدس ترین و عجیب ترین مکان های زیارتی دانست که در کربلای عراق قرار دارد. چرا می گوییم عجیب؟! حس حضور در این مکان را تنها کسانی که تجربه کرده اند، درک می کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با این مکان مقدس بیشتر آشنا شوید.

بین الحرمین

بین الحرمین کجاست؟

فاصله بین دو حرم امام حسین علیه السلام و حضرت ابوالفضل سلام الله در کربلا را بین الحرمین می گویند. این فاصله از درب شرقی حرم مطهر امام حسین علیه السلام شروع شده و حدود 378 متر می باشد. گفته می شود این فاصله دقیقا برابر با فاصله دو کوه صفا و مروه در مکه است. فاصله بین این دو حرم، همان میدانی است که در روز عاشورا جنگ در آن انجام شده و سپاهیان یزید در نزدیکی حرم حضرت ابوالفضل سلام الله مستقر بودند.

بین الحرمین کربلا

زیارتگاه های حرم

اگر به زیارت کربلا مشرف شده باشید، علاوه بر دو حرم مطهر از بخش های دیگری نیز بازدید و آن ها را زیارت کردید. این زیارتگاه های کوچک عبارتند از:

کف العباس یمنی: جایی که دست راست حضرت ابوالفضل قرار دارد.

کف العباس یسری: جایی که دست چپ حضرت ابوالفضل قرار دارد.

تل زینبیه: تپه ای است که حضرت زینب (س) بر فراز آن میدان جنگ را نظاره می کردند.

خیمه گاه امام حسین: جایی که حضرت امام حسین (ع) و 72 تن از یارانش در آن جا خیمه زده بودند.

مقام علی اکبر: جایی که حضرت علی اکبر در آن جا به شهادت رسیدند.

مقام علی اصغر: جایی که حضرت علی اصغر کودک 6 ماهه در آن مکان شهید شدند.

کربلا

این مکان مقدس

تصاویر قدیمی هوایی که از این بخش برجای مانده، بیانگر این نکته است که فاصله بین دو حرم همیشه این قدر خالی نبوده و اصلا فضایی با نام بین الحرمین وجود نداشته است. این فاصله  پر از خانه های مسکونی و مغازه ها بوده و تنها راهی که دو حرم را به هم وصل می کرد، یک کوچه یا خیابان باریک بود. در سال 1400 هجری قمری و زمان حکومت صدام، تمام ساختمان های بین دو حرم تخریب شد و راه ارتباطی که امروزه می بینیم به وجود آمد. این راه بعدها به بین الحرمین شهرت یافت. پس از سرنگونی رژیم صدام طرح توسعه ی حرم مطهر امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) از سر گرفته شد. فضای بین الحرمین کربلا به دلیل استفاده از آن در عزاداری زائران امام به خصوص در روز اربعین، بیشتر مورد توجه قرار گرفت و امکان استفاده از آن برای زائران مقدور گردید. در مهر 89 طرح توسعه ی بین الحرمین کربلا آغاز شد. بر اساس این طرح حدود یک میلیون و پانصد هزار متر مربع به حرم اختصاص داده شده است. این فضا  از خیابان میثم تمار شروع و به خیابان جمهوری می رسد. این طرح به دلیل گران بودن زمین ها و ساختمان های این منطقه هزینه ی زیادی را در برخواهد داشت. اجرای این طرح بر عهده ی  یک شرکت اماراتی است و گفته می شود تا سال 2035 طرح توسعه به پایان خواهد رسید.

کربلای معلا


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان