ماهان شبکه ایرانیان

تنگه هایقر فارس، گرند کانیون ایران در فیروزآباد فارس

تنگه هایقر فارس، گرند کانیون ایران در فیروزآباد فارس پنجشنبه ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - گردشگری,ایران گردی,طبیعت گردی زمانی که به استان فارس و شهرستان فیروزکوه سفر می کنیم، در رشته کوه های زاگرس و د ...

زمانی که به استان فارس و شهرستان فیروزکوه سفر می کنیم، در رشته کوه های زاگرس و در دل سنگ و صخره های پر ابهت، تنگه ای قرار دارد به نام تنگه هایقر که همچون سرابی زیبا و طبیعی میان دو کوه فاصله انداخته تا بستری باشد برای رودخانه قره آقاج که از میانش می گذرد. این تنگه چنان با عظمت و زیبا و پر ابهت است که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. این شگفتی و تنگه زیبا، هایقر نام دارد که به گرند کانیون ایران نیز معروف است. طول این دره بکر براساس منابع مختلف مابین 8 تا 14 کیلومتر تخمین زده شده که عمق دیواره هایش به حدود 450 متر می رسد. با همگردی همراه بشید تا با تنگه هایقر فارس آشنا شوید.

هایقر فارس

تاریخچه تنگه هایقر

تمدن های نهفته در آثار تاریخی و فرهنگی استان فارس و همچنین  وجود هوای مطلوب و شاعرانه در تنگه هایقر، ترکیبی منحصر به فرد را به وجود آورده که هر گردشگری را با هر سلیقه ای مجذوب می کند. در میان ارتفاعات با صلابت رشته کوه های زاگرس، تنگه ای عجیب به نام هایقر وجود دارد. تنگه هایقر، محلی زیبا با طبیعت بکر و جذاب و پر هیجان برای انجام تفریحات آبی به خصوص در فصل گرما می باشد. وقتی که شما بر فراز ارتفاعات هایقر قرار می گیرید، مات و مهبوت این جاذبه زیبا و بکر می شوید؛ چنان که گویی آواز پرندگان و صدای جریان آب شما را مدهوش می کند و شما را به دنیای پر رمز راز صخره های تنومند زاگرس می برد؛ گویی که دیواره های تاقدیسی و لایه لایه زاگرس، دهان باز کرده اند تا شما را فرابخوانند به تماشای این زیبایی و این همه عظمت در دل کوه. تاریخچه تنگه هایقر فراتر از آن چیزی است که ما تصورش را می کنیم. هایقر یک میدان جنگ بود. میدانی جنگ برای دلیران قشقایی که متجاوزان انگلیسی را به خاک خون کشیدند. هایقر فقط یک تفریحگاه و تنگه نبود، بلکه میدان مبارزه بود. هایقر در لغت به معنای مردن یک فرد است. هر زمانی که جنگجویان قشقایی، موفق به از پای در آوردن یک سرباز انگلیسی می شدند، فریاد هایقر  سر می دانند تا همرزم هایشان از این اتفاق آگاه شده و روحیه مضاعف بگیرند. تنگه هایقر با توجه به اینکه در اقلیمی خشک و کویری قرار گرفته، با این وجود در این تنگه ما شاهد  پوشش گیاهی گوناگونی هستیم.

تنگه هایقر فارس

ارتفاعات هایقر

تنگه هایقر، گرند کانیون ایران

تنگه هایقر فارس به گرند کانیون ایران نیز معروف است. گرند کانیون نام تنگه ای است در ایالت آریزونای کشور آمریکاتنگه گرند کانیون که به عنوان بزرگ ترین شکاف و یکی از زیباترین دره های جهان شناخته می شود، همه ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود می کشاند. گرند کانیون به یکی از قطب های طبیعت گردی جهان معروف شده است و ارزش این پدیده طبیعی، از حیث زیبایی و علم زمین شناسی و زیبایی چشم اندازش از زوایای مختلف باعث شده که هر ساله مردم کشورهای مختلف حتی ایرانیان با صرف هزینه گزاف برای بازدید از گرند کانیون وارد آمریکا شوند، در حالیکه گرند کانیون ایران، تنگه هایقر فارس، با همه زیبایی خود به اندازه کافی مورد توجه مردم، گردشگران و مسئولان قرار نگرفته است.

گرند کانیون ایران

بهترین زمان سفر

تنگه هایقر یک منطقه زیبا و طبیعی است و شما می توانید در هر فصلی از سال به آن سفر داشته باشید، اما توجه داشته باشید که در اواخر تابستان و اوایل فصل بهار می توانید زیباترین مناظر این تنگه را ببینید.

فصل بهار: بهترین فصل سفر از نظر حضور چلچله ها و پوشش گیاهی بی نظیر.

فصل تابستان: بهترین فصل برای فرار از گرما و انجام تفریحات آبی.

فصل پاییز: در این فصل، آب رودخانه سرد است و زیبایی های طبیعی آن نسبت به بهار و تابستان کمتر است، ولی در عوض دارای آب و هوای مناسبی است.

فصل زمستان: سرمای آب می تواند برای شما آزار دهنده باشد.

تفریحات تنگه هایقر

دیدنی ها و تفریحات تنگه هایقر

کوهنوردی:  علاقه مندان به کوهنوردی می توانند از دیواره های زاگرس و رسیدن به تنگه هایقر فارس که حدود دو ساعت به طول می انجامد، عبور کنند. همچنین پیاده روی به درون دره و بیرون آمدن می تواند جذاب و جالب باشد.

آب بازی: عبور از کنار آب خنک رودخانه در کنار دوستان و یا خانواده و تماشای زیبایی های طبیعی اطراف دره می تواند یک روز زیبا و پر هیجان را برای شما به وجود آورد و روحیه شما را به کلی زیررو کند. عبور از تنگه در کنار گوش دادن به صدای آب و صوت پرندگان و تماشای پوشش گیاهی، شما را به وجد می آورد.

انجام تفریحات آبی: برای  انجام تفریحات آبی مانند قایق سواری و تنگه پیمایی حتما با تجهیزات و راهنما و در غالب یک گروه یا تور گردشگری سفر نمایید.

تنگه هایقر

شهر و روستاهای اطراف

اقامت در شهر و روستاهای اطراف هایقر که هر کدام از آن ها جاذبه های ارزشمندی برای به نمایش گذاشتن دارند، می تواند برای شما بازگو کننده تاریخ و فرهنگ ایران باشد.

طبیعت بکر در کنار عشایر

اقامت در چادر و استفاده از آب و هوای تازه و عاری از هر گونه آلودگی، به همراه آشنایی با ایل قشقایی می تواند برایتان جذاب باشد.

عشایر تنگه هایقر

راه های دسترسی

از شیراز که به سمت جنوب حرکت کنیم، بعد از طی 150 کیلومتر به شهرستان فیروز آباد وارد جاده قیر – فیروزآباد می شویم. در این جاده به سمت جنوب حرکت می کنیم و پس از طی حدود 25 کیلومتر وارد مسیر فرعی قیر- هنگام فیروزآباد می شویم. در این جاده پس از دیدن تابلوی تاسیسات سد هایقر به تنگه می رسیم. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان