منار جنبان اصفهان ؛ مناره هایی اسرار آمیزش

منار جنبان اصفهان ؛ مناره هایی اسرار آمیزش چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ایران گردی,اماکن دیدنی,تاریخ گردی,گردشگری شگفت انگیزترین ویژگی یک بنای ۷۰۰ ساله، می تواند تکان خوردن مناره هایش باشد

شگفت انگیزترین ویژگی یک بنای 700 ساله، می تواند تکان خوردن مناره هایش باشد. منار جنبان اصفهان مردم سرتاسر جهان را برای تماشای این ویژگی فوق العاده، به ایران دعوت می کند. این راز معماری هنوز برای بسیاری از معماران معروف و دانشمندان اصفهان پنهان مانده و هنوز کسی نتوانسته توضیحی برای تکان های این مناره ها پیدا کند. تنها نظریه و توضیح پیشنهادی ، پدیده ی فیزیکی رزونانس است، سبک ساخت مشابه ممکن است باعث شود زمانی که یکی از مناره ها تکان می خورد دیگری نیز تکان بخورد. به همین دلیل به این سازه ی شگفت انگیز معماری منار جنبان از جاهای دیدنی اصفهان گفته می شود.

منار جنبان اصفهان 1

تاریخچه ی بنای تاریخی منار جنبان اصفهان:

این شاهکار مربوط به دوره ی ایلخانیان است. ساخت این بنا مربوط به سال 1337 میلادی و در زمان سلطنت الجایتو ،حاکم مغول می باشد و به عنوان مقبره ی عمو عبدالله کارلادانی (عمو عبدالله سقلابییا صقلایی از پارسایان قرن هفتم و اوایل قرن هشتم هجری قمری است ) شناخته می شود. این سازه شامل یک ایوان، دو مناره و حیاطی است که مجموعه را احاطه کرده است. داشتن تنها یک ایوان نشان دهنده ی این است که سازه مربوط به دوره ی ایلخانیان است چرا که از سبک معماری مغولی پیروی کرده است، اما شکل مناره ها نشان دهنده ی این است که پس از سلسله ی صفوی به مجموعه اضافه شده اند.

منار جنبان اصفهان2

مشخصه ی منحصر به فرد منار جنبان چیست؟

منار جنبان اصفهان تنها سازه ی تکان خورنده ی جهان نیست، شما در عربستان سعودی و عراق نیز می توانید سازه های مشابهی پیدا کنید، اما در منارجنبان فقط مناره نیست که تکان می خورد، بلکه سقف نیز همراه با مناره ها تکان می خورد و همین مسئله این بنا را در جهان منحصر به فرد کرده است.ایوان در ارتفاع ده متری از سطح زمین قرار دارد و هر یک از این مناره ها هفت متر از ایوان بلندتر اند و با آجر به شیوه ای استادانه از جاهای دیدنی اصفهان ساخته شده اند.

منار جنبان اصفهان3

چطور می توانید به منار جنبان بروید؟

با توجه به تراکم آثار تاریخی در اصفهان، شما در خیابان های اصفهان علائم رهنمایی زیادی می بینید که به شما در پیدا کردن آثار و بناها کمک می کنند. اما اگر بخواهم دقیق راهنماییتان کنم منار جنبان در غرب اصفهان، در 6 کیلومتری شمال معبد آتشگاه ، و قبل از رسیدن به تپه ی آتشگاه قرار دارد.
به یاد داشته باشید: این بنای یادبود از جاهای دیدنی اصفهان هر روز از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر آماده ی پذیرش بازدید کنندگان است. در طول روز مناره ها 5 بار توسط مسئولین حرکت داده می شوند، بنابراین اگر می خواهید در طی بازدیدتان مراحل تکان خوردن مناره ها را ببینید بهتر است در ساعات 10:30، 12 صبح یا 13:30، 15 یا 16:30 عصر برای بازدید مراجعه کنید. در روزهای بارانی مناره ها و منارجنبان را تکان نمی دهند. برای محافظت از بنای تاریخی به بازدید کنندگان اجازه ی ورود به طبقه ی بالا و سقف داده نمی شود.
منارجنبان : اصفهان
آدرس: جاده ی آتشگاه
روزهای کاری: هر روز
ساعات بازدید: 9 صبح تا 5 عصر
قیمت معمول بلیت برای بازدید کنندگان: 200،000 ریال

منار جنبان اصفهان4


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر