هفته نامه خودرو امروز: C7 آخرین نسل کوروت های موتور جلو است و از نسل هشتم، کوروت در هیبت یک خودرو اسپرت موتور وسط عرضه خواهد شد؛ کوروت ZR12019، خداحافظی باشکوه شورولت با این پیکربندی کلاسیک آمریکایی است و بی دلیل هم نیست که با آن، شورولت قدرتمنترین و سریع ترین کوروت تاریخ را بالاتر از گرند اسپرت و Z06 در رأس هرم وحشی ترین کوروت های نسل هفت می نشاند.
چهارمین نسل کوروت را با پسوند ZR1 که اولین رونمایی رسمی خود را این هفته در موتورشو دبی 2017 تجربه می کند، از نیروگاه 6.2 LTS V8 لیتری مجهز به سوپرچارجر جنرال موتورز، 755 اسب بخار قدرت و 969 نیوتن متر گشتاور بیشینه می گیرد، صفر تا 96 کیلومتر در ساعت را در کمتر از 3 ثانیه تخته می کند، شتاب 400 متر زیر 11 ثانیه دارد و می تواند فراتر از 338 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد.
نیروگاهی پرطنینشورولت می گوید به لطف استفاده از سوپرچارجر 2.65 لیتری مجهز به اینترکولر Eaton که 52 درصد حجم بیشتر به نسبت نمونه به کار رفته در پیشرانه Z06 دارد، توانسته این خروجی ویرانگر را در اختیار ZR1 جدید قرار دهد. البته در این بین اولین استفاده شورولت از سیستم تزریق سوخت مستقیم دوگانه به همراه تزریق نقطه ای که به ارائه ترکیب انفجاری بیشتر در سواری های تحت فشار کمک می کند را نیز نباید از قلم انداخت.
در کنار اینها و یکسری تغییرات فنی دیگر، پیشرانه ZR1 جدید به لطف بهره مندی از سیستم اگزوز جدیدی که قابلیت افزایش طنین تدریجی با افزایش فشار رانندگی را دارد، پرطنین ترین کوروت تاریخ هم لقب می گیرد.
این پیشرانه در کنار یک گیربکس 7 سرعته دستی، به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک هم قابل اتصال است و این یعنی برای اولین بار، در مدل 2019، کوروت ZR1 با گیربکس اتوماتیک نیز قابل سفارش خواهد بود. پیش تر قرار بود گیربکس 10 سرعته اتومات جدید GM به عنوان آلترناتیو برای گبربکس ارائه شود اما به خاطر مشکلات پکیجینگ، امکانپذیر نشد.
یک خشونت کاربردمحوربا قلبی اینچنین پرتپش، طبیعی است که نیاز گسترده ای به خنک سازی وجود دارد، این نیاز با دست کم 13 واحد تبادل حرارت از جمله چهار رادیاتور جدید تامین شده است و برای بهبود حداکثری جریان هوا بوده که رُخ کوروت ZR12019 کاملا بازطراحی شده است. در واقع پوزه در ZR1 یک خروجی هوای یکپارچه بزرگ است. همچنین برای جا کردن تایرهای پهن تر از قبل که در جلو ابعاد P285/30ZR19 و در عقب ابعاد P335/25ZR20 دارند، گلگیرها پهن تر شده اند و همین در ترکیب با رُخ وحشی، ژستی مخوف تر به ZR1 جدید داده است.
برخلاف C6 ZR1 که با درپوش موتور شفاف پلی کربنات به تولید رسید، در C7 ZR1، درپوش فیبرکربنی چند تکه با طرح هواکش دار پیچیده تری روی سوپرچارجر Eaton موتور فرم گرفته است. از دیگر مشخصه های بارز در طراحی C7 ZR1 باید به بال عقب بسیار بزرگ آن اشاره کرد که در دو نمونه ثابت Low Wing و تطبیق پذیر High Wing قابل سفارش است. Low Wing با هدف ارتقاء حداکثری بیشینه سرعت طراحی شده و در مقایسه با بال عقب Z06، هفتاد درصد نیروی رو به پایین بیشتر روی بدنه اعمال می کند.
در طرف مقابل High Wing که قابلیت تنظیم زاویه تا 5 درجه و در دو جهت را دارد، مخصوص مانورپذیری بیشتر در پیست است و به نسبت Z06 های مجهز به پکیج 207 تا 60 درصد نیروی رو به پایین بیشتر روی قسمت عقب خودرو اعمال می کند. در ضمن، برای حفظ چسبندگی چرخ های جلو به مسیر نیز برای اولین بار، بال زیرپوزه جدیدی در نظر گرفته شده که صرف نظر از پکیج آیرودینامیک سفارش شده، به صورت استاندارد روی تمامی ZR1 های 2019 نصب می شود. High Wing بخشی از پکیج عملکردمحور ZTK است که با تایرهای صرفا تابستانی میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2، براگیر زیرپوزه فیبرکربنی و تنظیمات مخصوص پیست فنربندی مغناطیسی آن، C7 ZR1 می تواند شانه به شانه کوروت مسابقه ای شورولت یعنی C7R بتازد.
کمی اختصاصی ترشورولت مخصوصا یک رنگ سفارشی نارنجی سبرینگ برای ZR1 جدید کنار گذاشته که به همراه رنگ نارنجی کلیپرهای برمبو، باریکه نارنجی رنگ جزئیات بدنه و خطوط دوخت برنزی و نارنجی رنگ کابین، کمی هیجان بیشتر به این توده آدرنالین می دهد. در ضمن کابین با پکیج های ZR1 و ZR3 که فرمان فیبرکربنی، صندلی های اسپرت مسابقه ای، پخش Bose با صندلی های پوشش یافته با چرم ناپا و مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش را به لیست امکانات اضافه می کنند، قابل سفارش است.
گفته می شود کوروت ZR1 2019 با برچسب قیمتی فراتر از 120 هزار دلار عرضه خواهد شد.