بنیاد JD Power از سال 1968 در لسآنجلس آمریکا در زمینه ارائه خدمات آماری دقیق به شرکتها و دولتها در سطح جهانی فعال است. در سالهای اخیر، فعالیت این موسسه بر کیفیت و استاندارد خودروها و برندهای وابسته به آنها متمرکز بوده و فهرست موسوم به VDS آن در تمام دنیا و خصوصا ایالات متحده از اهمیت زیادی برخوردار است. عبارت VDS کوتاه شدهی Vehicle Dependability Study به معنی بررسی قابلیت اعتماد خودرو است و به میزان خرابی، مشکلات فنی یا ظاهری هر وسیله نقلیه طی مدت سه سال پس از تحویل به مشتری میپردازد که امسال مدلهای 2014 را شامل میشود. بنیاد JD Power آمار دیگری به نام Initial Quality Study به معنی بررسی کیفیت اولیه (IQS) را نیز همهساله منتشر میکند که به تحلیل نقصهای خودرو در 90 روز اولیه بعد از خرید از کارخانه میپردازد.
در VDS امسال بیش از 35 هزار نفر، طی دو ماه پایانی سال 2016 مورد پرسش قرار گرفتهاند که دارای خودروی مدل سهماهه اول سال 2014 هستند و آن را دسته دوم نخریدهاند. بر این اساس، تعداد دفعاتی که هر خودرو به تعمیرگاه رفته، بیشترین نمره منفی را داشته و نوع نقصی که در آن بوده است، امتیازات متفاوتی را شامل میشود. ایراداتی که از دید موسسه JD Power مهم تلقی میشوند، 117 مورد مشخص در 8 شاخه اصلی هستند.
تصویری که در میانه این مطلب مشاهده میکنید، تعداد ایراداتی است که در هر 100 خودروی انتخابی از هر شرکت سازنده دیده شده و طبق معمول لکسوس و پورشه برای کسب بهترین رتبه در رقابت بودهاند که امسال هر دو با رسیدن به عدد 110، صدرنشین مشترک VDS شدند. در سالهای اخیر، تویوتا همواره جزو 5 برند برتر این آمار بوده است و امسال در جایگاه سوم قرار گرفته که با توجه به داشتن مالکیت لکسوس، میتوان گروه خودروسازی تویوتا را برنده نهایی دانست. دیگر نکته بسیار مهم در VDS امسال، حضور هیوندای پشت سر مرسدس بنز و بالاتر از بیامو در جایگاه پنجم است. این در حالی است که هیوندای سال گذشته در جایگاه ششم، پایینتر از بیامو قرار داشت و در آمار آن، کم شدن نقصهای فنی به چشم میخورد.
بنیاد JD Power جداول و نمودارهای گوناگونی را بر اساس آمارگیری خود منتشر میکند که شامل اهدای جایزه به قابلاعتمادترین خودروهای کلاسهای مختلف نیز میشود. امسال تویوتا کمری، وانت فورد F150، شورولت کامارو، لکسوس ES و تویوتا پریوس موفق به دریافت تندیس قابلیت اعتماد این موسسه شدند که برای کمری و F150 کاملا قابل پیشبینی بود. البته VDS امسال با حرف و حدیثهایی نیز همراه شد که اول شدن خودروی تویوتا ونزا (Venza) و سیزدهم شدن تویوتا هایلندر در کلاس کراساوورهای متوسط یکی از آنها بود، چرا که هر دوی این مدلها از پیشرانه و جزئیات فنی یکسانی استفاده میکنند.