به گزارش خبرآنلاین، علی مطهری ظهر امروز در نشست «سه قطره خون» که به مناسبت روز دانشجو توسط انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به هفته وحدت گفت: هفته وحدت به پیشنهاد آیتالله منتظری و تایید امام خمینی بوده و برکات خوبی هم داشته است هرچند وضعیت جهان اسلام از نظر وحدت اسلامی خوب نیست.
وی با بیان اینکه باید معنای وحدت اسلامی را بدانیم و در نظر داشته باشیم، اظهار داشت: همه از وحدت سخن میگوییم ولی منظور ما ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد. بعضیها منظورشان از وحدت اسلامی این است که همه فرق اسلامی به یک مذهب روی بیاورند. تصور برخی این است که همه یک مذهب را انتخاب کنند و حول این مذهب وحدت شویم. برخیها هم منظورشان است آن است که از مشترکات این مذاهب یک مذهب جدید بسازند و همه به این مذهب باشند.
اهم صحبتهای علی مطهری را به نقل از خبرگزاری ها در ادامه بخوانید:
*منظور از وحدت اسلامی این است که همه مذاهب اسلامی حول مذهب خودشان باشند ولی مشترکات ما بیشتر از افتراقات ماست. همه ما دشمن مشترک داریم. منظور از وحدت اسلامی این است که همه فرق اسلامی در برابر دشمن مشترک جبهه متحد بسازند.
*اختلاف شیعه و سنی بر سر جانشینی پیامبر اکرم (ص) است. این یک بحث تاریخی است و نباید به مسئله برای اختلاف میان شیعه و سنی و کشت و کشتار یکدیگر تبدیل شود. بقیه اختلافات نیز اختلافات جزیی فقهی است. اگر اشتراکات را نگاه کنیم مشاهده میکنیم همه قائل به توحید، معاد، نبوت و... هستند.
*اساسا الگوی وحدت اسلامی نیز امام علی هستند. وقتی حق امام علی ضایع شد، اعتراض نکرد و با ابوبکر و عمر نیز همکاری داشت و گفتند ما به خاطر مصالح جامعه اسلامی اختلاف نمیکنیم.
*تفرقه و تشتت از عوامل عقبماندگی امتها است. اگر ظلم بر عدالت غلبه کند، آن جامعه باقی نمیماند. اگر فساد در جامعهای غلبه کند، آن جامعه حتما منقرض میشود. اگر ترک امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد، حتما آن جامعه از بین میرود. همچنین قرآن بیان میکند امتهای زیادی به خاطر تفرقه و تشتت از بین رفتهاند.
*عثمانی یک کشور بزرگ قدرتمند اسلامی بود. کشورهای اروپایی از این کشور میترسند و به همین خاطر اعراب را تحریک کردند و گفتند شما قوم برتر هستید و نباید تحت سیطره ترکها باشید و در جنگ اروپا و عثمانی عربها از پشت ضربه زدند و همین مسئله موجب حضور اروپاییها در خاورمیانه و تقسیمبندی خاورمیانه شد و کشورهای کوچک و بزرگ را درست کردند و اسرائیل را هم درست کردند. این مسئله ناشی از اختلاف و تشتت است.
*این برادرکشیها در منطقه به نام الله اکبر است و دشمن در حال بهرهبرداری است.
*متاسفانه برخی از شیعیان توجه کمتری نسبت به سیره پیامبر نسبت به اهل سنت دارند. گویی پیامبر اسلام برای اهل سنت و ائمه اطهار برای شیعیان است و این اصلا خوب نیست. ریشه و اساس همه ما پیامبر اسلام است. باید از سیره و روش پیامبر درس گرفت. با اینکه به ایشان وحی میشد، پیامبر با اصحابش مشورت میکرد و یک نوع دموکراسی در رفتار ایشان وجود داشت. به اصحابش شخصیت میداد و به آنها یاد میداد که در امور اجرایی اهل مشورت باشید؛ نه استبداد.
*درخصوص انقلاب بعد از آثار امام باید به آثار شهید مطهری رجوع کرد. ایشان در کتاب سیره نبوی میگویند. نباید برای دستیابی به اهداف به روشهای نادرست توسل جست. مگر میشود برای ساخت مسجد به دروغ روی آورد؟ مگر میشود برای تشویق خواندن قرآن حدیث جعل کرد؟ ما نباید برای تبلیغ دین از وسیله نامقدس و دروغین استفاده کرد. ممکن است در میان متجددین این حرف رایج باشد که هدف وسیله را توجیه میکند ولی این دروغ و نادرست است.
*16 آذر سال 32 بعد از کودتای 28 مرداد و ایجاد یک فضای اختناقی صورت گرفت. همیشه وقتی یک اعتراض در فضای اختناق صورت میگیرد ارزش بیشتری دارد به عبارتی مانند نوری در تاریکی و جرقهای در ظلمت است. آن حادثه حاکی از روشنبینی اعتراضکنندگان است. نمونه اعلای آن قیام کربلا است که توده مردم نفهمیده بودند حقیقت اسلام از بین رفته و فقط پوستهای از اسلام باقی مانده است.
*حج باشکوه بیشتری برگزار میشد و نماز جماعت و نماز جمعه هم برقرار بود ولی امام و پیشوا متوجه شد که اسلام از محتوی و هسته خود خالی شده و پوسته آن باقی مانده است. حرکت 16 آذر نیز چنین حالتی داشت که در شرایط خفقان و ترس و وحشت رخ داد. نیکسون به دعوت شاه به تهران آمده بود و همان روز دانشجویان در اعتراض به کودتا و شرایط خفقان قیام کردند.
*اهمیت جنبش دانشجویی در این است که دانشگاه و دانشجو یکی از دیدهبانهای جامعه است که به موقع باید آژیر خطر را بکشد. تعبیر جنبش دانشجویی قبل از انقلاب نیز مطرح بود و امروز هم مطرح است. در ابتدای انقلاب نیز مطرح بود که امروز نیز نیازمند این تعبیر هستیم؟ برخیها میگفتند نیازی به جنبش دانشجویی نیست چون حکومت شاه از بین رفت ولی این حرف درست نیست و ما همیشه نیاز به جنبش دانشجویی داریم چون قدرتها همیشه نیازمند قدرت هستند و اگر تمرکز و نقدی بر قدرت نباشد، حکومتها دچار فساد میشود.
*امام علی همیشه میگفت از من در آشکار و پنهان انتقاد کنید. این حرف از سوی کسی گفته میشود که ما معتقدیم او معصوم است. ما دموکراسی را در حکومت امیرالمومنین مشاهده میکنیم. برخیها فکر میکنند خواستگاه دموکراسی غرب است ولی دموکراسی را در حکومت امام علی مشاهده میکنیم چون دموکراسی در نحوه مواجهه حکومتها با منتقدان و مخالفانش مشخص میشود.
*خوارج بزرگترین دشمنان امام علی بودند ولی اینها در مسجد امام علی حضور مییافتند و برای ایشان به راحتی مزاحمت ایجاد میکردند و در میان خطبههای ایشان از امام علی انتقاد میکردند. آنها آزاد بودند و امام نه آنها را زندانی کرد و نه حقوقشان را قطع کرد اما وقتی آنها دست به سلاح بردند و امنیت را از بین بردند، حضرت آنها را تیغ گذراند.
*نقد هم آدابی دارد که باید رعایت شود. ما نباید نقد را با تخریب و لجنمال کردن اشتباه کنیم بلکه نقد حد واسطهای میان تخریب و لگدمال کردن دیگران و تملق و چاپلوسی است. جنبش دانشجویی هم برای نقد کردن باید این شرایط را پیدا کند.
*درباره حصر بارها سخن گفته شده و شاید کسی به اندازه من در این باره سخن نگفته است. ما چیزی به نام حصر خانگی نداریم و خلاف قانون اساسی است و اگر هم در گذشته رخ داده آن هم تخلف است. حکم دادن توسط شورای عالی امنیت هم درست نیست. شورای عالی امنیت ملی میتواند در شرایط اضطراری و اولیه دستوری را بدهند. این مسئله میتواند به عنوان امر موقت در نظر گرفت ولی وقتی هیجانات از بین رفت ادامه حصر با شورای عالی امنیت ملی نیست و شورای عالی امنیت ملی نمیتواند برای افراد حکم و مجازات صادر کند. این برعهده قوه قضاییه است که این افراد را محکوم کند یا آزاد کند. اگر هم میخواهند مجازت شوند، باید در دادگاهی صالحه باشد.
*هم اکنون شاهد نرمشی در میان مقامات کشور در موضوع حصر هستیم، تصمیم بر حل این موضوع است. در ملاقاتهای ما نیز در این باره صحبت شده و اراده بر حل موضوع است. آقای کروبی تاکنون سه دیدار داشته و کم کم فضا در حال باز شدن است تا حصر تمام شود. در چنین زمانی که این تصمیم گرفته شده است باید همکاری داشته باشیم تا دوستان کارشان را انجام دهند چراکه اگر در رسانه شلوع شود ممکن است برخیها از تصمیمشان برگردند چون نمیخواهند این تصور ایجاد شود که آنها به خاطر فشار از نظر قبلی خود عقبنشینی کردهاند. آنها به این مهم رسیدند که موضوع حصر باید به مرور تمام شود. با مقامات مختلف نیز دیدارهایی داشتهام و فکر میکنم نظراتشان عوض شده است.
* خوشوقتیم حرفهایی که 10 سال قبل در مورد احمدینژاد بیان میکردیم و سخنانی که در مجلس هشتم مطرح میکردم و سوال از رئیسجمهور را مطرح کردم، توسط اصولگرایان بیان میشود. این حرف که از سوی چهرههای اصولگرا مطرح شد که احمدینژاد یکی از پایههای فتنههای است، سخن مهمی است.
*گفته بودم اگر آن افراد قرار است به خاطر فتنه محاکمه شوند احمدینژاد هم باید محاکمه شود. اصولگرایان متاسفانه تعصب ویژهای به احمدینژاد داشتند و چشم بر تخلفات او بسته بودند. ما به عنوان نماینده مجلس نباید ساکت باشیم. اینکه احمدینژاد میگفت من این قانون را قبول ندارم و اگر قانونی را دوست داشته باشم و دلخواهم باشد، معلوم است که آن فرد باید بلافاصله عزل شود.
29215