همه توجه‌ها به دلار است

مهمترین اخبار امروز اقتصادی در یک نگاه

امروز مهمترین خبر اقتصادی شاید بالا رفتن دوباره نرخ دلار بود. نزدیک شدن به عدد ۴۲۰۰ تومان یعنی آمادگی برای ثبت رکوردهای جدید. هرچند که سال گذشته هم دلار به این عدد رسید ولی بلافاصله با آن مقابله شد. حالا باید دید این بار آیا بانک مرکزی باز هم با استفاده از همان تکنینک‌های قدیمی‌اش اقدام به مقابله با دلار خواهد کرد یا اینکه تصمیم چیز دیگری است.

مهمترین اخبار امروز اقتصادی در یک نگاه

به گزارش ایسنا، امروز دوشنبه نرخ دلار در بازار غیر رسمی به 4180 تومان هم رسید و بعید نیست طی یکی دو روز آینده به عدد 4200 هم برسد. البته از آن سو وضعیت سکه هم دست کمی از دلار ندارد؛ به طوری که امروز قیمت سکه تمام به یک میلیون و 398 هزار تومان رسید؛ این در حالی است که امروز نرخ جهانی طلا رو به کاهش گذاشته بود. لازم به یادآوری است که بانک مرکزی به عنوان متولی و تنظیم کننده سیاست‌های پولی همواره در این گونه موارد اقدام به اجرای سیاست‌های نخ‌نما شده‌ای همچون حراج سکه یا تزریق دلار به بازار می‌کند که در مورد اول یعنی حراجی سکه، جدیدترین خبرها حاکی از آن است که سکه‌های  حراجی گران‌تر از سکه‌های بازار به فروش رفته است! در مورد دلار هنوز بانک مرکزی کیسه را شل نکرده است.

خرید خودرو با وام مسکن!

امروز همچنین در خبر دیگری اعلام شد بعضی روستاییان با وام نوسازی مسکن به جای سر و سامان دادن به وضعیت خانه خود اقدام به خرید خودرو و امثال آن کرده‌اند!

پرداخت 25 میلیارد تومان خسارت به زلزله‌زدگان کرمانشاه؛ بقیه به مرور پرداخت می‌شود

امروز رئیس کل بیمه مرکزی هم سهم شرکت‌های بیمه در خسارات وارد شده به زلزله‌زدگان کرمانشاه را 130 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که از این مقدار  25 میلیارد تومان آن پرداخت شده و باقی آن نیز پرداخت خواهد شد.

واردکنندگان خودرو به سیم آخر زدند؛ برخی دولتی‌ها هم حمایت

از بازار خودرو هم خبر می‌رسد که برخی واردکنندگان با هدف تحت فشار قرار دادن دولت برای بازگشایی ثبت سفارش واردات خودرو، عرضه این محصولات به بازار را متوقف کرده‌اند و همین موضوع سبب افزایش چند میلیون تومانی قیمت برخی خودروهای خارجی شده است. این در حالی است که از آن سو معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از کیفیت پایین خودروهای ساخت داخل ابراز امیدواری کرده که تعرفه واردات خودرو کاهش یابد تا مردم‌ بتوانند خودروهای ایمن سوار شوند. به نظر می‌رسد سیاست همسویی در میان دولتمردان در این رابطه وجود ندارد.

بانک‌ها به هر کسی وام نمی‌دهند

امروز همچنین معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی با نقد عملکرد بانک‌ها گفت: براساس مطالعات انجام شده تنها 12 درصد از خانواده‌های ایرانی از وام و تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند و دسترسی دهک‌های ثروتمند جامعه به این تسهیلات سه برابر دهک‌های پایین است. اشاره غیر مستقیم وی شاید مربوط به خبری باشد که این روزها سرو صدای زیادی به پا کرده و آن هم لیست بدهکاران دانه درشت بانک سرمایه است.

امروز همچنین ایسنا در گزارش دیگری به بررسی وضعیت سود سپرده‌ها در بانک‌ها پرداخت و طی آن مشخص شد که حجم تخلفات بانک‌ها در دور زدن قانون به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

خانه پیشکش؛ اتاق به ما بدهید!

رواج اتاق‌نشینی در تهران نیز موضوع دیگری بود که امروز به آن پرداخته شد. ماجرا از این قرار است که هزینه‌های زندگی در کلانشهرها تا حدی افزایش پیدا کرده که در شهر تهران "اتاق نشینی" در حال عادی شدن است.

وزارت نفت بالاخره تسلیم شد

گویا اعتراض‌ها نتیجه داد. طی سال‌های اخیر شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی وزارت نفت همواره انتقادات زیادی نسبت به نتایج آزمون و نوع استخدام‌ها در وزارت نفت داشتند. سرانجام در تازه‌ترین تصمیم، دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف اجرای ثبت‌نام، آگهی استخدام و لغو آزمون وزارت نفت را صادر کرد.

باز هم اسراف در مصرف انرژی

مصرف بالای انرژی در ایران هم گویا همچنان به قوت خود باقی است. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امروز در نشستی با بیان این‌که میزان مصرف انرژی در ایران سه برابر کشورهای دیگر است، اعلام کرده که در صورت ادامه وضعیت فعلی، چند سال دیگر به واردکننده انرژی تبدیل می‌شویم!

چراغ سبز به کسب و کارهای اینترنتی

طی ماه‌های اخیر مقاومت‌های زیادی بر سر ایجاد کسب‌وکارهای اینترنتی ایجاد شده است که یکی از نمونه‌های آن راه‌اندازی تاکسی‌ اینترنتی مثل اسنپ بوده است. امروز وزیر ارتباطات با اشاره به تشکیل کمیته‌ای متشکل از این وزارتخانه، دادستانی و پلیس خبر داده که این کمیته ماموریت دارد تا موانعی را که پیش پای کسب‌وکارهای نوپا وجود دارد برطرف کند و جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را بگیرد. با این اوصاف به نظر می‌رسد که باید شاهد راه‌اندازی اپلیکیشن‌های جدید کسب و کار بود. 

تجارت با عراق بدون داعش سخت‌تر هم می‌شود

از بین رفتن داعش خبر بسیار خوبی بود که در روزهای گذشته کام مردم را شیرین کرد. شرایط تجارت با عراق بدون داعش موضوعی بود که ایسنا در گفت‌وگو با یک فعال حوزه بازرگانی آن را به بحث گذاشت. جالب اینجاست که بر خلاف تصور، شرایط تجارت ما با عراق از این به بعد ممکن است سخت‌تر هم شود چون در سایه امنیت ایجاد شده برای کشورهای منطقه، آنها هم به طور حتم به دنبال سهم‌خواهی از بازار عراق خواهند بود.   

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر