ماهان شبکه ایرانیان

محمود صلاحی:

سرانه مطالعه در ایران پایین نیست/آمار سی ثانیه‌ای غلط است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با رد آمار های ارائه شده درباره سرانه مطالعه در ایران از آمادگی سازمان خود برای حمایت از پژوهشی در این زمینه خبر داد.

سرانه مطالعه در ایران پایین نیست/آمار سی ثانیه‌ای غلط است

به گزارش خبرنگار مهر، هشتمین مراسم جشن کتابدار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز با حضور رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حسن‌ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان در سخنانی عنوان کرد: حوزه فرهنگ حوزه سیاسی نیست . برای همین مساله هم بود که رهبر انقلاب اسلامی بیان کردند که اگر فرماندهی در حوزه فرهنگ مختل شد باید آتش به اختیار عمل شود و آتش به اختیاری نیز یعنی کار فرهنگی تمیز. بر همین مبنا ما نیز بر این باوریم که کسی که مدعی کار فرهنگی است اما از کتاب و کتابخوانی حمایت نکند، قطعا کارش ناقص است.

وی افزود: ما در سازمان فرهنگی هنری به دنبال  معماری فرهنگی هستیم. کاری که هنوز به دنبال مهندسی فرهنگی به آن نائل نیامده‌ایم. دوستانی هستند که به ما انگ می‌زنند که شما مناسبتی کار می‌کنید. پاسخم این است که شما کم آگاهید و نمی‌دانید که مناسبت‌ها هم از موضوعات مهم کار فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش و همکاری کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکر و از آنها به عنوان مظلوم‌ترین همکاران سازمان خود یاد کرد و گفت: در حوزه کتاب و کتابخوانی اگر ما را از شهر تهران منفک کنند، دیگر ارگان‌ها هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.

در بخش دیگری از این مراسم محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در سخنانی عنوان کرد: کشور ما با کتاب از گذشته عجیبن بوده است. اینکه می‌گویند در ایران مطالعه نمی‌شود و سرانه مطالعه در آن پایین است را من قبول نمی‌کنم. این حرف‌ها در واقع زدن ریشه‌های خودمان است. ما در کشوری این حرف را می‌زنیم که کتابهایی دارد که  چند برار عمر بعضی کشور های جهان قدمت دارد و صاحب تمدنی است که نوشتن از آن آغاز شده است.

وی ادامه داد: من تعجب می‌کنم که سرانه مطالعه در ایران را 30 ثانیه و یکی دقیقه و اینها می‌گویند. در کشور ما بیش از  80 میلیون جمعیت وجود دارد از این میان بیش از 4 میلیون دانشجو داریم که روز ی شش ساعت مطالعه دارند. 12 میلیون دانش آموز داریم که روزی نزدیک به دوازه ساعت در حال خواندن و نوشتن هستند. یک میلیون معلم داریم که مطالعه دارند و 100 هزار استاد دانشگاه که باید مطالعه داشته باشند.

صلاحی افزود: مطالعه یعنی دانستن آنچه که نمی‌دانیم. در کشور ژاپن خواندن تابلو های کنار خیابان را هم جزو سرانه مطالعه حساب می‌کنند و یا مطالعه یک مقاله در تلفن همراه را. در کشور ما هم سرانه در وضع خوبی است و البته وضع خوب وضع مطلوب نیست. در دنیا سالانه هشت میلیون کتاب منتشر می‌شود و سهم ما باید از آن افزایش پیدا کند. همه آنها که صحبت از سرانه پایین می‌کنند بدون اطلاع صحبت کرده‌اند. سازمان حاضر است در قالب یک پژوهش با یک دانشگاه همکاری کند تا در این زمینه پژوهشی جامع صورت بپذیرد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: کتاب خوب کم نیست مهم این است که به بهانه قیمت خود را از مطالعه محروم نکنیم. در کشوری که کتاب خوب حداکثر به اندازه یک پیتزا قیمت دارد نباید به بهانه گرانی کتاب نخواند.  

وی در پایان از شورای شهر تهران و شهرداری تهران خواستار مساعدت در افزایش رده و ارتقا رتبه کاری کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان