برترین ها - ترجمه از محمدپارسا حاتمی: ما که به یاد نمیآوریم که تا به حال شورولت مدلی معمولی و سطح پایین از کوروت عرضه کرده باشد، شما چطور؟ خیلی فکر نکنید، مطمعنا شما هم موردی به ذهنتان خطور نمیکند. این اولین بار نیست که شورولت ما را سوپرایز کرده است اما این بار باید گفت شورولت با رونمایی از کوروت ZR1 2019، غوغایی به پا کرده است.
بیایید از همین ابتدا با اعداد و ارقام شروع کنیم. موتور 6.2 لیتری V8 سوپر شارژ آن در زیر کاپوت بلند و کشیدهاش جای خوش کرده است که با یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است و از آنجایی که نمونه کوپه آن سقف سرعتی معادل 341 کیلومتر بر ساعت دارد، انتظار میرود سقف سرعت این نمونه کانورتیبل بالاتر از 320 کیلومتر بر ساعت باشد. در تستهای اولیه کوروت صفر تا 100 را در کمتر از 3 ثانیه پیموده و تست درگ 1/4 مایل را نیز در حدود 10 ثانیه به اتمام رسانده است.
این خودرو در دو مدل کوپه و کانورتیبل در همین بهار پیش رو وارد بازار خواهد شد و مدل کوپه با قیمت پایه 199,995 دلار و مدل کانورتیبل با قیمت پایه 123,995 دلار عرضه خواهند شد.
تیم کوروت میدانسته که وقت آن رسیده است که باید ZR1 را متفاوتتر از همیشه و به عنوان پادشاه و پرچمدار خود ارائه دهد. پس چه بهتر که این پرچمدار با جعبه دندهای اتومات و سقفهایی جمع شونده باشد. سقفهایی که در عرض 21 ثانیه هم در حالت سکون و هم در حال حرکت تا سقف سرعت 50 km/h، جمع یا باز میشوند.
موتور 6.2 لیتری آن با میل سوپاپهای کوتاهتر به همراه سوپرشارژر بزرگی که حجم 2.65 لیتر به پیشرانه اضافه میکند توانایی تولید قدرت فوق العادهی 755 اسب بخار به همراه 970 نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور به LT5 معروف است که در آن از سوپاپهای سنتی و مخصوص کوروت استفاده شده و به ازای هر سیلندر 2 سوپاپ قرار داده شده است. در خصوص قدرت این موتور، مهندس ارشد این پروژه گفته است "هر زمان که ما فکر میکردیم دیگر تمام قدرت را از این موتور گرفتهایم در واقع در اشتباه بودیم و باز هم حالت ایدهآلتری وجود داشت. در حال حاضر ZR1 قدرتمندترین مدل کانورتیبل موجود است و در بازار هیچ رقیبی ندارد. در زیر کاپوت هر دو مدل هیچ فرقی با هم ندارند و حتی هر دو از شاسیهای آلومینیومی و سیستم تعلیق تقویت شده استفاده میکنند."
شاید بتوان گفت تنها چیزی که بین این دو مدل متفاوت است جنس سقف و ستون کمربند ایمنی است و مدل کانورتیبل حدود 30 کیلوگرم سبکتر از کوپه میباشد. کوپهای که 1,615 کیلوگرم وزن دارد.
همانند مدل کوپه، کانورتیبل نیز با بال عقبی عریض و با ارتفاعی کوتاه که به شاسی پیچ شده است، عرضه میشود که توانایی تولید 430 Kg نیروی داون فرس (downforce) را دارد و برای آنکه چرخهای جلو را بلند نکند از اسپلیتری در جلوی خودرو استفاده کردهاند تا نوک خودرو را پایین نگه دارد. البته یک نوع بال با ارتفاعی بلندتر نیز برای انتخاب وجود دارد که آن را بر روی پکیج ZTK قرار دادهاند که قیمتی معادل 2,995 دلار دارد.
شورولت سنت شکنی نکرده است و هنوز هم از یک جعبه دنده 7 سرعته دستی استفاده میکند اما این بار دست مشتریان را باز گذاشته است و آنها میتوانند برای اولین بار جعبه دنده 8 سرعته GM را با شیفترهای تعویض پشت دنده سفارش دهند. پس این بار خبری از جعبه دنده 10 سرعته GM نیست. همچنین این خودروها از سیستم تزریق سوخت دوبل GM که از یک پورت مستقیم و یک پورت مکمل تشکیل شده است، بهره میبرد و در تستها مشخص شده است که با جعبه دنده دستی در شهر 16 و در جاده 11 لیتر در هر 100km مصرف میکند. همین تست با جعبه دنده اتوماتیک به ترتیب 18 و 11 لیتر در هر 100km بوده است.
ZR1 2019 دقیقا همان گزینهی مناسبی است برای اشخاصی که همه چیز را با هم میخواهند، خودرویی رویایی، آپشنهای متعدد، انواع جعبه دنده، کوپه یا کانورتیبل و... . مردم خواهان بهترین هر چیزی هستند و این خودرو دقیقا همان بهترینِ موجود است. کافی است به فرم کلی و دراماتیک بدنهی خودرو نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید این خودرو هدیهای به جهانیان است.
از هرچه بگذریم نمیتوانیم از سیستم اگزوز این خودرو بگذریم. صدایی آشوب برانگیز که از کیلومترها دورتر شنیده میشود. در مدلهای پیشین از سیستمهای دوحالته استفاده میشد که معمولا یا بی صدا بودند یا غرشی شگفت انگیز داشتند، اما این بار این سیستم اگزوز، 4 حالت متفاوت را پشتیبانی میکند. در حالت خفگی (Stealth mode)، ZR1 از کوروت Z06 نیز ساکتتر است. در حالت جاده (Track) صدا بلندتر میشود زیرا سوپاپها برای افزایش کارایی و تغییر جریان خروجی بستهتر میشوند. دو حالت دیگر نیز Sport و Tour میباشند. اگر روزی خواستید خودِ واقعی این کوروت را بشناسید کافی است آن را بر روی حالت Tour قرار داده و پای خود را تا انتها بر روی پدال گاز فشار دهید.
شورولت پیش بینی کرده است که 2 تا 3 هزار ZR1 را در سال 2019 بفروش برساند و قطعا بازار آمریکای شمالی و خاورمیانه دو هدف اصلی این خودروساز میباشد چرا که با وجود قوانین مبتنی بر انتشار آلودگی هوا در اروپا، کوروت امکان فروش در اروپا را ندارد.
با این حال شاید خریداران نسخه کانورتیبل هرگز خودرو خود را به جادهها نکشانند و فقط خواهان آن هستند که خودرو را در پارکینگ خود پارک کرده و به تماشای آن بپردازند. تا به امروز که خبرهایی از تست درایو این خودرو به گوش نرسیده است و ما هم تنها به معرفی قوای محرکه و ظاهر خودرو پرداختیم و به این نتیجه هم رسیدیم که ZR1 هر نوع عملکرد و بازدهای هم که در جاده ها از خود نشان دهد، چه بد و چه خوب، باز هم خودرویی قابل ستایش است.