چندی پیش شرکت ایکاپ شرایطی را فراهم کرد تا بررسی جادهای و بلندمدتی با خودروی
پژو 508 داشته باشیم. خودرویی که به تازگی توسط ایکاپ عرضه شده و در بازه قیمتی بالای 150 میلیون تومانی، خود را به عنوان رقیب فرانسوی سدانهای بزرگ بازار معرفی کرده است. ایکاپ شرکت مشترک ایران خودرو و پژو است که بعد از برجام کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد تا چهرهای متفاوت از پژو را با محصولات جدید و بروز خود در بازار نشان دهند.
پیشتر محصول 2008 تابستان امسال به بازار عرضه شد اما در ادامه
پژو 508 نیز با فاصلهای کوتاه به بازار آمد و خود را به عنوان دومین محصول ایکاپ در بازار معرفی کرد. در این تست یک روزه چند صد کیلومتر با این خودروی جدید پژو در بازار ایران در جاده چالوس شمال کشور رانندگی کردیم تا از هر جهت این خودرو را مورد بررسی قرار دهیم.
پژو 508
در هر خودرو سه نفر از ژورنالیستهای تخصصی خودرو حضور داشتند و هر کدام از آنها میتوانست خودرو را در شرایط مختلف تست کند. پیشرانه به کار رفته روی این خودرو از نوع 1.6 لیتری توربوشارژ THP است که میتواند 165
اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و 240 نیوتن متر گشتاور را در 1400 دور در دقیقه تولید کند. پیشرانهای که در خودروهای دیگر کمپانی PSA مثل پژو 2008، دیاس 5 و یا سیتروئن C3 استفاده میشود و به واقع موتوری با بازدهی بالا است و عملکرد خوب آن باعث شده تا چند عنوان جهانی را نیز بدست آورد. همچنین گیربکس بکار رفته روی آن از نوع 6 سرعته خودکار است که بین خودروهای ذکر شده مشابه است.
در مورد ظاهر این خودرو شاید بهتر باشد که خیلی صحبتی نکنیم که امری شخصی است اما موضوعی که جمعاً با آن موافق بودیم چهره زیبا و بروز در نمای جلویی، نمای نسبتاً ساده در عقب و در کل نمایی نسبتاً پخته در کل خودرو وجود دارد که هارمونی خوبی در کل آن به چشم میخورد. چهرهای که به وضوح برای سنین بالاتری نسبت به جامعه هدف رقبایی چون
تالیسمان ساخته شده و افراد میانسال به بالا را هدف قرار داده است. اما باید اذعان کرد که با وجود این چهره کرهایهایی چون
اپتیما و یا سوناتا و حتی رقیب هم وطنی خود یعنی
تالیسمان چهرهای بروزتر و مدرنتر دارند و طراحی
پژو 508 کمی محافظهکارانه بوده است.
پژو 508
خودرو را در جادههای پرپیچ و خم چالوس به سختی به چالش کشیدیم و چند مورد را میتوانیم در مورد آن بگوییم. حداکثر گشتاور تولید شده در دور 1400 است که البته به دلیل استفاده از سیستم پرخوران است و وارد شدن بوست آن داخل مدار در دور پایین که یک مزیت محسوب میشود و باعث خواهد شد تا در دورهای اولیه توان خوبی را در چرخهای جلو داشته باشید و از کندی خودرو شکایت نکنید.
در مسیر چندین بار عملکرد گیربکس را تست کردیم که باید گفت عکسالعمل جعبه دنده خوب و سرحال است. به عبارت دیگر موتور و گیربکس هماهنگ عمل میکنند. صندلیهای جلو کاملاً راننده را در بر میگیرد و در هر پیچی راننده را کنترل میکند اما در صندلیهای عقب که روکش آنها چرمی نیز میباشد، با هر پیچ تندی کمی سرنشینان به طرف مقابل سوق داده میشوند. هندلینگ خودرو به واقع خوب و در حد یک اروپایی با تجربه است و ترمزها به درستی و با قدرت کار خود را انجام میدهند و تنها زمانی برای عادت کردن به آن نیاز ندارید بلکه به راحتی خودرو را در هر شرایط کنترل خواهید کرد.
پژو 508
نکته قابل توجه در مورد پژو 508، تعلیق بسیار نرمتر آن نسبت به
تالیسمان است که دقیقاً به جامعه هدف آن منطبق است. همانطورکه گفتیم مخاطبان این خودرو افراد میانسال به بالا هستند و مطمئناً این رده سنی به رانندگی آرام و با آرامش بالا و کابینی نرم و راحت بیشتر احتیاج دارد که
پژو 508 به خوبی از پس آن برآمده و پستی و بلندیهای جاده را به خوبی به خود جذب میکند.
پژو 508
از نظر سطح امکانات
پژو 508 در شرایط بسیار خوبی نسبت به رقبا قرار دارد و امکاناتی چون سانروف، چراغهای مخصوص روز، شیفتر پشت فرمان، سیستم تهویه دوگانه در جلو، سیستم HUD، سنسور نور و باران، کروز کنترل، سیستم کنترل باد لاستیکها
TPMS و یا دوربین عقب مجهز است.
پژو 508
پژو 508 این روزها 185 میلیون تومان قیمت دارد که یکی از کارتهای برنده این خودرو است. قیمتی که حدود 20 میلیون تومان ارزانتر از رقبایی چون کیا اپتیما، هیوندای سوناتا و یا رنو
تالیسمان است.
پژو 508 با چهرهای شکیل، پیشرانهای کافی و مناسب، امکاناتی کامل، کیفیت اروپایی و البته خدمات پس از فروش گسترده برای خانوادههایی مناسب است که به دنبال خودرویی خانوادهای با فضای بار و کابینی جادار باشند و بحث قیمتی یک خودرو از اصلیترین فاکتورهای انتخاب آنها باشد.