سرویس فرهنگی فردا: هفته پر خبر سینما، بهترین عنوانی است که میتوان برای جمعبندی اتفاقات فرهنگی رخ داده در روزهای میانی آذرماه امسال از آن استفاده کرد. هفتهای که در آن احسان محمدحسنی مدیر جوان سینمایی کشور یک بار بابت مصاحبهای در ارتباط با تغییرات بنیاد روایت خبرساز شد و یک بار دیگر به واسطه انتشار شایعهای رسانهای درباره حمایت 15 میلیاردی سازمان اوج از جشنواره فیلم فجر در راس اخبار فرهنگی قرار گرفت و علاوه بر آن خبرهای مختلفی در حوزه سینما از جمله مجوز گرفتن پروژه سینمایی «زندانیها» مسعود دهنمکی و اعلام اسامی هیئت انتخاب دو بخش اصلی و مستند جشنواره فیلم فجر منتشر شد.
قاچاق، سرنوشت بزرگترین پروژه سینمای ایران
اولین حاشیه سینمایی این هفته انتشار خبری در ارتباط با سرنوشت پروژه عظیم سینمایی «محمد رسولالله(ص)» بود. پروژهای پر هزینه که قرار بود سرمایهگذار آن یعنی شرکت نورتابان که وابسته به بنیاد مستضعفان است، برنامهریزی مفصلی برای نمایش خارجی این اثر داشته باشد ولی پس از مدتی پیگیری سرنوشت نمایش خارجی این اثر سینمایی به شکلی نامشخص رها شد.
اما خبر تاسفبار بار این بود که در شرایطی که هنوز نسخه نمایش خانگی این اثر در داخل کشور توزیع نشده بود، نسخه قاچاق آن در زبان عربی و ترکی در سامانه یوتیوب قرار گرفت. نسخهای با کیفیت بالا که بارها بارها در این سامانه دیده شد و به نظر میرسد حالا و در این شرایط نمایش این اثر سینمایی در خارج از کشور عملا منتفی شده است. شاید به همین خاطر باشد که برخی رسانهها اعلام کردند که نسخه نمایش خانگی این اثر به زودی منتشر خواهد شد تا شاید حداقل کمی از خسارتهای وارد شده به این پروژه عظیم را جبران کند.
از سرشاخ شدن با انحصارطلبان سینمای دفاع مقدس تا انتشار یک شایعه عجیب!
اما بدون شک یکی از پرخبرترین چهرههای فرهنگی در هفتهای که گذشت، احسان محمدحسنی بود. وی که از مدتی پیش به طو همزمان مدیریت دو نهاد فرهنگی بنیاد روایت و سازمان هنری رسانهای اوج را برعهده گرفته است، در حالی این هفته در صدر اخبار فرهنگی کشور قرار داشت که اولین بار به واسطه انتشار مصاحبهای از او در ارتباط با سرنوشت برخی از زیرمجموعههای بنیاد روایت مورد توجه بسیاری از رسانهها قرار گرفت. محمدحسنی در این مصاحبه در پاسخ به گروهی از چهرههای فعال در حوزه سینمای دفاع مقدس که از مدتها پیش و پس از انتشار شایعاتی پیرامون تصمیم بنیاد روایت بر انحلال انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس اعلام کرد که انحلالی در کار نیست ولی نسبت به انحصارطلبیها در این حوزه نیز هشدار داد.
اما محمدحسنی در ادامه این هفته یک بار دیگر به صدر اخبار فرهنگی رسانهها بازگشت؛ یعنی درست جایی که انتشار یک خبر عجیب از سوی روزنامه کیهان در ارتباط با پیشنهاد حمایت میلیاردی تومانی سازمان اوج از جشنواره فیلم فجر همچون یک بمب خبر در فضای سینمایی کشور منفجر شد. خبری که معلوم نشد از چه طریقی به کیهان رسیده بود و تا چه اندازه صحت داشت ولی در هر صورت انتشار یادداشت تکذیبیه مدیر روابط عمومی اوج تا حدودی توانست پایانی بر حواشی ایجاد شده به واسطه انتشار این خبر عجیب باشد.
نکته جالب توجه انتشار این خبر در شرایطی است که امسال سازمان اوج به احتمال فراوان با سه مورد از تولیدات سینمایی خود متقاضی حضور در جشنواره فجر خواهد شد و انتشار چنین خبرهایی بدون شک تاثیر خوبی بر حضور این آثار در جشنواره این دوره نخواهد داشت.
پای تهیهکننده فیلم ضدملی به هیئت انتخاب فجر رسید!
این هفته در جشنواره فیلم فجر نیز یکی دیگر از خبرسازان هفته بود. جشنوارهای که این روزها اغلب سینماگران در تلاش هستند تا آثار خود را به آن برسانند. اعلام اسامی هیئت انتخاب بخش مسابقه و مستند جشنواره فجر در این هفته توانست این رویداد فرهنگی هنری را کانون توجه رسانهها کند. البته ترکیب هیئت انتخاب بخش مسابقه اصلی جشنواره با توجه به حضور چهرههایی از دو طیف سینمایی کشور و البته حضور بیشتر سینماگران نسبت به مدیران سینمایی چندان مورد بحث و یا اعتراض رسانهها قرار نگرفت اما آنه که باعث شد گروه بسیاری از رسانهها نسبت به هیئت 3 نفره انتخاب آثار مستند جشنواره اعتراض کنند، حضور محمد آفریده در این ترکیب بود.
آفریده که کارنامه سیاهی در دوره حضور خود در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برجای گذاشته است در حالی برای حضور در هیئت انتخاب بخش مستند فجر انتخاب شده است که چند سال پیش و در پی نمایش عمومی فیلم موهن و ضدملی «یک خانواده محترم» در جشنواره فیلم کن که تهیهکنندگی آن را محمد آفریده برعهده داشت، اعتراضات بسیاری نسبت به محتوای این فیلم موهن و ضدایرانی صورت گرفت و حتی کار به برکناری مدیریت سیمافیلم به عنوان یکی از سرمایهگذاران اثر کشید و شخص آفریده نیز که مدیریت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را برعهده داشت، مدتی بعد به واسطه انتشار گزارشهایی درباره تولیدات عجیب این مجموعه از کار برکنار شد.
اما به نظر میرسد تجربه چند سال حضور آفریده در انجمن سینمای جوانان و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و تاثیر منفی مدیریت او در تربیت بخشی از نسل جدید فیلمسازان برای مدیران فرهنگی کشور تجربهای نشده که دوباره تصمیم گرتهاند با چنین روشهایی زمینهساز بازگشت خزنده آفریده به عرصه مدیریت فرهنگی کشور شوند.
پاییز سخت سختانهای ها
خبر تعلیق برنامه تلویزیونی سختانه در آخرین روز این هفته نیز از جمله خبرهای مهمی بود که باعث شد تا اهالی تلویزیون نیز از بسته حاشیههای رهنگی این هفته عقب نمانند. سختانه که از تولیدات مرکز بسیج سازمان صداوسیماست در حالی در دومین قسمت خود به تعلیق درآمد که پخش قسمت اول این برنامه با حضور محمد قوچانی روزنامهنگار سرشناس رسانههای اصلاحطلب و از مجرمین دستگیر شده در فتنه 88 واکنشهای بسیاری را در فضای مجازی و اهالی رسانه در پی داشت. اتفاقی که باعث شد حساسیتها نسبت به این برنامه بالا برود و سختانه در دومین قسمت خود به واسطه همین سختگیریها به آنتن تلویزیون نرسد.
هر چند که میلاد دخانچی مجری این برنامه پس از پخش نشدن قسمت دوم این برنامه که قرار بود با حضور شهریار زرشناس به روی آنتن برود، در صفحه شخصی خود نوشت: سختانه به تعلیق درآمد ولی شنیدهها حاکی از این است که به واسطه حساسیت ایجاد شده پیرامون این برنامه، خروجی نهایی تدوین قسمت دوم آن نتوانسته به کنداکتور شبکه دوم سیما برسد و همین عامل پخش نشدن قسمت دوم «سختانه» در این هفته شده است.
... و بالاخره یک خبر خوش برای اهالی تئاتر
در حالی که در این چند وقت گذشته حضور پرتعداد بازیگران سینما در عرصه تئاتر باعث اعتراض بسیاری از فعالین عرصه تئاتر شده بود، علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از قول داد تا وضعیت تجهیز سالنهای تئاتر را به زودی ساماندهی کند. مرادخانی که این هفته در آیین اختتامیه 24امین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور پیدا کرده بود در ارتباط با این موضوع صحبت کرد و قول داد که بحث تجهیز سالنهای تئاتر را با جدیت بیشتری پیگیری کند.
نکته حائز اهمیت در ارتباط با این موضوع این است که علاوه بر اینکه بحث بازسازی و تجهیز سالنهای تئاتر یکی از دغدغههای و خواستههای همیشگی اهالی تئاتر بوده است، تاثیر این موضوع بر میزان استقبال مخاطبان از این هنر است. هنری که این روزها به دلیل کاهش درآمد آن پاتوقی برای حضور چهرههای سینمایی در آن شده است. چهرههایی که پس ا پشت سرگذاشتن تجربه حضور در سینما حالا برای حضور در صحنه تئاتر و ارتباط مستقیم با مخاطبان وسوسه شدهاند، غال از اینکه شاید نتیجه این احساس نیاز در میان اهالی سینما، در بلند مدت، نابودی هنر نمایش و به زوال رفتن مفاهیم اصلی این هنر در کشور باشد.