سینمای ایران از حاشیه تا متن؛ هفته سوم آذر

سلام و درود، با یک از &#۸۲۲۰;حاشیه تا متن &#۸۲۲۰; دیگه در خدمتتونیم. توی این هوای آلوده پاییزی و ترافیک‌های طولانی این روزها بهتره تا جایی که می تونید از سفرهای غیرضروری درون‌شهری خودداری کنید و چی بهتر از اینکه تو گرمای خونتون بشینین و اخبار سینمای ایران رو با ما دنبال کنید

سلام و درود، با یک از “حاشیه تا متن “ دیگه در خدمتتونیم. توی این هوای آلوده پاییزی و ترافیک‌های طولانی این روزها بهتره تا جایی که می تونید از سفرهای غیرضروری درون‌شهری خودداری کنید و چی بهتر از اینکه تو گرمای خونتون بشینین و اخبار سینمای ایران رو با ما دنبال کنید.
اول‌ازهمه با اخبار سینمای ایران شروع می‌کنیم و سری میزنیم به جشنواره سی و ششم فجر. با مشخص شدن داوران بخش سودای سیمرغ و فیلم‌های مستند، حال و هوای جشنواره بیشتر از همیشه حس میشه. با حکم ابراهیم داروغه زاده دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، محمد آفریده، حبیب احمدزاده و فرهاد مهرانفر انتخاب آثار مستند بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره که برای اولین بار فیلم‌های مستند مستقیم وارد رقابت سودای سیمرغ می‌شوند را برعهده خواهند داشت و محمود اربابی، احمد امینی، مجید رضابالا، پوران درخشنده، سیدجمال ساداتیان، حسین کرمی و محمدهادی کریمی به عنوان اعضای هیئت انتخاب، آثار بخش سودای سیمرغ جشنواره سی و ششم فیلم فجر را انتخاب خواهند کرد.
فیلم «موریانه» که گفته میشه به دلیل فرم خاص و ویژه اون از سایر فیلم‌های سینمای ایران متفاوتِ به کارگردانی مسعود حاتمی و با بازی مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها، فرم شرکت در جشنواره رو پرکرده و راهی شورای پروانه نمایش هم شده. تفاوت و رفتن به سراغ شیوه‌های جدید و تجربه‌های فرمالیستی خیلی اتفاق خوبیه اما به‌شرط اینکه مثل آثار اخیر سینمای ایران که اکثرشون با همین شعار اکران میشن، فیلم‌ساز از محتوا بازنمونه و محو هنرنمایی بصری و فرمی فیلمش نشه.«پاسیو» که هفته قبل راجع بهش صحبت کردیم با ستارگانی چون پوریا پورسرخ، شقایق فراهانی و بهناز جعفری و محدثه حیرت، به پایان فیلم‌برداری رسید و «مصادره» مهران احمدی که جز معدود کمدی‌های متقاضی شرکت در جشنواره فجر هست، تدوینش تموم شد و سایر مراحل فنی کار در حال انجامه. کمدی «خودسر» کمال تبریزی هم که گفتیم از 5 آذر فیلمبرداریش شروع‌شده، با تعویض رامبد جوان با مانی حقیقی کارشو ادامه میده و هنوز معلوم نیست که آیا به جشنواره برسه یا نه. ولی آخه رامبد جوان، مانی حقیقی؟ حالا! احتمالاً درگیری‌های کاری رامبد جوان که به‌تازگی با محمد شایسته دفتر فیلم‌سازی تأسیس کردند و اولین فیلمشون رو هم مجید صالحی بانام «سه زن در ماه‌عسل» خواهد ساخت مربوط میشه. مجید صالحی قبلاً سریال موفق «سه در چهار» رو برای تلویزیون ساخته بود ولی مدیوم سینما و تلویزیون خیلی فرق میکنه و باید دید آیا صالحی از پس فیلم‌سازی برمیاد یا نه؟
از خبرهای کستینگ براتون بگیم: بعد از جدایی هادی حجازی فر از «مصادره» احمدرضا معتمدی قرار بر این شد تا علی مصفا نقش مقابل هدیه تهرانی رو بازی کنه. همچنین به نظر میرسه که حمید فرخ نژاد که در حال بازی در «سمفونی نهم» محمدرضا هنرمنده یکی از گزینه‌های اصلی «لاتاری» محمدحسین مهدویان هست ولی با پرویز پرستویی هم صحبت‌هایی انجام‌شده تا اگر فرخ نژاد به دلیل تداخل برنامه نرسید شاید شاهد حضور پرستویی در فیلم سوم مهدویان باشیم.
همچنین «بهت» آخرین ساخته عباس رافعی، در ژانر اجتماعی با بازی رعنا آزادی‌ور و مهتاب کرامتی در تهران کلید خورد. «هت تریک» رامتین لوافی که از الآن یکی از مهم‌ترین فیلم‌های جشنواره به نظر می رسه با بازی امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، ماهور الوند و صابر ابر، آماده نمایش شد.
مراحل فنی «حکایت دریا» آخرین فیلم بهمن فرمان آرا که قبلاً اسمش «دل دیوانه» بود و اتفاقاً در جشنواره بین‌المللی فجر هم اکران شد و بازخوردهای خوبی هم نگرفت قراره در جشنواره فجر اکران بشه و اثر قبلی این فیلم‌ساز، «دلم می خواد» بعد از سه سال توقیف پروانه نمایش گرفت و به‌تازگی رسماً اعلام شد که بهمن فرمان آرا قصد ساخت مجموعه نمایش خانگی بر اساس یکی از مشهورترین داستان‌های اسماعیل فصیح به نام «داستان جاوید» رو داره. به نظر میرسه که این سال سینمایی برای آقای فرمان آرا اومد داشته.

دلم میخواد

درحالی‌که گفته می‌شد که با مصدومیت امین حیایی ممکنه «درخونگاه» به جشنواره نرسه و خیلی زود این خبر تکذیب شد، سیاوش اسعدیان «صلات ظهر مرداد» که محصول ایران و ارمنستان هست رو سال آینده کلید خواهد زد. قربان محمدپور، هم که حتماً به «سلام بمبئی» می‌شناسیدش گویا خیلی از موفقیت گیشه این فیلم راضی بوده و خبر از ساخت فیلم دیگه ای با همکاری بالیوود داده. «دختر شیطان» همه مراحل پیش‌تولیدش در ایران انجام‌شده و فقط منتظر پاسخ تهیه‌کننده هندی هستند تا تکلیف نقش اول زن که از بالیوود خواهد بود مشخص بشه.
اما از همکاری با سینمای هند جنجالی‌تر، صدور پروانه ساخت «زندانی‌ها» به کارگردانی مسعود ده‌نمکی هست که ضمن انتشار این خبر دعا کرده این فیلم در سکوت خبری و بدون حاشیه ساخت بشه. فیلم ده‌نمکی بدون حاشیه مگه میشه؟
پروانه ساخت آخرین فیلم سعید روستایی، «متری شیش و نیم» که حال و هوایی شبیه اولین کارش داره، هم صادر شد و فیلم‌برداری اون قبل از جشنواره شروع میشه و تا پایان سال تموم میشه اما گویا قرار نیست تا فجر سی و هفتم منتظر بمونیم و بلافاصله عوامل برای دریافت پروانه نمایش اقدام خواهند کرد.
از مرزهای ایران که بگذریم، می‌رسیم به فعالیت و حضور سینماگران ایرانی در سینمای بین‌المللی.
مهم‌ترین خبر پایان فیلمبرداری «همه می‌دانند» آخرین اثر اصغر فرهادیِ. فرهادی در نشست رسانه‌ای این فیلم در اسپانیا در جواب پرسشی درباره تبعیض علیه زنان گفت: ” بر روی زنان، فشارهای بسیاری وجود دارد، اما به‌رغم همه آن‌ها، زنان نتایج ویژه‌ای کسب کردند و در ایران زنان نسبت به مردان فعال‌ترند و ما عکاسان و کارگردانان زن بسیار خوب و بیشتر از دیگر کشورها داریم.”

همه می‌دانند

فرهادی همچنین در مورد تجربه همکاری با خاویر باردم، برنده اسکار و یکی از بهترین بازیگران سینمای اروپا و آمریکا گفت:” او از بازیگرانی است که فاصله با نقش را کاملاً حذف می‌کند و باید به آنچه اجرا می‌کند معتقد باشد و مجبور بودم تا آخرین پلان بیشترین صحبت را با او داشته باشم.”
پریسا بخت آور، همسر فرهادی و کارگردان فیلم موفق «دایره‌زنگی» با انتشار عکسی از پشت‌صحنه این فیلم خطاب به فرهادی نوشت:” من بیشتر از هرکسی می‌دانم که پشت هر فیلمی که می‌سازی چه میزان عشق است، هیچ‌وقت دنبال راه میان‌بر و آسان نبودی خوب همین هم می‌شد که آقای فرهادی الآن یک کلکسیون از جوایز معتبر بین‌المللی دارن دیگه.
«مالاریا» آخرین ساخته پرویز شهبازی که سال گذشته در کن حضور داشت و تاکنون 12 جایزه بین‌المللی رو نصیب خودش کرده در جشنواره فیلم کشورهای مراکش و گرجستان شرکت خواهد کرد.
«ناپدید شدن» به کارگردانی علی عسگری و نویسندگی فرنوش صمدی هم که تا الآن در جشنواره‌های خارجی با استقبال خوبی روبرو شده، برنده جایزه بهترین بازیگر زن و بهترین فیلم جشنواره سنگاپور شد.
«تمارض» عبد آبست که بعد از 50 روز اکران در گروه هنر و تجربه همچنان فروش خوبی داره در جشنواره فیلم در تفلیس، پراگ و بوستون حضور خواهد داشت و در سه قاره اکران خواهد داشت.
سحر دولتشاهی هم به دعوت دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم دبی راهی این شهر شد تا داور این جشنواره باشه. جشنواره‌ای که «آذر» هم در اون شرکت خواهد کرد.

آذر

فیلمی که به دلایل نامعلوم، مانع پخش تیزرهای تلویزیونی اون شدند و نیکی کریمی در مقام تهیه‌کننده با اعتراض به این تصمیم و روشن نبودن دلایل اون گفت ما خودی‌های صداوسیما نیستیم. شاید اگه خانم کریمی هم برای فیلمشون 950 میلیون تومان ناقابل از شورای شهر وام میگرفتن، خودی میشدن، نه؟
حاشیه‌ها:
مهم‌ترین خبر این روزها، قرعه‌کشی جام جهانی بود که از چند روز قبل کاربران ایرانی به هجوم به صفحه مجری مراسم درخواست کردند تا لباس مناسبی بپوشه و ما بتونیم این مراسم رو به‌طور زنده ببینیم. عادل فردوسی پور هم در اقدامی جنجالی از لوییس فیگو ستاره پرتغالی دعوت کرد تا در برنامش حضورداشته باشه، احتمالاً به‌عنوان سوپاپ اطمینان که اگه خانم مجری به حرف سردار آزمون گوش نکرد ما بتونیم یه چیزی ببینیم حداقل. اقدامی که باعث یک بحث کلامی مؤدبانه و مجازی بین فردوسی پور و لیلا اوتادی شد.
ولی کاش سردار آزمون به‌جای درخواست از ماریا کوماندیانا راجع به پوشش، از کاربران ایرانی درخواست می‌کرد یکم آبروداری کنن. بعد از انجام قرعه‌کشی و افتادن تو گروه مرگ، دوباره یکسری از دوستان به صفحه رونالدو و کافو که قرعه‌ها رو از جام درمیاورد رفتن و مورد لطف قرارشون دادن.
به‌هرحال، حمید فرخ نژاد و سیامک انصاری هم با انتشار این عکس‌ها به گروه ایران در جام جهانی واکنش نشون دادند.از اون طرف با انتشار عکس عجیب مربی مرد تایلندی تیم کبدی زنان در فضای مجازی باران کوثری حسابی قاتى کرد و نوشت دلم می خواد سرمو بکوبم به دیوار. خب زودتر اعلام میکردین هوا سرد و بارونی بوده و این آقا ابتکار شخصی زده که سرما نخوره که باران کوثری هم انقد عصبانی نشه.
منصور لشکری قوچانی، تهیه‌کننده فیلم «قاتل اهلی» که در کمتر از دو هفته یک میلیارد فروخته، نسبت به زمان اکران فیلمش واکنش نشون داده و از بقیه تهیه‌کننده‌ها هم خواسته اگر اعتراض دارن همگی باهم به شورای صنفی شکایت ببرن و درخواست خسارت مالی کنن. احتمالاً ایشون منظورشون اینکه نیمه دوم سال کلاً فیلم اکران نکنیم دیگه، لابد.
حواشی «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» هم همچنان ادامه داره. هفته پیش گفتیم تهیه‌کننده از روی احترام فیلم رو در کانادا نمایش نداده اما شورای پخش آب پاکی رو ریخت رو دست همه ارادتمندان گفت شما کلاً اجازه پخش ندارین چه داخلی چه خارجی؛ یعنی منت نذارین، می خواستین هم نمی تونستین فیلم اکران کنین، بعله.
همچنین از ممنوع‌التصویری سحر قریشی گفتیم حالا یک لیست بلندبالا از بازیگران زنی منتشرشده که در صداوسیما ممنوع‌الکارن؛ شبنم قلی خانی، بهاره رهنما ولیلا اوتادی، مهناز افشار، یکتا ناصر، شیلا خدادا، بهاره کیان افشار، مریلا زارعی، فریبا نادری، پرستو صالحی، سحر دولتشاهی، بهنوش بختیاری و… باز خوبه اکبر عبدی هست چون با این تفاسیر تمام بازیگرایی که تو تلویزیون کار می‌کنند الآن ممنوع‌الکارنن.
شبکه نمایش خانگی:

پرسه در حوالی من

درحالی‌که در پرونده هک شدن سریال محبوب «بازی تاج‌وتخت» اسم هکرهای ایرانی اومد وسط و بعد از قاچاق فیلم‌های «نهنگ عنبر» و «گشت 2»، این بار، «محمد رسول الله» مجید مجیدی اونم از لبنان وارد شبکه قاچاق شد. قرار بود این فیلم اکران جهانی داشته باشه که اتفاق نیافتاد و انقدر ماجرا طولانی شد که هکرها دست‌به‌کار شدن و حالا هم که خبر میرسه این فیلم قراره به‌زودی وارد شبکه نمایش خانگی بشه، یه جورایی مثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب میمونه.
پروانه ساخت مجموعه خانگی پرستاره «گلشیفته» هم که قبلاً دربارش صحبت کردیم صادر شد و باید منتظر خبرای جدید این مجموعه باشیم.
اما «پرسه در حوالی من» گزینه مناسبیه برای این روزهای غبارگرفته پاییزی؛ یک فیلم مستقل و زنانه درباره دغدغه دختران امروزی و بحران سی‌سالگی هست جوایز بین‌المللی زیادی برده و به‌تازگی وارد شبکه نمایش خانگی شده و می تونین به‌صورت قانونی این فیلم رو در سایت نماوا تماشا کنین.
مینی سریال «عالیجناب» هم بعد از کلی تأخیر بالاخره وارد شبکه نمایش خانگی شد. یک مجموعه، با حال و هوای سیاسی و هیجان‌انگیز با کلی بازیگر محبوب که به حواشی انتخابات ریاست جمهوری میپردازه هم به‌شدت پیشنهاد میشه.
اکران‌های جدید:
«حریم شخصی» ساخته احمد معظمی با قصه‌ای جسورانه در مورد معضلات فضای مجازی و بازی امیر آقایی، میلاد کیمرام و اندیشه فولادوند از 22 آذرماه اکران خودش رو در ایران و آلمان به‌صورت هم‌زمان آغاز میکنه.
«آپاندیس» با بازی امیرعلی دانایی و آنا نعمتی، بعد از موفقیت‌های بین‌المللی هم این هفته به اکران درمیاد.

آشغال‌های دوست‌داشتنی

اما هیجان‌انگیزترین خبر اکران‌های جدید، ثبت قرارداد اکران، «عصبانی نیستم» رضا درمیشیان هست. بالاخره بعد از کلی جنجال و بالا و پایین، «عصبانی نیستم» از آخر آذرماه اکران میشه. جالبه که هفته قبل اصغر نعیمی هم‌زمان با ترند هشتگ “بباز علیرضا “، خطاب به درمیشیان و محسن امیریوسفی کارگردان «آشغال‌های دوست‌داشتنی» گفت:” رها کنید و بگذارید حریف زورش به شماها برسد و راحت فیتیله پیچتان کند. رضا و محسن انگار گوشتان کر شده است و فریاد باید ببازی را نمی‌شنوید. رها کنید و خلاص کنید آن‌هایی که رؤیای باخت شمارا در سر می‌پرورانند.”
حالا که «عصبانی نیستم» بالاخره قراره اکران بشه باید دید با توجه به اینکه نسخه غیرقانونی این فیلم نزدیک به یک‌ساله در اینترنت در دسترسه، استقبال از فیلم چقدر خواهد بود؟
«آشغال‌های دوست‌داشتنی» هم که هنوز بعد از هشت سال تکلیفش مشخص نیست و شاید امیریوسفی به حرف نعیمی گوش کنه و ببازه و بذاره دست حریف به‌عنوان برنده بالابرده شه.
پیشنهاد هفته:
این هفته براتون یه پیشنهاد خاص و ویژه داریم. گروه هنری پژواک با همکاری باغ موزه نگارستان در طی 16 شب فیلم های کوتاه 16 فیلمساز رو نمایش می دن و کارنامه کاری فیلمساز رو در زمینه فیلم کوتاه برگزار می کنن. برای شرکت در این اتفاق خوب و کسب اطلاعات بیشتر می تونین به صفحه گروه پژواک یا صفحه مخصوص این رویداد به نام فیلمکوتا مراجعه کنید.
هفته آخر پاییز با یک «از حاشیه تا متن» ویژه برمی‌گردیم، منتظرمون باشین.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان