Justice League: آفتاب غروب‌ کرده‌ی Dawn of Justice

«لیگ عدالت» Justice League فیلمی ابرقهرمانی است که هر طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانی آرزویش را دارد و حس و حال خانوادگی روشنی دارد: واندر وومن Wonder Woman و بتمن Batman به‌عنوان زوجی پویا ظاهر می‌شوند درحالی‌که سریع‌ترین بچه‌ای که در میان آن‌ها وجود دارد توجهات را به خود جلب می‌کند

«لیگ عدالت» Justice League فیلمی ابرقهرمانی است که هر طرفدار فیلم‌های ابرقهرمانی آرزویش را دارد و حس و حال خانوادگی روشنی دارد: واندر وومن Wonder Woman و بتمن Batman به‌عنوان زوجی پویا ظاهر می‌شوند درحالی‌که سریع‌ترین بچه‌ای که در میان آن‌ها وجود دارد توجهات را به خود جلب می‌کند.
«لیگ عدالت» Justice League که ادامه‌ی مناسبی برای فیلم پرطرفدار «واندر وومن» Wonder Woman است و بهتر از «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» Batman v Superman: Dawn of Justice عمل کرده، شخصیت‌های برجسته‌ی دی سی DC را با افزودن لحظات شخصیتی سرگرم‌کننده غرور‌آفرین کرده است.
این فیلم همچنین حاصل کار دو فیلم‌ساز متفاوت است که در بسیاری از موارد کارشان با یکدیگر هم‌سو و منطقی است. کارگردان زک اسنایدر Zack Snyder (کارگردان «بتمن علیه سوپرمن: طلوع عدالت» Batman v Superman: Dawn of Justice و «مرد پولادین» Man of Steel) این بار هم شخصیت‌های اصلی خود را از منظری تاریک به نمایش درمی‌آورد، جاس ویدون Joss Whedon — که پس از کنار کشیدن اسنایدر به خاطر مرگ یکی از اعضای خانواده‌اش سر کار آمد تا آن را تمام کند — امضای خود را که بذله‌گویی هوشمندانه است به این کار اضافه می‌کند و نتیجه نمایشی لذت‌بخش همراه با احساسات است.

«لیگ عدالت» که ادامه‌ی «طلوع عدالت» سال 2016 است با سوگواری جهانی در پی از دست رفتن سوپرمن (با بازی هنری کویل Henry Cavill) آغاز می‌شود. مادر او مارتا کنت Martha Kent (با بازی داین لین Diane Lane) گرفتار مسائل تصرف شدن مزرعه‌ی خانوادگی است و معشوق او، لوییس لین Lois Lane (با بازی ایمی آدامز Amy Adams) باید روحیه‌ی خبرنگاری خود را دوباره به دست آورد. در این حین، سایر ابرقهرمانان از این واقعه الهام می‌گیرند: واندر وومن (با بازی گل گدوت Gal Gadot) به‌طور پیوسته تروریست‌های اروپایی را از بین می‌برد، درحالی‌که بتمن (با بازی بن افلک Ben Affleck) رد دشمنان بال‌داری که گاتام سیتی Gotham City را به مخاطره انداخته‌اند دنبال می‌کند.
زمان زیادی طول نمی‌کشد که می‌فهمند یک موجود فضایی خبیث به نام استپن‌ولف Steppenwolf (با صداپیشگی کیران هایندز Ciarán Hinds) در جستجوی سه جعبه‌ی مادر است که وقتی در کنار هم قرار گیرند کره‌ی زمین را به ویرانه‌ای تبدیل می‌کنند. برای جلوگیری از این موضوع، واندر وومن و بتمن به کار گرفته می‌شوند — و به‌نوعی نقش والد گونه برای سه ابرقهرمان جدید ایفا می‌کنند. فلش The Flash (با بازی ازرا میلر Ezra Miller) نیازی به توجیه کردن ندارد — این صاعقه‌ی پرسرعت هیچ ایده‌ای از “جنگیدن ” ندارد اما دوستان ابرقهرمان زیادی دارد و یکی از نقاط عطف قوی داستان است. واندر وومن راهی ارتباطی با سایبورگ Cyborg (با بازی ری فیشر Ray Fisher) پیدا می‌کند، مرد جوانی که یاد می‌گیرد چگونه با بدنی نیمه ماشینی زندگی کند. چالشی‌ترین آن‌ها آکوامن Aquaman (با بازی جیسون موموآ Jason Momoa) است، یک یاغی که در ابتدا بتمن را پس می‌زند اما در ادامه متوجه گسترش و وخامت اوضاع می‌شود.
و سرانجام سوپرمن. مرد کریپتونی با ایفای نقش توسط کویل Cavill نقشی یکپارچه با کل داستان دارد و فعلاً به همین بسنده می‌کنیم — چیزی که از طریق او آشکار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های فیلم است.
«لیگ عدالت» پاسخ ملایم‌تری به مسائلی است که «مرد پولادین» و «بتمن علیه سوپرمن» به آن می‌پردازند، البته روایت نامتناسب و عدم توسعه‌ی شخصیت‌ها به‌قدری که در نمود اسطوره‌های باستانی و پیش‌زمینه‌ای برای فیلم‌های آینده انتظار دارید، نقاط ضعف این فیلم هستند.
جلوه‌های گرافیکی بد همچنان دنیای ابرقهرمانان دی سی را خراب می‌کنند. دومزدی Doomsday نقطه‌ضعف بزرگی در «بتمن علیه سوپرمن» بود، آرس Ares در «واندر وومن» مضحک بود و استپن‌ولف هم شکست بزرگ دیگری است. کیت بلانشت Cate Blanchett در حال حاضر با حضور در «ثور: راگناروک» Thor: Ragnarok یاد‌آور خوبی است که همیشه یک‌چیز ویژه در مورد ضدقهرمان ملموس وجود دارد.اما نقاط قوت «لیگ عدالت» بر نقاط ضعف آن غلبه دارد. به‌جای این‌که ابرقهرمان‌های آن مدام به یکدیگر مشت بزنند، قسمت زیادی از تنش از تفاوت‌های فلسفی تفاسیر مفهوم فداکاری برای هدف والا، نشاءت می‌گیرد و این فیلم همچنین با موسیقی فوق‌العاده‌ی دنی الفمن Danny Elfman که تم‌های سوپرمن، بتمن و واندر وومن را در هم می‌پیچد، آنچه درگذشته رخ‌داده را به‌خوبی به‌طور ضمنی روایت می‌کند.
این مطلب نوشته‌ی برایان ترویت Brian Truitt در USA Today بود. حال به بررسی نظرات سایر منتقدین می‌پردازیم:
اوون گلایبرمن Owen Gleiberman ؛ ورایتی Variety
«لیگ عدالت» تعریف دقیقی از سرگرمی استودیویی با کیفیت به میزان کافی، است: نه کمتر و نه بیشتر. اگر مخاطبان با تماشای آن هیجان‌زده می‌شوند، احتمالاً بیشتر به خاطر این است که آن‌ها برای هیجان‌زده شدن هیجان‌زده می‌شوند. بااین‌حال این فیلم آبکی نیست، این قسمت جدیدی از مجموعه‌ای دل‌چسب است.
«لیگ عدالت»، آخرین حلقه‌ی زنجیره‌ی دنیای کمیک دی سی DC، در تک‌تک فریم‌هایش اقرار می‌کند که آمده تا اشتباهات «بتمن علیه سوپرمن» را جبران کند. این تنها یک قسمت از مجموعه نیست — این منشی برای اصلاح مجموعه است.کنت توران Kenneth Turan ؛ لوس آنجلس تایمز Los Angeles Times
این فیلم که به کارگردانی زک اسنایدر و نویسندگی کریس تریو Chris Terrio و جاس ویدون ساخته شده به شخصیت بیشتر از سرنوشت پرداخته است. به همین دلیل کلیدی است که «لیگ عدالت» یک فیلم کاملا رضایت‌بخش ابرقهرمانی است، فیلمی که در آن دیالوگ‌هایی مانند “بوی ترس‌ت سربازان من رو گرسنه می‌کنه ” مخاطب را به یاد کتاب‌های کمیک سال‌های گذشته می‌اندازد.
برخلاف دنیای سینمایی مارول Marvel، ساکنان دنیای دی سی همیشه این احساس را دارند که ممکن است زیر فشار مشکلات جهان له شوند.
تاشا رابینسون Tasha Robinson ؛ ورج The Verge
از یک فیلم ابرقهرمانی در سال 2017 چه توقعی دارید؟ «لیگ عدالت» در مضمون و روایت در جهت‌های مختلفی حرکت می‌کند و به همین خاطر هر کسی می‌تواند چیزی متناسب با ذائقه‌ی خود در آن پیدا کند، از تم‌های دراماتیک گرفته تا رد و بدل کردن کنایه‌های طنز‌آمیز، از مشت‌زنی‌ها و مبارزه‌های بی‌محابا و بی‌تفکر تا مکالمات عمیق درباره‌ی مسئولیت ابرقهرمانی. «لیگ عدالت» فیلمی کاملا منطقی نیست اما قطعا فیلمی عدل‌گرایانه است.جیم ویودا Jim Vejvoda ؛ آی‌ جی‌ ان IGN
بهترین ویژگی «لیگ عدالت» ارتباط خوب بین بازیگران و تعبیر منحصر به فرد فیلم از هر ابرقهرمان است. بر خلاف «بتمن علیه سوپرمن» این شخصیت‌ها، از جمله بتمن، به‌طور عمد بیشتر قهرمانانه هستند تا نچسب و فاقد شخصیت. آن‌ها تلاش می‌کنند تا دنیا را نجات داده و از زندگی مردم محافظت کنند و گرد هم جمع شوند تا به هم‌دیگر کمک کنند. «لیگ عدالت» لحظات خوب و لحظات بدی دارد، اما در نهایت سرگرمی قابل قبولی ارائه می‌دهد که باعث می‌شود ارزش تماشا داشته باشد.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان