ماهان شبکه ایرانیان

آیفون ۸ برای اپل چقدر آب خورده و چقدر سود دارد؟

هنوز مدت زیادی از عرضه آخرین آیفون اپل نگذشته و این روزها با قیمت جهانی بالا و قیمتهای غیرعادی نجومی در کشور ما هم عرضه شده است. البته درست است که آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از قطعات و بخش‌های گرانتری نسبت به قبل بهره می‌برند، اما اپل همچنان سود مورد نظرش را به جیب می‌زند زیرا این ابزارها را گرانتر می‌فروشد.

آیفون 8 برای اپل چقدر آب خورده و چقدر سود دارد؟

هنوز مدت زیادی از عرضه آخرین آیفون اپل نگذشته و این روزها با قیمت جهانی بالا و قیمتهای غیرعادی نجومی در کشور ما هم عرضه شده است. البته درست است که آیفون 8 و آیفون 8 پلاس از قطعات و بخش‌های گرانتری نسبت به قبل بهره می‌برند، اما اپل همچنان سود مورد نظرش را به جیب می‌زند زیرا این ابزارها را گرانتر می‌فروشد.

 

طبق آمار موسسه IHS Markit هزینه قطعات مدل پایه آیفون 8 با نمایشگر 4.7 اینچی و 64 گیگابایت حافظه، 247.51 دلار است. در حالی که هزینه قطعات مدل پایه آیفون 7 با حافظه داخلی 32 گیگابایت 237.94 دلار بوده است.

 

این در حالی است که اپل محصول امسالش را 699 دلار قیمت گذاری کرده است، در حالی که مدل پایه آیفون 7 در سال گذشته 649 دلار فروخته می‌شد. همان‌طور که می‌بینید هزینه قطعات آیفون 8 تقریبا 35 درصد قیمت نهایی آن را تشکیل می‌دهد. البته نباید فراموش کرد که هزینه‌های سنگین تولید صنعتی، نرم‌افزار و همچنین مرحله تحقیق و توسعه هم باید به ازای هر آیفون محاسبه و به این مبلغ افزوده گردد.

 

واینی لام تحلیلگر موسسه IHS می‌گوید: «آنچه که به قیمت آیفون جدید افزوده شده، بیشتر صرف ارتقا دوربین و پردازش‌گرها شده است. البته می توان گفت که این محصول به شکل کلی بهبود قابل توجهی را تجربه کرده است. و همین موضوع اپل را قادر ساخته تا قیمت بیشتری از مشتریان مطالبه کند.»

 

او اضافه می‌کند: «بالاخره آیفون 8 توانست ارتقا چشمگیری را در فرمول صنعتی سعی و خطای اپل رقم بزند. اگرچه ما شاهد تغییر بسیار کمی در درون آیفون جدید نسبت به نسل قبل هستیم و احتمالا برای یک تغییر بزرگ باید منتظر عرضه آیفون X باشیم.»

 

انتظار می‌رود آیفون X که دهمین محصول چرخه تولید آیفون به حساب می‌آید، قرار است از آبان ماه به دست مشتریان برسد و البته فعلا در تعداد محدود تولید می‌شود. گفته می‌شود این ابزار قرار است پیشرفت‌های بسیار مهمی در تکنولوژی موبایل اپل را رو کند و در بازار با استقبال فراوانی روبرو شود.

 

ثروت کسب شده در تجارت آیفون تقریبا دو سوم کل درآمد شرکت اپل را در برمی‌گیرد. و مطمئنا نتیجه فروش و استقبال مشتریان و حاشیه سود این محصولات تاثیر مهمی در تعیین قیمت آیفون و همچنین نتایج مالی اپل دارد. گفته می‌شود که اپل در فصل مالی آینده افزایش 38 درصدی در حاشیه سود (فاصله میان درآمد و قیمت فروش محصول) در تمامی بازارها و محصولاتش خواهد داشت.

 

مدل پلاس آیفون جدید

در خصوص آیفون 8 پلاس هم داستان هزینه و قیمت فروش به همین شکل است. قطعات مدل پایه آیفون 8 پلاس برای اپل 288.08 دلار تمام شده‌اند. تنها سیستم دوربین جدید این محصول 32.50 دلار به ازای هر موبایل برای اپل آب خورده است. این در حالی است که تمامی قطعات آیفون 7 پلاس  270.88 دلار برای اپل هزینه در برداشته. نسخه جدید پلاس با قیمت پایه 799 دلار فروخته می‌شود. در حالی که قیمت پایه پلاس سال گذشته 769 دلار بوده است.

 

گرانترین بخش مدلهای گوناگون آیفون 8 هم نمایشگرها و چهارچوب مکانیکی آنها است که هر دو نسبت به آیفون 7 ارتقاء یافته‌اند. شیشه استفاده شده در پشت بدنه آیفون 8 اجازه می‌دهد تا از شارژر بیسیم استفاده کنید و برای این هدف باید برخی کنترلرهای درونی هم عوض می‌شدند.

 

IHS می‌گوید که هر دو مدل آیفون نسبت به نسل قبلی‌شان هزینه تولید بیشتری دارند، زیرا بهبودهای گوناگونی در بخشهایی چون دوربین، حافظه داخلی و چیپ‌های پیشرفته‌تر را شاهد هستیم. تنها افزایش حافظه داخلی پایه از 32 به 64 دلار، هر دستگاه را برای اپل 6 دلار گرانتر کرده است. و پردازنده A11 بیونیک هم نسبت به مدل مورد استفاده در آیفونهای پارسال 5 دلار گرانتر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان