به گزارش ایسنا، فاطمه یازرلو با اشاره به اقشاری که تاکنون بیشترین مشارکت را در حوزه نذر فرهنگی داشته اند اظهارکرد: متخصصین در حوزه های آموزش، مشاوره، حقوقی، دبیران، معلمان بازنشسته و اعضای کانون های دانشجویی بیشترین افرادی بوده اند که عضو سامانه نذر فرهنگی شده که خدمات به طور رایگان در اختیار افراد قرار می گیرد.
وی از فعالیت یک سامانه به منظور راستی آزمایی افراد دریافت کننده نذرهای فرهنگی و ایجاد یک جامعه آماری دقیق خبر داد و گفت: یکی از ویژگی های نذر فرهنگی و تفاوت آن با سایر موسسات دیگر، سامانهمند بودن نذر فرهنگی است. سامانهای متصل به ثبت احوال را در اختیار داریم که در قالب آن کد ملی افراد را ثبت و راستی آزمایی های لازم در این زمینه را انجام میدهیم.
زهرا سادات مشیر، استاد دانشگاه در این نشست با اشاره به اهمیت نذر فرهنگی در جامعه کنونی تصریح کرد: جامعه متنوعی که امروز شاهد آن هستیم، طلب می کند که به مقوله نذر فرهنگی بیش از گذشته توجه داشته باشیم و بخواهیم که انسجام اجتماعی و مسئولیت پذیری اجتماعی را به واسطه دست در دست هم بودن محقق کنیم.
مشیر تاکید کرد: جامعه امروز به گونه ای پیش می رود که افراد هر روز فردگرا و متمایز تر می شوند. در این شرایط باید به این موضوع توجه شود که فردگرایی انسان را اسیر خود کرده و اگر هم نوایی نباشد، مشکلات ما بیشتر میشود. وجود موسسهها، نهادها، سیاستگذاران، سمنها و NGO هایی که میتوانند در این مسیر کمک حال سلامت مردم در حوزههای مختلف باشند ضروری است.
عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر نقش نذر فرهنگی در هم نوایی بیشتر جامعه خاطرنشان کرد: نذر فرهنگی یکی از نمونه موسساتی است که تلاش دارد در جهان کنونی طرحی نو در اندازد و هم نوایی افراد را بیشتر کرده و انضباط اجتماعی و انسجام اجتماعی را به دنبال داشته باشد.
مشیر، نذر فرهنگی را یکی از مولفههای شکل دهنده به سلامت اجتماعی دانست و اظهار کرد: نذر فرهنگی میتواند یکی از مولفه های شکل دهنده به سلامت اجتماعی باشد و اساسا نذر فرهنگی با این هدف که یار یکایک شهروندان مسئول باشد، شکل گرفته است.
اهمیت مشارکت مردم در حوزه نذر فرهنگی
سارا زارعی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نیز یکی دیگر از این سخنرانان با اشاره به اهمیت بحث عدالت در سلامت، گفت: در بحث عدالت در سلامت به این موضوع توجه شده که خدمات سلامت باید به همه افراد در هر سطحی از اجتماع و شرایط اقتصای که قرار دارند ارائه شده و این موضوع باید فارغ از بعد جنسیت، سن، فرهنگ و نژاد افراد باشد.
وی افزود: در این شرایط این چالش ایجاد میشود که آیا نذر فرهنگی میتواند بستر مناسبی برای عدالت در سلامت باشد یا خیر. اگر به مفهوم نذر به معنای یک قول مذهبی نگاه کنیم، به این مفهوم میرسیم که اساسا نذر قولی است که فرد به خود یا به جامعه خود میدهد.
زارعی، نذر فرهنگی را دارای مکانیزم مبتنی بر جامعه دانست و اظهار کرد: رویکرد نذر فرهنگی به لحاظ علمی تبیین شده و یک مکانیزم مبتنی بر جامعه است. در این رویکرد مبتنی بر جامعه، مشارکت مردمی به عنوان اصلیترین واژه، میتواند مورد تبیین قرار گیرد.
نذر فرهنگی عاملی برای ارتقا سلامت روان است
سیمین حسینیان، استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا نیز در این نشست با اشاره به اهمیت نذر فرهنگی گفت: ابعاد مختلف نذر فرهنگی شامل بعد روانشناختی، اقتصادی، جامعه شناسی، دین پژوهی و اخلاق است. نذر فرهنگی عاملی برای ارتقا سلامت روان است و فرد نذرکننده نیز از ثمرات نذری که کرده بهرهمند میشود.
وی در خصوص تاثیرات مثبت نذر فرهنگی تصریح کرد: نذر فرهنگی میتواند باعث رضایت و عاطفه مثبت فرد در رابطه با دیگران شود. همچنین نذر فرهنگی سبب امنیت روانی فرد شده و دایره ارتباطات او را افزایش میدهد. در نذر فرهنگی افراد با توجه به نیازشان از توانمندیهای فرد نذر کننده استفاده کنند. پس میتوان ادعا کرد که نذر فرهنگی در واقع خیر پرثوابی است که متضمن همت عالی متخصصان است.
نذر فرهنگی موضوعی فرا دینی و فرا مذهبی است
در ادامه مریم صف آرا، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به مشخصات افرادی که می توانند نذر فرهنگی انجام دهند، خاطرنشان کرد: افراد خانهدار، محصل، متخصص، اساتید دانشگاه، پزشکان و ... می توانند نذر فرهنگی داشته باشند و میتوان گفت هیچ قشری نیست که نتواند این نذر را انجام دهد، تنها موضوعی که در این زمینه مطرح می شود این است که افراد حاضر باشند برای انجام نذر، وقت اختصاص دهند.
وی با اشاره به لزوم تحول شناختی و عقلانی فرد برای ادای نذر فرهنگی اظهار کرد: برای نذر فرهنگی لازم است تحول شناختی و عقلانی فرد که همراه با معنویت و احساس است به عرض هم رشد و ارتقا پیدا کرده باشد و اگر فرد به این درجه از رشد شناختی و معنایی نرسیده باشد، نمیتواند یک نذرکننده فرنگی باشد.
صف آرا، نذر فرهنگی را موضوعی فرادینی و فرامذهبی دانست و تصریح کرد: نذر فرهنگی فرا دینی و فرا فرهنگی است. هر فرد صرف نظر از دینی که دارد در پی ارتقا معنایی وجوه خود است که با نگاهی ساده به ادیان دیگر، میتوان دید که آنها هم در مفهوم نذر، ایفاگر نقش نذر فرهنگی هستند.