ماهان شبکه ایرانیان

پیشگیری از پوسیدگی دندان

پیشگیری از پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می‌افتد که غذاهایی که حاوی کربوهیدرات (شکر و نشاسته) هستند، مانند نان، غلات، شیر، نوشابۀ گازدار، میوه، کیک یا شکلات، روی دندان باقی بمانند. باکتری‌ای که در دهان زندگی می‌کند این غذاها را هضم می‌کند و به اسید تبدیل می‌کند. باکتری، اسید، باقی‌ماندۀ غذا و بزاق دهان با هم ترکیب شده و پلاک را تشکیل می‌دهد. این پلاک‌ها به دندان‌ها می‌چسبد. اسید موجود در پلاک سطح مینای دندان را حل می‌کند و از بین می‌برد و سوراخ‌هایی روی دندان ایجاد می‌کند که کرم‌خوردگی نامیده می‌شود.

 

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان:
  • دندان‌های خود را، حداقل دو بار در روز، با خمیردندانی که حاوی فلوراید است مسواک بزنید. ترجیح داده می‌شود که بعد از هر وعده غذا، مخصوصاً قبل از رفتن به رختخواب، مسواک بزنید.
  • با نخ دندان یا تمیزکننده‌های بین دندانی، مانند مسواک بین‌دندانی اورال-بی، Reach Stim-U-Dent و Sulcabrush، بین دندان‌های خود را تمیز کنید.
  • غذاهای مغذی و متعادل و میان‌وعده‌های کمی بخورید. از کربوهیدرات‌هایی مانند شکلات، چوب‌شور و چیپس، پرهیز کنید زیرا آنها روی سطح دندان‌ها باقی می‌ماند. اگر غذاهای چسبناک می‌خورید، بعد از آن، دندان‌های خود را بشویید.
  • در مورد استفاده از مکمل‌های فلوراید، که موجب تقویت دندان‌ها می‌شود، با پزشک صحبت کنید.
  • در مورد استفاده از روکش‌های دندان (پوشش محافظ پلاستیکی) با پزشک مشورت کنید. روکش روی سطح جوندۀ دندان‌های عقب (آسیاب) به کار می‌رود تا از پوسیدگی آنها جلوگیری کند.
  • آب فلوریده بنوشید. حداقل یک پیمانه آب فلوریده در روز برای محافظت دندان کودکان از پوسیدگی مورد نیاز است.
  • برای جرم‌گیری حرفه‌ای و معاینات دهان به طور مرتب به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

طبق گفتۀ انجمن دندانپزشکی امریکا، دهان‌شویه‌ای که حاوی فلوراید است برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مفید است. محققان ابزاری جدید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان تولید کرده‌اند. یکی از مطالعات به این نتیجه رسید که آدامسی که حاوی شیرین‌کنندۀ زایلیتول است به طور موقتی رشد باکتری‌ که باعث پوسیدگی دندان می‌شود را کُند می‌کند. علاوه بر این، مواد گوناگونی کشف شده‌اند که به مرور زمان فلوراید آزاد می‌کنند و برای پیشگیری از پوسیدگی در آینده مفید هستند. این مواد بین دندان‌ها یا حفره‌ها و شکاف‌های دندان کار گذاشته می‌شوند. خمیردندان و دهان‌شویه‌ای که می‌تواند زودهنگام حفره‌ها یا کرم‌‌خوردگی‌ها را دفع کرده و درمان می‌کند نیز مورد مطالعه قرار گرفته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان