سوار بر عمیق‌ترین متروی دنیا با قوانینی عجیب؛ متروی کره شمالی

پیاده‌سازی حکومت دیکتاتوری حتی در مترو! در متروی کره شمالی حتی خوردن و آشامیدن هم ممنوع است!

سوار بر عمیق‌ترین متروی دنیا با قوانینی عجیب؛ متروی کره شمالی

پیاده‌سازی حکومت دیکتاتوری حتی در مترو! در متروی کره شمالی حتی خوردن و آشامیدن هم ممنوع است!

متروی پیونگ‌یانگ در کره شمالی دو خط دارد: خط چولیما و خط هیوکسین. این دو خط در ایستگاه چونو همدیگر را قطع می‌کنند. روزانه بین 300 هزار تا 700 هزار نفر در پیونگ‌یانگِ کره شمالی با مترو سفر می‌کنند.

ساخت شبکه مترو در سال 1965 آغاز شد؛ یعنی حدود 57 سال پیش. ایستگاه‌های مترو بین سال‌های 1969 و 1972 توسط کیم ایل سونگ، رئیس جمهور اسبق این کشور، افتتاح شدند. اکثر 16 ایستگاه پرتردد در سال 1970 ساخته شدند. در سال 1971، سانحه‌ای در هنگام ساخت یک تونل زیر رودخانه تای‌دانگ برای ایستگاه پونگوا رخ داد. به گفته برخی منابع، دست کم 100 کارگر در این رخداد جان باختند. این بخش خاص از تونل هرگز کامل نشد و شبکه مترو اکنون به طور کامل در قسمت غربی این رودخانه واقع شده است.

کشور چین در ساخت این مترو از نظر فنی کمک‌های زیادی کرده و کارشناسان خود را برای نصب تجهیزات چینی مانند قطعات برقی و پله‌برقی به کره شمالی فرستاده است.

متروی پینوگ‌یانگ در میان عمیق‌ترین متروهای دنیا به شمار می‌رود و مسیرش 110 متر زیر زمین است. این مترو بخش روی زمینی و ریل‌های درون‌شهری ندارد. به دلیل عمق مترو و کمبود بخش‌های بیرونی، ایستگاه‌ها می‌توانند به عنوان پناهگاه نیز به کار روند و این مترو درب‌های ضدانفجار در بخش ورودی دارد. سه‌ونیم دقیقه طول می‌کشد تا مسافران با پله‌برقی به محل سوار شدن به قطار برسند. این مترو آنقدر عمیق است که دمای ایستگاه همیشه در تمام طول سال در 18 درجه سانتی‌گراد ثابت باقی می‌ماند. بر اساس عمق متوسط بین همه ایستگاه‌ها، متروی سن پترزبورگ عمیق‌ترین مترو به شمار می‌رود. ایستگاه آرسنالنا در کیِو نیز با عمق 105٫5 متر هم اکنون عمیق‌ترین ایستگاه متروی دنیاست.

قطارهای متروی پیونگ‌یانگ هر چند دقیقه یک بار مسافران را سوار می‌کنند. در طی ساعات شلوغی، قطارها حداقل هر 2 دقیقه یک بار حرکت می‌کنند. در این قطارها موزیک نواخته و برنامه‌های رادیویی پخش می‌شود. متروی پیونگ‌یانگ از ارزان‌ترین متروهای دنیاست و بلیت آن تنها 5 وون (0٫01 دلار) است. در این مترو، در گذشته به جای بلیت کاغذی، بلیت آلومینیومی که روی آن آرم مترو حکاکی‌شده بود استفاده می‌شد. اما اکنون بلیت کاغذی در سیستم بلیت به کار می‌رود و آرم مترو روی آن حک شده است.

سیگار کشیدن و خوراکی خوردن در مترو ممنوع است و در صورت مشاهده قانون‌شکنی، جرائم سنگینی را برای مجرم در پی خواهد شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر