رییس کل دادگستری استان کرمان:

افراد با تحویل داوطلبانه سلاح غیر مجاز از تعقیب قضائی معاف خواهند شد / سران قبایل رکن اصلی در تامین امنیت و تحقق عدالتند

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: مردم، نهاد‌های مدنی، ظرفیت‌های مذهبی، معتمدین و سران قبایل و طوایف رکن اصلی در تامین امنیت و تحقق عدالت برای بقا و دوام جامعه هستند.

افراد با تحویل داوطلبانه سلاح غیر مجاز از تعقیب قضائی معاف خواهند شد / سران قبایل رکن اصلی در تامین امنیت و تحقق عدالت هستندبه گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، یدالله موحد شامگاه گذشته در گردهمایی مسئولان قضائی استان کرمان با علما و روسای طوایف جنوب و شرق استان کرمان که در دادگستری شهرستان جیرفت برگزار شد، اظهار داشت: تمامی مسئولان نظام وظیفه و مسئولیت دارند در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی کار جهادی انجام دهند و برگزاری این جشنواره هم بر اساس همین رویکرد و دیدگاه است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان عنوان کرد:در کنار هم بودن مسئولان با مردم و علمای اهل تسنن و روسای طوایف جلوه‌ای از اقتدار امت اسلامی است و بستری است که اقیانوس امت اسلامی یکپارچه، متحد و هم صدا اقتدارش را به رخ جهانیان بکشد.

موحد با تاکید به اینکه هیچ گاه نباید از ظرفیت عظیم مردمی و نهاد‌های مدنی در امر عدالت و امنیت چشم پوشی کرد، افزود: روز به روز بایستی بر قوام و قوت استفاده از ظرفیت نهاد‌ها افزوده شود کمااینکه نهاد‌های مردمی در صدر اسلام نیز در تامین امنیت و تعمیق عدالت در جامعه نقش اثرگذاری داشته اند.


رییس شورای قضائی استان کرمان اظهار داشت: میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار جلوه و نمودی از اتحاد و همدلی مردم است که در آن به مباحث امنیت داخلی و کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخته شده است.

وی بیان داشت: میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار در هفت ماده تنظیم و در آن به حوزه‌های امنیت، پیشگیری از خشونت و کاهش آسیب‌های اجتماعی که امروزه یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب نیز می‌باشد پرداخته شده است.

موحد با طرح این سوال که در گذشته دستگاه عدلیه به شکل سازمان یافته دادگستری کنونی نبود، چگونه از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌شد؟ افزود:در ایام قدیم عالمان دینی، ریش سفیدان ویا معتمدین محلی در شهر‌ها و محلات به حل و فصل مسائل و مشکلاتشان مردم رسیدگی می‌نمودند.

رییس شورای قضائی استان کرمان جمع آوری سلاح‌ها و مهمات غیرمجاز را یکی از محور‌های مهم میثاق نامه در ارتقای امنیت دانست وگفت: ضرورت دارد یک اراده جمعی در خصوص مقابله با قاچاق سلاح و مهمات شکل گیرد.
افراد با تحویل داوطلبانه سلاح غیر مجاز، از تعقیب قضائی معاف خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه وجود سلاح‌های غیرمجاز یک تهدید محسوب می‌شود، عنوان کرد: افرادی که به صورت داوطلبانه سلاح‌های غیر مجاز خود را به مراجع انتظامی، امنیتی و قضایی تحویل دهند از تعقیب قضائی معاف خواهند شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: موضوع دیگری که در این میثاق نامه دیده شده است به کسانی می‌پردازد که در گذشته به صورت سازمان یافته، گروهی و یا شخصی اقدامات مسلحانه داشته و در حال حاضر متواری هستند.

وی ادامه داد: دستگاه قضائی علاقه‌مند است این گونه افراد به کانون خانواده و جامعه بازگردند و دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و اطلاعاتی نیز در این رابطه همکاری خواهند کرد و متهمان و محکومان متواری می‌توانند با جلب نظر مقامات قضایی در راستای این میثاق نامه، ضمن تعهد شرافتی به اجرای دستورات دینی و مقررات قانونی و منع ایذا مردم، امان نامه دریافت کنند.

موحد با بیان اینکه بایستی تلاش شود فرهنگ قانون پذیری در جامعه نهادینه گردد، گفت:در نظام جمهوری اسلامی، صلاحیت تعقیب جرم و محاکمه و مجازات مجرم منحصراً در اختیار دستگاه قضائی است و انتقام جویی شخصی امری ناپسندیده است و با قاطعیت با آن برخورد خواهد شد.

این مقام قضایی با تاکید بر این نکته که خداوند انسان را آزاد خلق کرده و یکی از مقدس‌ترین انتخاب‌های انسان، انتخاب همسر می‌باشد، گفت: ازدواج تحمیلی یک آسیب جدی اجتماعی است و ایراد شرعی و قانونی دارد لذا علما و سران طوایف شایسته است آگاهی بخشی لازم در این زمینه را به عمل آورند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: با توجه به اینکه جهت ارتقای شاخص‌های بهبود زندگی هر جامعه نیاز است که به سوادآموزی و فراگیری علم بها داده شود والدین بایستی به تربیت و رشد اطفال و نوجوانان وهمچنین تشویق فرزندان به فراگیری علم و دانش اهمیت واهتمام ورزند.

موحد بیان کرد: با توجه به آسیب‌های فراوان ناشی از مصرف مشروبات الکلی و تاکیدات دین مبین اسلام بر حرمت مصرف آن، باید برای مقابله با تولید مشروبات الکلی فرهنگ سازی شود تا شاهد کاهش تولید مشروبات باشیم.

گفتنی است، میثاق نامه عدالت و امنیت پایدار بین دادگستری کرمان و سران طوایف استان کرمان امضاء می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر