ماهان شبکه ایرانیان

سفر به دریای مرده

دریای مرده، در مرز بین فلسطین اشغالی و اردن، پایین‌ترین و شورترین آب دنیاست. به گفته کارشناسان زمین‌شناسی، این دریاچه تا سال ۲۰۵۰ خشک خواهد شد و در حال حاضر هر سال یک متر کوچک‌تر از قبل می‌شود.

سفر به دریای مرده

دریای مرده، در مرز بین فلسطین اشغالی و اردن، پایین‌ترین و شورترین آب دنیاست. به گفته کارشناسان زمین‌شناسی، این دریاچه تا سال 2050 خشک خواهد شد و در حال حاضر هر سال یک متر کوچک‌تر از قبل می‌شود.

کمبود آب و خشکسالی، در منطقه‌ای که همین حالا هم خشک است، در ترکیب با رشد جمعیت، استفاده کشاورزی، گردشگری و صنعت تقریباً 90 درصد از رودخانه اردن را که آب آن به طور طبیعی به دریای مرده جاری می‌کند دگرگون کرده است. پایین‌تر رفتن سطح ایستای آب منجر به ایجاد هزاران فروچاله و گودال شده است که برخی از آنها جاده‌ها و اماکن گردشگری را در هم بلعیده‌اند.

اکنون، یک پروژه انبوه در حال جبران از دست رفتن آب است که Red Sea–Dead Sea Water Conveyance (پروژه انتقال آب از دریای سرخ به دریای مرده) نام دارد. یک لوله آب به طول حدوداً 160 کیلومتر در اردن آب را از دریای سرخ به دریای مرده می‌ریزد. این لوله قرار است در سال 2018 ساخته شود.

تصاویری از دریای مرده و سفر گردشگران برای بهره‌مندی از این آب شور که حاوی مواد معدنی زیادی است را در ادامه می‌توانید ببینید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان