مدل 2017 370Z نیسمو تک کمپانی نیسان که اخیراً مورد آزمایش قرار دادیم با قیمتی کمی بیش از 46.000 دلار، خودرو فوق العادهای به نسبت مبلغ خرید آن در میان خودروهای اسپورت به شمار میرود. نظرات مثبت ما درباره این خودرو حتی بعد از آزمایش ورژن 2018 آن با قیمتی برابر با 48.510 دلار که اکنون مجهز به سیستم انتقال قدرت برقی میباشد همچنان بدون تغییر باقی مانده است.
همانطور که ماه اکتبر گذشته اشاره کردیم، از فعالیت سری Z چندین دهه میگذرد. اولین مدل سری Z مدل 240Z بود که تحت عنوان Datsun نیز شناخته میشود و در سال 1969 وارد بازار آمریکا شد. ایده کلی سری Z یعنی یک خودرو دو سرنشین قابل اطمینان و مقرون به صرفه، به نظر با مدل 300ZX آغاز شد.
تولید این خودرو در اواخر دهه نود میلادی به طور مختصر متوقف شد پیش از آن که نیسان آن را با مدل 350Z احیاء نمود.
نیسان 370Z نیسمو تِک که جذابترین ورژن این خودرو به شمار میرود آخرین و بهترین سوپر اسپورت سری Z میباشد. همچنین طبق شایعات موجود مبنی بر این که نیسان احتمالا تولید سری Z را به پایان خواهد رساند مدل 370Z نیسمو تک میتواند آخرین مدل این سری باشد. این حقیقت تلخی است اما اگرچه مدل 2018 Z ورژن به روز رسانی شده مدل 2017 این خودرو میباشد باید اقرار داشت که پلتفرم این خودرو به لحاظ صنعت خودرو سازی بسیار قدیمی است. این موضوع در زمان آزمایش مدل شش سرعته دستی نیسمو وجود داشت و زمانیکه پاییز امسال آزمایش ورژن 2018 آن را از سر گرفتیم همچنان به قوت خود باقی مانده بود. این خودرو به طور اساسی به مدت یک دهه است که از ساخت آن میگذرد و خود خودرو نشان دهنده این موضوع است. حتی ابزارهای بازسازی نشده نارنجی براق این خودرو که طراحی اواسط دهه 2000 را به یدک میکشند نشان از حضور طولانی مدت این خودرو دارند. اما این سابقه طولانی به لحاظ موتور 3.7 لیتری V6 فوق العاده موجود در آن که قادر به تولید 350 اسب بخار قدرت میباشد و حس انتقال این میزان قدرت به چرخهای عقبی میتواند نکته قوت این خودرو به شمار رود.
تغییرات چندانی در ورژن جدید به چشم نمیخورد
به عنوان آزمایش مسیر اطراف ایالات نیویورک و نیوجرزی را طی چندین روز با یک مدل 370Z که دارای رنگ آمیزی سفید مرواریدی بود رانندگی کردیم و بدون هیچگونه جای تعجب، تجربه سواری خوبی داشتیم. صفحه نمایش لمسی 7 اینچی شیک این خودرو که به وسیله دکمههایی با طراحی قدیمی احاطه شده به هیچ وجه تکنولوژی به شمار نمیرفت و همچنین از هیچگونه تجهیزات کمک راننده در این خودرو استفاده نشده است. اما این خودرو برای طرفداران سبک قدیم میتواند بسیار جالب باشد. قیمت مدل پایه 370Z تنها حدود 30.000 دلار است اما خودرو آزمایشی ما دارای امکانات نیسمو مانند موتور و پوشش موتور نیسمو، اگزوز و سوسپانسیون تیون شده نیسمو، چرخهای آلومینیمی نیسمو، دنده نیسمو، دوخت وسایل نیسمو، سرعت سنج نیسمو، و آیرودینامیک نیسمو بود.
نقد ما درباره مدل 2017 این خودرو بدین گونه بود: “ دلیل کلی وجود سری Z مقرون به صرفه بودن و برآورده کردن نیاز شما در زمانیکه پدال گاز را فشار داده و به سمت یک پیچ در حرکت هستید میباشد، اما در عین حال قرار نیست در شما حس ترس ایجاد کرده یا این حس را به شما القا کند که نمیتوان سفر راحتی را با این خودرو تجربه نمود”. این موضوع در مورد ورژن 2018 نیز صدق میکند اما آزمایش ما در 370Z برخلاف مدل 2017 نیسمو شامل کلاج گرفتن نبود و در نتیجه زمان دلپذیرتری را در ورژن جدید سپری کردیم. صفر تا صد این خودرو نیز همچنان کمی بیشتر از 5 ثانیه است که سرعت سریعی به شمار میرود. علیرغم علاقه قلبی به سیستم انتقال قدرت دندهای، سیستمهای خودکار انتخاب عاقلانهتری هستند. علاوه بر این با صرف نظر از این موضوع ورژن جدید 370Z دارای پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان میباشد در نتیجه همچنان میتوان از لذت دنده دستی به استثناء پدال سوم بهره مند شد. از دیگر امکانات این خودرو میتوان به کاهش دور موتور در هنگام کاهش دنده اشاره کرد که ویژگی کارآمدی به شمار میرود.
مدل 370Z خودرویی دوست داشتنی است.
سری Z خودرویی است که نمیتوان در مورد آن سخت گیری نمود. سواری با این خودرو بسیار جذاب بوده و جر و بحث با موتور 3.7 لیتری V6 نیسان که به طور فریبندهای یک موتور با سبک قدیم میباشد کار سختی است. در واقع سبک سری Z به نوعی فاقد محدودیت زمانی بوده و علیرغم نبود صندلیهای پشتی به طور غافلگیر کنندهای فضای زیادی برای حمل وجود دارد. این خودرو همچنان یکی از خودروهای محبوب ما به شمار میرود اما مدل کنونی توانست نظر ما را بیشتر به خود جلب کند.