بعد از چندین سال فروش خودروهای سدان سریع سوپر اسپورت و یک شاسی بلند شبیه سفینه، کمپانی تسلا با معرفی رودستر کاملا جدید خود علاقهمندان دنیای خودرو را بار دیگر شگفت زده کرد.
در شبی در لس آنجلس ایالت کالیفرنیا که همگی شاهد ورود کامیونت جدید این شرکت بودند معرفی این رودستر لحظه خوشحال کننده و کمی بیش از حد خاص بود. مدیر عامل تسلا یعنی الون ماسک مشخصات دیوانه کننده این خودرو را این گونه بیان کرد : صفر تا صد 1.9 ثانیهای، سرعت اوج بیش از 250 مایل بر ساعت، محدوده بیش از 600 مایل در تنها یک بار شارژ به همراه پکیج باطری 200 کیلو وات بر ساعت.
اما وی همچنین اظهار داشت که این مشخصات تنها برای ورژن پایه این خودرو میباشند که در سال 2020 و با قیمت 200.000 دلار به فروش خواهد رسید.
از یک لحاظ تمامی مدلهای تسلا خودروهای پر سرعتی میباشند. در واقع این ترکیب اندازه باطری و مهندسی نرم افزار است که باعث افزایش سرعت یک خودرو میشوند. به طور مثال برای رقابت با صفر تا صد یک خودرو بنزینی به بالاترین ورژن سدان P100D مدل S تسلا نیاز خواهید داشت. مدل قدیمی رودستر این شرکت در نمونههای آخر خود و پیش از خروج از خط تولید، در 3.7 ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسید. در مقایسه با رودستر جدید این سرعت بسیار کند به نظر میرسد. اما با چندین بار تجربه رانندگی با این رودستر قدیمی در شرایط مختلف، خلاف این موضوع را نتیجه میگیرید. صفر تا صد نزدیک به سه ثانیه بسیار افراطی خواهد بود. در حالیکه صفر تا صد زیر سه ثانیه صحبت درباره سرعتی گردن شکن خواهد بود. اما رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت زیر دو ثانیه، حس آشفتگی را منتقل خواهد نمود. برای رسیدن به چنین سرعتی در زمانی اندک نیاز به آماده سازی خود خواهید داشت هر چند انجام چنین کاری تضمینی برای آماده بودن نخواهد بود.
اما تسلا چگونه ساخت چنین خودروهای پرسرعتی را ممکن میسازد؟
پارامتر سرعت به طور موثری مربوط به علم فیزیک و ریاضی است. اگر دارای X مقدار قدرت هستید و میتوانید بدون هیچگونه مشکلی این میزان قدرت را به چرخهای یک خودرو منتقل کنید، تنها مسئله وزن پلتفرم شما و مقاومت هوا باقی مانده میماند (البته فاکتورهای ساختاری و دینامیکی دیگری نیز وجود دارند اما این عوامل به خوبی در دنیای خودروهای بسیار سریع شناخته شده هستند). در صورتیکه تسلا جدید رودستر قادر است در دو ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد به سریعترین خودرو تولیدی در جهان تبدیل خواهد شد. در این مرحله این خودرو وارد محدودهای خواهد شد که توسط خودروهای مسابقهای فرمولا وان تصرف شده است. به علاوه پکیجهای باطری بزرگتر و مهندسی نیرو پیشران متفاوت میتواند قدرت برقی تولید شده را بسیار موثرتر به چرخها منتقل کند و نتیجه این کار سرعت بیشتر خواهد بود. اما این رودستر پیش از آن که بتواند سریعترین درگسترها را که تحت عنوان هیولاهای سوخت برتر که قادرند در کسری از ثانیه به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسند نیز شناخته شدهاند به چالش بکشد راهی طولانی را در پیش دارد.
مشکلی که چنین سرعت سرسام آوری ایجاد خواهد کرد تحت تاثیر قرار گرفتن راننده این خودرو تحت نیروی G کافی برای در هم شکستن بدن میباشد. چرا که نقطهای وجود دارد که در آن نیروی سرعت به بدن شما آسیب خواهد رساند. نکته جالب توجه دیگر این است که در رانندگی روزانه پیدا کردن مکانهایی که بتوان بدون دستگیر شدن در 1.9 ثانیه به صد کیلومتر در ساعت رسید بسیار دشوار خواهد بود. چرا که ممکن است بعد از سه ثانیه پلیس گشت بزرگراه در تعقیب شما باشد. البته با استفاده از تکنولوژی تسلا رودستر اتو پایلوت (خلبان خودکار) این مشکل تا حد زیادی بر طرف خواهد شد. باید اضافه کرد که خودروهای بنزینی پیش از این موفق به شکست صفر تا صد دو ثانیهای شدهاند اما در حال حاضر کمپانی تسلا تنها خودرو سازی است که میتواند ادعای این عنوان را داشته باشد.