زیبایی خارق‌العاده اسمارت‌فونهای تازه هوآوی، زبان طراحی خانواده Mate ۱۰

درست است که امروزه هوش مصنوعی به همه‌جا سرک کشیده و امسال هم‌داستان داغ تلفن‌های هوشمند، تجهیز آن‌ها به ابزارهای لازم در این زمینه است

زیبایی خارق‌العاده اسمارت‌فونهای تازه هوآوی، زبان طراحی خانواده Mate 10

درست است که امروزه هوش مصنوعی به همه‌جا سرک کشیده و امسال هم‌داستان داغ تلفن‌های هوشمند، تجهیز آن‌ها به ابزارهای لازم در این زمینه است. و می‌دانیم که اسمارت‌فونهای رده‌بالای امروزی برای زنده ماندن در بازار رقابت باید بتوانند با بهره‌گیری از هوش مصنوعی امکانات پیشرفته‌ای درزمینهٔ عکاسی هوشمند، ترجمه ماشینی یا پیش‌بینی عادات و رفتار کاربر را عرضه نمایند. اما این‌همه داستان پرچم‌داران تازه هوآوی نیست.

 

اگر با خانواده اسمارت‌فونهای هوآوی آشنا باشید، حتماً تصدیق می‌کنید که این برند موفق چینی علاوه بر اینکه در میدان قیمت/کیفیت جهانی توانسته محصولاتی رقابت‌پذیر و موفق عرضه کند، تاکنون از نظر طراحی و اصول زیبایی‌شناختی هم روز به روز بهتر ظاهر شده است. هنگامی که به موبایلهای این شرکت از گذشته تا کنون بنگرید، به خوبی می‌توانید اعتلای برند هوآوی و دست‌یابی مهندسان این شرکت به زبان طراحی اختصاصی خودشان را دریابید. شاید هنگامی مدل‌های چند ‌سال پیش هوآوی را با ظاهر تقریباً مشابه برخی برندها به خاطر آوریم، باورش سخت باشد که چنین پیشرفت شگرفی را در مدتی کوتاه امکان‌پذیر فرض کنیم. زیرا هوآوی با ارائه خانواده میت و آنر  توانسته به مرحله‌ای از زیبایی‌شناختی برسد که در بازار پر تلاطم امروز شخصیتی منحصر به فرد و تاثیر‌گذار برای خودش کسب کند.

هواوی پس از آنکه در دو نسل خانواده Honor بدنه شیشه‌ای را جایگزین فلز کرده و آن را از همه لحاظ مورد آزمون قرار داد؛ به درستی زمان مناسبی را برای تجهیز جدیدترین و قوی‌ترین پرچمدار خود (و شاید بازار) به بدنه شیشه‌ای انتخاب کرده است. پنل پشتی خانواده میت 10 با شیشه ضدضربه گوریلاگلاس خمیده به همراهی فریم فلزی رابط بخش پشت و جلوی موبایل، به خوبی توانسته ظاهری براق، صیقلی و نرم را به ارمغان آورد که حس غنا و ارزشمندی را بر می‌انگیزد و البته در کنار دیگر پرچمداران فعلی بازار، اگر یک سر و گردن بالاتر نباشد، عقب هم نمانده است.

بخش جلویی خانواده میت 10 هم با نمایشگری فوق‌العاده و تقریبا (تا حد بسیار زیاد و شگفت‌آور) بدون حاشیه (در سری میت 10 پرو و میت 10 پورشه دیزاین) توانسته با نمایشگر 6 اینچیش کاملا چشم‌گیر ظاهر شود. صفحه نمایشگر تقریبا 80.9 درصد بخش جلویی را پوشانده و در برابر طرح کلاسیک رقیایی چون آیفون 8 و 8 پلاس، با قدرت به عرض اندام می‌پردازد. هواوی برای نسبت ابعاد این اسمارت فون هم مانند رقبایی چون گلکسی نوت 8، ال‌جی وی30 و آیفون ایکس به سراغ نسبت طول به عرض 18:9 رفته که اندکی عریض تر از اسمارت‌فونهای پیشین است. اینگونه علاوه بر تامین ابعادی مناسب برای تماشای فیلمها و تصاویر، محصولی خوش‌دست‌تر را هم ارائه کرده که در دستهای بزرگ و متوسط به خوبی می‌نشیند و مشتری با احساس اطمینان از آن  بهره ‌می‌برد.

 

بخش پشتی میت 10 از خمیدگی و انحنای شیشه‌ در طول و عرض بهره می‌برد که لطافت و ظرافت خاصی به آن داده است. البته هواوی فراموش نکرده که برای محصولی که دائما در دست مشتری است از محکم‌ترین گزینه‌های شیشه بازار بهره ببرد و لذا گوریلا گلاس 5 را انتخاب کرده. همان‌طور که گفتیم در میانه بخش انتقالی از پشت به جلوی موبایل هم یک نوار فوق‌براق فلزی جا خوش کرده که علاوه بر خوش‌دست‌تر کردن این محصول، ترکیب بافت جذابی را هم به ارمغان آورده است. البته این نکته را نباید از خاطر برد که بدنه شیشه‌ای نسبت به استفاده از فلز، اثرانگشت بیشتری را به خود جذب می‌کند.

 

اگرچه دوربینها در بخش پشتی اندکی برآمده‌اند (و برای استفاده از آخرین تکنولوژی لنز و سنسور گریزی از این مورد نبوده)، اما هواوی با تجهیز آنها به شیشه گوریلاگلاسی جدا از بدنه، دوربینهای دوگانه‌اش را محافظت کرده و شکستن بدنه در ضربات بسیار سخت، الزاما به معنی شکست لنز دوربین و از کار افتادن آن نیست. در بخش پایینی دوربین‌ها هم هواوی با حلقه‌ای فلزی سنسور اثرانگشت را اندکی بالاتر از سطح قرار داده است (در میت 10 پرو و میت 10 پورشه دیزاین). اینگونه علاوه بر هماهنگی با برآمدگی دوربینها، حس لامسه به شکل طبیعی سریعا آن را پیدا کرده و قفل موبایل را باز می‌کند.

مهاجرت هواوی از بدنه‌های فلزی-آلومینیومی به ظاهری کاملا شیشه‌ای مورد توجه کارشناسان زیادی قرار گرفته است. کریس کارلون از «اندروید آتوریتی» می‌گوید: «هواوی، در میت 10و میت 10 پرو به درستی امضای همیشگی فلزی خودش را کنار گذارده و به سمت بدنه جلو و عقب شیشه‌ای با همراهی فریم آلومینیومی رفته است. این تغییر کاملا مثبت بوده. اسمارت‌فون فعلی هواوی ظاهر و احساس باشکوهی پیدا کرده است.»

 

 و البته در این میان داستان میت 10 پورشه دیزاین جذابیتی دو چندان به خانواده میت هواوی بخشیده است. مدتی است که شرکت هواوی و گروه پورشه دیزاین برای تولید اسمارت‌فون‌های لوکس، قدرتمند و هیجان‌انگیز همکاری‌شان را آغاز کرده‌اند. گروه پورشه دیزاین از زیرمجموعه‌های هولدینگ پورشه (صاحب برند و اتومبیل‌های خارق‌العاده پورشه) است که در زمینه طراحی محصولات لوکس همچون عطر، ساعت، زیورآلات و… تحت لایسنس نام پورشه فعالیت می‌کند.

در میت 10 این دو شرکت موفق شده‌اند محصولی را طراحی کنند که به طور همزمان قدرت را به رخ کشیده و صاحب سبک خاص خود نیز هست. بدنه یکپارچه شیشه‌ای در جلو و عقب هم به خوبی توانسته ظاهر یک محصول ظریف دست‌ساز را در کنار استحکام و پایداری به رخ بکشد. رنگ سیاه الماسی این محصول هم زیبایی و دلربایی آن را دوچندان ساخته است. البته هواوی و پورشه دیزاین تنها به طراحی ظاهر زیبا بسنده نکرده‌اند و رابط کاربری انحصاری، کارآمد و هماهنگ با زیبایی‌های بیرونی میت 10 پورشه دیزاین را به محصولشان افزوده‌اند.

هرچند که این تمام داستان نیست و هنگام خرید اسمارت فون PORSCHE DESIGN HUAWEI Mate 10 می‌بینید که هواوی و همکار نکته‌بینش چنان همه‌چیز را به دقت تحت نظر داشته‌اند که طراحی بسته‌بندی، کابلهای همراه، هندزفری و حتی کیف موبایل اختصاصی این محصول را هم با وسواسی بیمارگونه به پایان برده‌اند. تا بتوانند در هر لحظه از خرید تا استفاده از این محصول حس لوکس و تجملاتی آن را به خوبی حفظ کنند.

 

نویسنده سایت تک‌رادار درباره پورشه دیزاین تازه هواوی می‌گوید: «اگرچه ظاهر پورشه دیزاین تا حد فراوانی به میت 10 پرو نزدیک است، اما رنگ اختصاصی تیره آن به همراه تغییراتی کوچک اما چشم نواز باعث شده که این محصول براق‌تر و لوکس‌تر به نظر برسد… ترکیب بدنه شیشه‌ای و اسکنر اثرانگشت قرار گرفته در پشت موبایل به همراه آرم پورشه دیزاین، نوید اسمارت‌فونی خوش‌قیافه را به خریدار می‌دهند. بعلاوه اینکه نوار افقی پشتی و لوگوها امکان هرگونه تشابه با میت 10 پرو و اشتباه را از بین برده‌اند.»

تغییر ظاهر خانواده میت هواوی از آلومینیوم به شیشه گوریلاگلاس چنان چشمگیر بوده که نویسنده اوبر گیزمو هم آن را اینگونه توصیف می‌کند: «این طراحی، تغییری بنیادین نسبت به نسل‌های پیشین و موبایلهای تمام فلزی است. هواوی به خوبی دریافته که این تغییر رویه جذابیت فراوانی برای طیف گسترده‌تری از مشتریان خواهد داشت. اگرچه طراحی بدنه فلزی شاید دیدگاهی تجارت‌مآبانه‌ و به‌صرفه‌تر باشد.»

 

 نظر شما درباره تحولات طوفانی هواوی خوش‌نام در سال جاری چیست؟ آیا این خانواده میت 10 توانسته‌اند شما را وسوسه کنند؟

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان