نیم‌نگاهی به وضعیت کنونی صنعت رو به زوال زغال‌سنگ در سطح جهان

بیش از یک قرن است که زندگی در آپالاشیای مرکزی به شکل گسترده‌ای با فراز و نشیب‎های صنعت زغال‌سنگ تعریف می‌شود.

نیم‌نگاهی به وضعیت کنونی صنعت رو به زوال زغال‌سنگ در سطح جهان

بیش از یک قرن است که زندگی در آپالاشیای مرکزی به شکل گسترده‌ای با فراز و نشیب‎های صنعت زغال‌سنگ تعریف می‌شود.

در کوهستان آپالاشیای امریکا، به دلایل مختلفی از جمله دلایل اقتصادی، محیطی و سیاسی، این نگرش در حال قوت گرفتن است که کار در معادن زغال‌سنگ در حال از رونق افتادن است و دیگر پا نمی‌گیرد. انحطاط زغال‌سنگ بیشتر به دلیل قیمت ارزان گاز طبیعی است که در حال حاضر به جای زغال‌سنگ به عنوان سوخت برای تولید برق به کار می‌رود. کارخانه‌های قدیمی که سابقاً با زغال‌سنگ کار می‌کردند نیز اکنون در پی استانداردهای هوای پاک هستند. به گزارش وزارت کار امریکا، نیروی کار معادن در زمان کرسی ‌نشینی باراک اوباما در ماه مارس سال 2009 حدود 84 هزار و 600 نفر بوده است اما در ماه مارسی که گذشت تعدادن معدنچیان به 56 هزار و 700 نفر بوده کاهش پیدا کرده است.

تفاوت بارزی بین دو جبهه انرژی و محیط زیست‌ وجود دارد که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال 2016 این سهم عمده نادیده گرفته شد. بسیاری از طرفداران محیط زیست و دموکرات‌ها از بازگشت احتمالی سیاست‌های اجرایی اوباما در تغییرات آب و هوا و انرژی تجدیدپذیر توسط رئیس‌ جمهور جمهوری‌خواهشان  واهمه دارند. همه جمهوری‌خواهان از تولید زغال‌سنگ حمایت می‌کنند و مشتاقانه پشتیبان انرژی هسته‌ای هستند. پس از سال‌ها خستگی از سیاست‌های اوباما، جمهوری‌خواهان و گروه‌های تجاری در پی ترویج تولید نفت و گاز هستند.

چین، امریکا و هندوستان از بزرگترین مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ در دنیا هستند که معادن زغال‌سنگ را در سال 2017 جان تازه‌ای داده‌اند. سال گذشته، این صنعت به دلیل کاهش جهانی تقاضا که ناشی از تأثیرات مخرب این سوخت بر محیط زیست و آلودگی بود و همین طور دفع اثر انتشارات مواد آلاینده در حال سقوط بود.

علاوه بر این، سال‌هاست شهروندان اسرائیلی از آلودگی هوا که ناشی از انتشار مواد آلاینده از کارخانه‌های فلسطین در کرانه باختری است و خطراتی که این مواد برای سلامت افراد دارند گله‌مند هستند. اما اکنون که مقامات اقدام به بستن کارخانه‌هایی کردند که مواد آلاینده خطرناکی منتشر می‌کنند، فلسطینیان اعتراض می‌کنند که از زمان پلمپ شدن کارخانه‌ها صدها نفر از آنها از کار بیکار شده‌اند.

دانشمندانی که سال‌هاست در حال مطالعه و تحقیق بر روی زیرساخت انرژی کنونی دنیا و انتشار مواد آلاینده هستند می‌گویند کارخانجات زغال‌سنگ به تنهایی منجر به 1٫5 درجه گرم‌تر شدن هوای زمین شده‌اند.

کشور چین که بدترین آب و هوای دنیا را دارد اتکا به زغال‌سنگ برای انرژی و تولیدات کارخانه‌ها و همین طور ازدیاد خودروهای فرسوده و معیوب را عامل اصلی آلودگی هوا در این کشور می‌داند. کنترل نامناسب بر روی صنعت و اجرای ضعیف استانداردها مشکل آلودگی هوا را بدتر از پیش کرده است.

اطلاعات رسمی نشان می‌دهد مصرف زغال‌سنگ چین برای سومین سال متوالی در سال 2016 کاهش داشته است زیرا این ماده اصلی آلاینده با چالش‌های عظیمی روبه‌رو شده است.

به دلیل کاهش مصرف زغال‌سنگ در کشورهای چین و هند، ساخت کارخانجات جدید زغال‌سنگ در سطح جهانی کساد شده است و می‌توان خوش‌بین بود که تلاش‌های گروه‌های دوستدار محیط زیست نیز در بهبود شرایط جوی بی‌نتیجه نماند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان