بررسی فوت و فن: نگاهی دقیق‌تر به هواوی میت ۱۰ زیبا و قدرتمند

تا به اینجا پاییز امسال به فصل فبلتها تبدیل شده است. اپل، ال‌جی و سامسونگ همانطور که انتظار می‌رفت با محصولات تازه‌شان رونقی به بازار داده‌اند

بررسی فوت و فن: نگاهی دقیق‌تر به هواوی میت 10 زیبا و قدرتمند

تا به اینجا پاییز امسال به فصل فبلتها تبدیل شده است. اپل، ال‌جی و سامسونگ همانطور که انتظار می‌رفت با محصولات تازه‌شان رونقی به بازار داده‌اند. اما در این میان هواوی با معرفی گروه جدیدی از خانواده فبلت‌هایش بازار را غافلگیر کرد. خانواده سه نفره میت 10 تصمیم دارند در بازار امسال حسابی برای رقبا دردسر درست کنند و به نظر می‌رسد تا به اینجا موفق عمل کرده‌اند.

 

هواوی میت 10 با نمایشگر FullView خود به خوبی می‌تواند رقبا را به دردسر بیاندازد. زیرا این نمایشگر علاوه بر کاهش حداکثری لبه‌های اضافی اسمارت‌فون، کیفیت تصویر عالی را هم به نمایش می گذارد. هواوی میت 10 با کیفیت QHD از استاندارد HDR10 پخش ویدیوهای HDR نیز پشتیبانی می‌کند و در زمان عرضه همه‌گیر اینگونه ویدیوها، یکی از معدود اعضای فعلی لیگ HDR10 است.

هواوی برای تامین قدرت تفکر و پردازش فبلت تازه‌اش سراغ چیپ قدرتمند Kirin 970 رفته است. این چیپست توانا به خوبی از پس مدیریت هوشمندانه و پیشرفته دوربین دوگانه میت 10 برآمده است.  ضمن اینکه واحد پردازنده گرافیکی این چیپ بر اساس تکنولوژی تولید FinFet+ در کلاس 10 نانومتری تولید شده است و مهمتر از همه اینکه Kirin 970 مجهز به یکی از اولین و قدرتمندترین واحدهای پردازش شبکه عصبی موبایل‌ها است که توانایی یادگیری ماشینی و استفاده از امکانات هوش مصنوعی را در ابزاری چنین کوچک فراهم می‌آورد.

همان‌طور که در مقاله مربوط به زبان طراحی هواوی هم اشاره شد، این شرکت پس از تست بدنه تمام شیشه‌ای در دو نسل خانواده هانر، اکنون گروه میت 10 را هم با این روش تولید کرده است و شوالیه‌های قدیمی زره آلومینیومی را کم کم به موزه می‌فرستد. اگر هنوز هم متقاعد نشده اید که با یکی از قدرتمند‌ترین محصولات بازار روبرو هستید، بد نیست بدانید که خانواده میت 10 به باتری 4000 میلی‌آمپر‌ساعتی مجهز است که در مقایسه با رنج 3000 میلی‌آمپرساعتی دیگر پرچمداران بازار، حسابی جلب توجه می کند.

مشخصات فنی هواوی میت 10

طراحی

همیشه اولین برخورد، تاثیرگذارترین آنها است. و هواوی هم به خوبی این موضوع را دریافته و در خط تولید تازه‌اش به این اصل وفادار مانده است. لذا این فبلت ظاهری بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد که در همان نگاه اول شما را درگیر می‌کند. نمایشگر بزرگ 6 اینچی با حداقل حاشیه ممکن در صنعت فعلی اسمارت‌فونها ، البته طراحی هوشمندانه تمام شیشه‌ای این محصول و دیگر ظرایف طراحی صنعتی این محصول دست به دست هم داده‌اند تا از میت 10 محصولی خواستنی بسازند.

البته هواوی در کنار زیبایی میت 10، به کاربردپذیری آن هم اندیشیده است. لذا برای اتصال دو بخش شیشه‌ای جلو و عقب این فبلت، از فریم آلومینیومی مستحکمی بهره برده است تا علاوه بر جذب ضربات احتمالی به دستگاه، جاگیری آن در دست کاربر را هم بهتر ساخته و از سر خوردن‌های اتفاقی آن جلوگیری کند. البته با همه این احوال، طراحی این محصول چنان مناسب است که هنگام در دست گرفتن ان به عنوان یک فبلت 6 اینچی، احساس می‌کنید که کوچک‌تر از رقبایی با همین اندازه است.

نمایشگر

هواوی میت 10 با بهره‌گیری از صفحه نمایش 5.9 اینچی بر پایه تکنولوژی IPD LCD (بر خلاف تکنولوژی OLED میت 10 پرو) کیفیت تصویر 449 پیکسل بر اینچ یا 1440p را عرضه می کند. همانطور که گفته شد این نمایشگر از استاندارد HDR10 هم پشتیبانی کرده و می‌تواند ویدیوهای HDR را هم پخش کند. پیش از این در خانواده میت چنین نمایشگر با کیفیتی تنها مختص گروه محصولات Pro بود. اما اکنون مدل معمولی میت 10 هم چنین قابلیتهایی را به ارمغان آورده است.

شیوه چینش پیکسلها در میت 10 به صورت ماتریکسهای PenTile RGBW  است که با زیرپیکسل‌های سفید همراه شده‌اند. لذا میت 10 قادر به نمایش سطوح بالاتری از روشنایی تصویر است و البته نسبت به پنلهای قدیمی QHD LCD نیروی کمتری مصرف می‌کند.

میزان روشنایی نمایشگر میت 10 به صورت عادی 415 نیت است. اما در هنگام نیاز و قرار گرفتن در نور مستقیم خورشید، این میزان به 630 نیت می‌رسد تا به راحتی و بدون دردسر بتوانید از موبایل‌تان استفاده کنید. علاوه بر این سطوح رنگ مشکی در این نمایشگر، عمیق ‌ترین و تیره‌ترین میزانی هستند که تا کنون در نمایشگر LCD دیده شده است و میزان کنتراست رنگی آن هم عالی است.

باتری

اگرچه برخی قابلیتهای خانواده میت در نسخه تازه تغییر کرده‌اند، اما باتری قدرتمند این خانواده هنوز جایگاه خود را حفظ کرده است. میت 10 با استفاده از باتری 4000 میلی‌آمپرساعتی‌ش هنوز به سنتهای خانواده میت پایبند مانده است. اگرچه این موضوع که باتری میت 10 از نظر قدرت تفاوت چندانی با باتری میت 7 تولیدی 2014 ندارد، اندکی مایوس کننده به نظر می‌رسد؛ اما با نگاهی به باتری دیگر رقبا، در می‌یابیم که میت 10 هنوز در صدر رقابتها ایستاده است.

هواوی برای شارژ این باتری غول‌آسا از تکنولوژی سوپرشارژ ویژه خود استفاده می‌کند که با برق 5 ولت و جریان 4.5 آمپر باک را پر می کند. لذا با توجه به استفاده از ولتاژ پایین، باتری میت 10 هنگام شارژ بسیار کمتر از دیگر رقبا گرم می‌شود و آسیب کمتری می‌بیند. در صورت استفاده از کابل و شارژر اورجینال دستگاه، تنها 30 دقیقه زمان لازم است تا میت 10 58 درصد شارژ شود. البته بنا به دلایلی، این فبلت هنوز به شارژر بیسیم مجهز نشده است و باید منتظر عرضه آن در نسل‌های آینده خانواده میت باشیم.

هواوی مدعی است که میت 10 علیرغم تمام پیشرفت‌های سخت‌افزاری، هنوز به اندازه میت 9 انرژی مصرف می‌کند و باتری آن همان‌قدر دوام می‌آورد. جالب اینجا است که آزمایش‌های گوناگون هم این موضوع را تایید کرده‌اند. و حتی در زمینه مکالمه یا از نظر زمان استندبای، میت 10 اندکی بهتر از میت 9 هم ظاهر شده است.  آزمونها نشان می‌دهند که در استفاده روزمره عادی، میت 10 با  یک بار شارژ ما را تا دو روز همراهی خواهد کرد. حتی اگر طی این مدت وای‌فای، مکان‌یاب ماهواره‌ای و اینترنت موبایل هم دائما روشن باشند.

ارتباطات

میت 10 هواوی همانند تمام پرچمداران بازار از تمامی تکنولوژی‌های ارتباطی فعلی (از 2G تا 4٫5G) پشتیبانی می‌کند و برای سازگاری با اغلب خدمات‌دهنده‌های موبایل، از تکنولوژی LTE-Advanced  بهرهمند شده است. باندهای ارتباطی میت 10 عبارتند از: Cat.16 LTE برای سرعت تئوری خارق‌العاده یک گیگابیت بر ثانیه دانلود و 150 مگابیت بر ثانیه آپلود، 16 باند ارتباطی گوناگون LTE، شش باند گوناگون 3G و نهایتا 4 باند ویژه 2G.

کارت شبکه درونی این اسمارت فون نیز از تمامی استانداردهای اتصال وای‌فای (a/b/g/n/ac) به صورت دوال باند پشتیبانی می‌کند و نیازی به گفتن نیست که قابلیتهایی هوگون وای‌فای دایرکت و هات‌اسپات را هم در خود دارد. از دیگر امکانات ارتباطی آن می‌توان به بلوتوث نسخه 4.2، ارتباط برد کوتاه و امن NFC و مکان‌یاب مبتنی بر ماهواره‌های A-GPS و GLONASS روسیه و Beidou چین اشاره کرد.

نرم افزار

هواوی برای همراهی با اندروید 8.0 اوریو، میت 10 را به نسخه 8 رابط کاربری EMUI خود مجهز کرده است. به لطف واحد پردازش شبکه عصبی به کار رفته در چیپست Kirin 970، رابط کاربری میت 10 هم از برخی قابلیت‌های یادگیری ماشینی بهره‌مند شده است. این رابط کاربری با استفاده از ماشین یادگیری و پیش‌بینی عادات کاربر، برنامه‌ها را 12 درصد سریع‌تر باز می کند و البته مصرف انرژی را هم کاهش داده است.

رابط کاربری EMUI هواوی که از نسخه 5.1 میت 9 مستقیما به نسخه 8 پریده است، می تواند به صورت هوشمندانه و بر اساس وضعیت محیط و تعامل کاربر، برخی قابلیتها و امکانات را به وی پیشنهاد داده و یا به صورت خودکار فعال نماید.  برای مثال با فرا رسیدن شب به شما پیشنهاد می‌دهد تا فیلتر رنگ آبی را فعال کنید و از خستگی شبانه چشمان‌‌تان پیشگیری نمایید.  و یا هنگامی که مشغول تماشای ویدیو هستید و پیام نوتیفیکیشنی از سوی یکی از برنامه های ارتباطی می‌رسد، به شما پیشنهاد می‌دهد که ادامه فیلم را در حالت نیم صفحه تماشا کنید تا بتوانید در کنار آن به پیام رسیده هم توجه نشان دهید.

یکی دیگر از قابلیتهای جذاب EMUI 8 که به اسم Projection نامگذاری شده، امکان اتصال آن به نمایشگرهای دیگر از طریق رابط USB-C به HDMI است. در این حالت شما یک رابط کاربری اختصاصی دسک‌تاپ تمام صفحه در اختیار خواهید داشت که با یک موس و کیبرد بلوتوث، شما را از کار با لپ‌تاپ و PC بی‌نیاز می‌سازد.

پردازنده

پردازنده Kirin 970 چندی پیش در نمایشگاه IFA رونمایی شد و این اولین بار است که در محصولی به شکل تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پردازنده در کارخانه‌های خود هواوی در واحد تولید HiSilicon تهیه می‌شود و این شرکت در نمایشگاه IFA وعده کارایی سریع‌تر و مصرف باتری بهینه‌تری را می‌داد.

اکنون که در عمل این محصول را می‌بینیم، به خوبی مشخص است که پردازنده مرکزی آن 25 رصد سریعتر شده و واحد پردازش گرافیکش هم 4 برابر قدرتمند‌تر از قبل است. و در این میان واحد پردازش شبکه عصبی تازه وارد هم توانایی‌های بسیار جذاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را به دنیای موبایل‌ها آورده است. از جمله توانایی‌های این واحد پردازشی می‌توان به تشخیص بهتر چهره و اشیا در تصاویر، تشخیص صدا و پردازشگر زبان طبیعی اشاره کرد. هواوی پیش از این با عرضه میلیونها تصویر، نمونه صدا و متن این پردازشگر را آموزش داده است تا سریع‌تر از گذشته تصویر، صدا یا داده‌های جدید را تشخیص داده و تفکیک نماید. تا به اینجا آزمایش‌ها نشان داده‌اند که کارکرد واحد هوش مصنوعی Kirin 970 بسیار بهتر از چیپ بیونیک A11 آیفونهای جدید عمل کرده است.

گفتنی است که CPU این پردازنده از نظر مصرف انرژی 50 درصد بهینه تر از نسل قبلی خود عمل می‌کند. این سی‌پی‌یو به 4 پردازنده 2.4 گیگاهرتزی Cortex-A73 و 4 پردازنده 1.8 گیگاهرتزی Cortex-A53  مجهز است. اما موضوع مهم این است که هر دو بخش به صورت مجازی می‌توانند همزمان با هم فعالیت کنند و در انجام همزمان فعالیتها، عملکرد سریعتری داشته باشند.

واحد پردازش گرافیک یا GPU این چیپ هم Mali-G72MP12 دوازده هسته‌ای است. این واحد پردازشی 4 برابر سریعتر از نمونه 8 هسته‌ای مورد استفاده در Kirin 960 عمل می‌کند. در حالی که مصرف انرژی آن 8 برابر بهتر از نمونه قبلی است.

دوربین

بخش تصویربرداری میت 10 نتیجه همکاری موفقیت‌آمیز شرکتهای هواوی و لایکا است. این موبایل هوشمند در بخش پشتی خود به دو دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی و 20مگاپیکسلی تک‌رنگ مجهز شده است و دهانه دیافراگم لنزهای آنها f/1.6 است. تصاویر خلق شده توسط میت 10 نتیجه ثبت  فریم‌های متعدد توسط دو دوربین و ادغام هوشمندانه آنها با یکدیگر هستند.

سنسور رنگی این مجموعه دوربین برای کم کردن اثر لرزش در تصاویر تولیدی، از لرزشگیر اپتیکال (فیزیکی) بهره می‌برد و سنسور سیاه و سفید هم حساس به نور طراحی شده است. در کنار این، یکی از مهمترین بهبودهای دوربین میت 10 نسبت به نسلهای قبلی پرچمداران هواوی، استفاده از لنزهای رده بالای SUMMILUX-H  لایکا است که گشودگی دیافراگمی بیش از قبل را فراهم می‌آورند. علاوه بر این، به لطف پردازنده سیگنال تصویری دوگانه Kirin 970 میزان نویز تصاویر در تصاویر شبانه بسیار کاهش یافته و پردازش دقیق تری روی آنها صورت می‌گیرد.

سیستم هوش مصنوعی میت 10 هم به خوبی تا 14 حالت عکاسی مختلف را پشتیبانی کرده و به صورت خودکار بهترین شرایط را برای ثبت عکسهای عالی فراهم می‌آورد. به جز تکنولوژی SuperiorAuto سونی، این امکان یکی از توانایی‌های بدون رقیب میت 10 در پاییز امسال است.

علاوه بر این الگوریتم های یادگیری عمیق یا Deep learning به یاری میت 10 آمده‌اند تا زوم دیجیتال هیبریدی بهتر و با کیفیت‌تری را ارائه کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی میت 10 باعث شده تا افکتهای بوکه واقع‌گرایانه‌تر و دقت بیشتر در میزان نوردهی و وضوح تصاویر را شاهد باشیم.

نتیجه گیری

Huawei Mate 10 در نگاه اول محصولی خیره‌کننده و حیرت‌آور است که هر مشاهده‌گری را به خود جذب می‌کند. و در این میان همراه با طراحی زیبایش، قابلیتهای فراوانی چون هوش مصنوعی، واحد گرافیکی توانمند، لنزهای عالی لایکا و نمایشگر اختصاصی رزولوشن بالا را هم به نمایش می‌گذارد.

طراحی زیبای تمام شیشه‌ای بدنه و نمایشگر بدون حاشیه و واضح میت 10 موضوعی جذاب برای کل کل‌های دورهمی دوستانه خواهند بود.  و البته احتمالا قیمت قابل قبول آن هنگام ورود به بازار و مقایسه با رقبا، می تواند جذابیت این محصول تازه را دو چندان کند.

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان