ماهان شبکه ایرانیان

آبشار ویکتوریا؛ عروس زیبای قاره آفریقا

با یکی از هفت عجایب طبیعی دنیا آشنا شوید.

آبشار ویکتوریا؛ عروس زیبای قاره آفریقا

با یکی از هفت عجایب طبیعی دنیا آشنا شوید.

دیوید لیوینگستون در سال 1855 آبشاری را در قاره آفریقا اکتشاف کرد و آن را به افتخار ملکه ویکتوریا (ملکه انگلستان) آبشار ویکتوریا نامید. این آبشار تنها نماینده آفریقا است که یکی از هفت عجایب طبیعی دنیا نیز به شمار می‌رود.

بهترین آبشار دنیا

با این که آبشار ویکتوریا نه عریض‌ترین و نه بلندترین آبشار دنیاست اما هیچ جای دیگری را روی زمین پیدا نمی‌کنید که چنین دیوار بزرگی از آب بر روی تنگه‌ای باریک کشیده شده باشد و تا پایین آن پیش برود. این آبشار در واقع 5 آبشارک مجزا دارد که در عرض بهت‌آور و حیرت‌انگیز 1700 متری امتداد دارد و حدود 109 متر از دره 121 متری را می‌پوشاند. این آبشار به طور متوسط حدود 1087 مترمربع آب به رودخانه زامبزی در هر ثانیه سرازیر می‌کند اما جریان آب در فصل باران از ماه فروردین تا خرداد بسیار بیشتر است. در ماه‌های آبان و آذر، بر عکس، جریان آب بسیار کم است.

تغییر تدریجی

رودخانه زامبزی بر خلاف آب طغیان‌گر در اطراف آبشار به تدریج و در مدت 2 میلیون سال مسیرش را به سمت فلات‌های مجاورش کج کرده است. به دلیل جریان‌های هوای روبه‌بالا در گلوگاه تنگه، بیشتر آبی که به کف تنگه به عنوان مه می‌رسد، الهام‌بخش نام اصلی این آبشار بوده است: “مه غران”.

افشانه‌های آبشار متراکم می‌شوند و مانند باران‌های مقطع در جنگل‌های بارانی جزایر کاتاراکت و لیوینگستون در دامنه تنگه پیوسته در حال بارش است.

آبشار ویکتوریا یکی از معدود جاذبه‌های طبیعی روی کره زمین است که بی‌وقفه در حال بارش است و جنگل بارانی اکوسیستم غنی از گیاهان نادر، دوزیستان و حشرات است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان