ماهان شبکه ایرانیان

۳ روش برای اینکه کارمندان دورکار خود را پربازده نگه دارید

وبسایت فلکس‌جابز اخیرا یک نظرسنجی داشته که در آن ۹۳ درصد از افراد حرفه‌ای گفته‌اند حاضر به کار در هر جایی غیر از دفتر شرکت هستند، از این میان ۵۱ درصد خانه را به عنوان انتخاب اول خود مطرح کرده‌اند

وبسایت فلکس‌جابز اخیرا یک نظرسنجی داشته که در آن 93 درصد از افراد حرفه‌ای گفته‌اند حاضر به کار در هر جایی غیر از دفتر شرکت هستند، از این میان 51 درصد خانه را به عنوان انتخاب اول خود مطرح کرده‌اند. این نوع انعطاف‌پذیری کم‌کم در کسب‌وکارهای مختلف تبدیل به عرف می‌شود، به خصوص به عنوان تلاشی از جانب شرکت‌ها برای جلوگیری از جدایی نخبه‌ها. انعطاف‌پذیری چقدر مهم است؟ آنقدر که 33 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به خاطر فقدان انعطاف کارشان را ترک کرده‌اند.

وقتی کارمندان بدانند که قادر به کار از هر جایی و در هر زمانی هستند، درهایی به روی آنها گشوده می‌شود تا بتوانند از لذت‌های شخصی خود برای بهبود بازده‌شان استفاده کنند. به جای عجله برای صرف صبحانه و تلف کردن وقت خود در ترافیک، آنها می‌توانند به سادگی از تخت به پشت میز کار بروند و لپ‌تاپشان را باز کنند و شروع به کار نمایند.

این آزادی به آنها انعطاف روانی هم می‌دهد تا با حذف عوامل مزاحمی مثل سر و صدای محیط کار و شلوغی مرکز شهر، تمرکز بیشتری داشته باشند. صد البته که کار از خانه برای همه افراد مناسب نیست، اما انعطافی که فراهم می‌کند می‌تواند به نفع برخی مشاغل و کارمندان باشد. 

انعطاف‌پذیری نخبگان را حفظ می‌کند

استخدام، تعلیم و هماهنگ‌سازی افراد جدید برای رسیدن به اهداف سازمانی و ایفای مناسب نقش‌ها زمان زیادی می‌گیرد. بنابراین اتلاف وقت و پول است اگر یک کارمند به فاصله کمی از استخدام شرکت شما را ترک کند زیرا فقط درخواست مقداری انعطاف داشته است.

کسب‌وکارهای جدید و استارت‌آپ‌های تازه‌کار نیازمند ثبات در چرخه‌های کاری، فرآیندها، ارتباطات و تکمیل وظایف برای حرکت به جلو هستند، اما این پیشرفت با آمدن و رفتن کارمندان دچار وقفه می‌شود.

وقتی کارمندی به شرکت‌های رقیب می‌پیوندد، کارآفرین صاحب شرکت قبلی بیشترین ضرر را می‌کند. کارمندانِ مستعد فرصت‌های جدیدی را خلق می‌کنند، درآمدهای جدیدی را ایجاد می‌کنند و نتایج موفقی را رقم می‌زنند. بدترین سناریو برای همه صاحبان کسب‌وکارها، از دست دادن فرصت‌های جدید با خروج یک کارمند مستعد است.

از ‌انعطاف‌پذیری استفاده کنید

وقتی از سر احترام، انتخاب محل و زمان کار را به کارمندان بدهید، عده کمی موقعیت شغلی خود را ترک خواهند کرد. دادن این انعطاف به کارمندان، این بذر را در ذهن آنها می‌کارد که هر کسی نقش موثری برای ایفا دارد، و سنجش عملکرد نیز بر عهده خود افراد قرار می‌گیرد. به خصوص کسی که علاقه دارد به جای نه صبح تا پنج بعد از ظهر (عرف شرکت‌ها) شب‌ها کار کند، نباید احساس محدودیت کند. او خود باید بازدهی‌اش را زیر نظر داشته باشد.

شاید شما هم مثل ما ترجیح بدهید که 80 درصد از انرژی و وقت یک کارمند ابرستاره را داشته باشید که از خانه کار می‌کند و در هفته 10 وظیفه را انجام می‌دهد، نه 100 درصد از انرژی و وقت یک کارمند معمولی که در شرکت حاضر می‌شود ولی 5 وظیفه را بیشتر انجام نمی‌دهد.

اغلب انجام وظایف در محیطی آرام و راحت، باعث تمرکز بیشتر، کیفیت بالاتر و سرعت عمل بیشتر می‌شود. وقتی یک کارمند در دفتر کار کند، بیشتر نگاهش به ساعت خواهد بود تا چه موقع ساعت پنج عصر بشود. اما از خانه، کار تا زمان تکمیل شدن ادامه می‌یابد.

دورکاری برای همه اشخاص، همه مشاغل، یا همه شرکت‌ها جواب نمی‌دهد اما برخی کسب‌وکارها و مشاغل می‌توانند از آن استفاده کنند. مثلا شرکت‌های کامپیوتری و ارتباطی، حسابداری و مالی، مسافرتی و خدماتی، خبری و محتوایی. کسب‌وکارهای تحت وب را نیز می‌شود -تقریبا- از هر جایی مدیریت کرد و روز به روز صنایع بیشتری نظیر تبلیغات، بازاریابی، خبررسانی و سرگرمی به مدل تحت وب انتقال می‌یابند.

چطور کارمندان را در خانه پربازده نگه داریم؟

دادن فضا و انتخاب به افراد برای داشتن یک زندگی و کار متعادل، حس مدیریت دیکتاتوری را از آنها دور می‌کند. در عوض، این حس را به آنها می‌دهد که برای کسب‌وکار مهم هستند و وفاداری‌شان به شرکت را افزایش می‌دهد. در نتیجه محصول نهایی که نمایانگر کیفیت کار گروه است، بهترین شکل را به خود می‌گیرد. در اینجا سه استراتژی را با شما در میان می‌گذاریم:

1. با مشوق آنها را به سمت خط پایان ببرید 

بسیاری از کارگزاران استخدامی می‌گویند که در پنج سال آینده دورکاری افزایش محسوسی خواهد داشت و بسیاری از آنها پاداش‌ها و مشوق‌ها را بهترین راه برای مدیریت آنها از راه دور می‌دانند.

یکی از راه‌ها این است که با استفاده از روش پاداش و تشویق وابسته به بازده آنها را مدیریت کنید. به این صورت که دورکاری را به مثابه یک پاداش جا بیندازید، نه یک حق. یعنی چنانچه یک کارمند در کارش با ثبات بود، به عنوان تشویق اجازه دهید روزهایی را از خانه به کار مشغول باشد. اگر عملکردش افت کرد این پاداش را از او بگیرید، و اگر بهبود یافت آن را تقویت کنید.

البته نیازی نیست شما به چنین کارمندانی بگویید که به خاطر افت بازده آنها را به شرکت فرخوانده‌اید، اما به محض مشاهده تاخیر در کارهای اجرایی، می‌توانید با بهانه‌ای نظیر ضعف ارتباط آنها را فرابخوانید. پس دورکاری را به عنوان یک پاداش در نظر بگیرید، نه یک حق. 

2. پروژه‌ای پرداخت کنید

لازم نیست کارمندان دورکار، تمام‌وقت باشند. استخدام توسعه‌دهندگان برای کارِ پروژه‌ای اغلب برای شرکت‌ها مقرون به صرفه‌تر از استخدام کارمندان تمام‌وقت است. در پژوهش‌ها مشاهده شده که 70 درصد از آزادکارها (freelancer) علاقه دارند اینگونه کار کنند.

عدم نیاز آزادکارها به تامین مکان، تجهیزات، مزایا یا منابع می‌تواند به کارآفرینان کمک کند که وقت و منابع خود را روی رسیدن به اهدافی مشخص متمرکز کنند که رسیدن به آنها کسب‌وکار را به جلو می‌برد. 

آزادکارها یا هر نوع پیمانکار دیگری، این انگیزه را دارند که پروژه‌ها را به شکلی رضایت‌بخش و بهینه به پایان برند زیرا تا زمانی که کار را تکمیل نکرده و تحویل نداده باشند پول خود را دریافت نخواهند کرد. استفاده از این سیستم پرداختی برای هر آزادکار خانه‌نشینی می‌تواند کارایی آنها را بالا نگه دارد و با سایر اعضای گروه همسطح نگه دارد.

3. حضور آنها را به طور مجازی بررسی کنید

سرویس‌های زیادی وجود دارد که می‌توانند برای ردگیری ساعات کاری افراد به کار روند. همچنین برای جلسات نیز می‌توان از سرویس‌های مختلفی -مانند اسکایپ- که احتمالا با آنها آشنا هستید، استفاده کرد. واقعیت این است که تا وقتی کارمندان دورکار از طریق سرویس‌های ارتباطی در دسترس باشند، مهم نیست که کجای این کره خاکی قرار دارند. مهم این است که در موقع لزوم بتوان از توانایی‌شان برای پیشبرد کارها استفاده کرد. 

ساعات کاری برای افراد دورکار نیز صدق می‌کند. معمولا خارج از ساعات کاری با آنها تماس گرفته نمی‌شود مگر اینکه یک وظیفه بسیار مهم روی زمین مانده باشد. با کسب شناخت از افراد می‌توان در مواقع خارج از عرف هم با آنها تماس گرفت، کافی است چکاوک‌ها و جغدهای تیم خودتان را بشناسید. چکاوک‌ها کار کردن در روز را ترجیح میدهند و جغدها شب‌کاری را می‌پسندند.

نکته نهایی این است که باید احترام متقابل بین کارفرما و کارمند برقرار باشد طوری که زندگی شخصی افراد تحت تاثیر مسئولیت‌های حرفه‌ای آنها قرار نگیرد. احترام از جانب همکاران و کارفرما در صدر فهرست موارد مهم برای کارمندان است.

انعطاف‌پذیری برای کارمندان مهم است، پس باید برای موسسین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها هم مهم باشد. نوعی از همکاری را سامان دهید که برای افراد و شرکت مفید باشد و سود همه را حداکثر کند. و اگر کارمندانی یافتید که با دریافت مجوز کار از خانه بیشترین بازده را نشان دادند، آنها را حفظ کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان