بررسی فوت و فن: نتیجه همکاری هواوی و لایکا، دوربین‌های خارق‌العاده خانواده Mate ۱۰

اگر طی هفته‌های گذشته خبرهای مربوط به رونمایی خانواده Huawei Mate ۱۰ را در فوت‌وفن دنبال کرده باشید، متوجه شده‌اید که یکی از پایه‌های اصلی رجزخوانی هواوی در بازار اسمارت‌فون ۲۰۱۷، دوربین‌های دوگانه برند لایکا بر روی این فبلتها هستند. در این مطلب قصد داریم به شکل دقیق‌تر به بررسی دوربین هواوی میت ۱۰ و میت ۱۰ پرو بپردازیم.

بررسی فوت و فن: نتیجه همکاری هواوی و لایکا، دوربین‌های خارق‌العاده خانواده Mate 10

اگر طی هفته‌های گذشته خبرهای مربوط به رونمایی خانواده Huawei Mate 10 را در فوت‌وفن دنبال کرده باشید، متوجه شده‌اید که یکی از پایه‌های اصلی رجزخوانی هواوی در بازار اسمارت‌فون 2017، دوربین‌های دوگانه برند لایکا بر روی این فبلتها هستند. در این مطلب قصد داریم به شکل دقیق‌تر به بررسی دوربین هواوی میت 10 و میت 10 پرو بپردازیم. 

 

قبل از شروع بد نیست یادآوری کنیم که میت 10 پورشه دیزاین هم از نظر دوربین تفاوتی با میت 10 پرو ندارد. اگرچه هنوز درباره میزان مشارکت لایکا و تکنولوژی‌های سطح‌بالای این شرکت در بخش تصویربرداری خانواده میت 10 سوالاتی مطرح است، اما جای شکی نیست که اعضای این خانواده از کیفیت سخت و نرم‌افزاری بسیار عالی در زمینه عکاسی برخوردارند. اعضای خانواده میت 10 از چینش دوربینی تقریبا شبیه میت 9، پی 10 و پی 10 پلاس بهره می برند. یعنی دو سنسور دوربین 12 و 20 مگاپیکسلی در بخش پشتی و یک سنسور 8 مگاپیکسلی در بخش جلویی قرار گرفته‌اند.

 

لنزهای  SUMMILUX-H مورد استفاده در دوربین‌های اصلی میت 10 و میت 10 پرو  نسبت به دیگر محصولات هواوی بازسازی کاملی را از سر گذرانده‌اند و اکنون با دهانه دیافراگم f/1.6 توانسته‌اند عنوان عریض‌ترین دهانه دیافراگم در بازار اسمارت‌فون را از آن خود کنند. چنین روزنه دیافراگم گشوده‌ای وعده تصویر‌برداری‌های فوق‌العاده و کارایی چشم‌گیر در نور کم را می‌دهد. همچنین سنسور 12 مگاپیکسلی رنگی این اسمارت‌فونها از لرزشگیر اپتیکال (فیزیکی) هم بهره‌مند شده‌است تا تصاویر مورد نظر شما را با کمترین میزان لرزش ثبت کند. در حالی که دوربین دوم 20 مگاپیکسلی تک‌رنگ میت 10 هم به افزایش عمق و جزئیات این عکس‌های بدون لرزش کمک شایانی می‌کند.

 

پردازنده Kirin 970 جدید هواوی که درون قلب میت 10 و میت 10 پرو جای گرفته، یکی از اولین چیپستهای موبایلی است که به واحد پردازش عصبی یا NPU مجهز گشته است. این  سخت‌افزار امکان استفاده از هوش مصنوعی را به هواوی داده است که در خانواده میت 10 جلوه آن را می توان در تشخصی صدا، عملکردهای دوربین و بینایی ماشینی مشاهده کرد. تکنولوژی هوش مصنوعی هواوی به همراه امکانات جدید رابط کاربری EMUI 8.0 این شرکت، دوربین میت 10 و میت 10 پرو را قادر ساخته برای ثبت تصاویری بهتر و با کیفیت‌تر، در اولین قدم با سرعت تشخیص دهد که در حال عکاسی از چه سوژه‌ای است و تنظیمات را هماهنگ با آن به صورت خودکار انتخاب کند.

 

برای تکمیل کیفیت بالای عکاسی در خانواده میت 10، دوربین‌های این تلفن‌های هوشمند از سیستم فوکوس 4در1 ویژه‌ای بهره می‌برند که با ترکیب تشخیص فاز، اطلاعات کنتراست، اطلاعات عمق و آرایه لیزری موجود، فوکوس خودکار قابل اعتماد در هر شرایطی را برای‌تان فراهم می‌آورد. در کنار اینها، اگرچه خانواده میت 10 مانند آیفون 8 پلاس یا گلکسی نوت 8 از امکان زوم اپتیکال بهره‌ای نبرده‌اند. اما هواوی به کمک پردازشگر هوش مصنوعی درون اسمارت‌فونهای پرچمدارش، امکان زوم دیجیتال 2X بسیار خوبی را فراهم آورده که تنه به تنه زوم اپتیکال دیگر اسمارت‌فونها می‌زند.

رابط کاربری دوربین و امکانات آن

اگر پیش از این مشتری محصولات خانواده هانر هواوی بوده‌اید، حتما با رابط کاربری با لایه‌بندی سه صفحه‌ای این کمپانی برای نرم‌افزار دوربینش آشنایی دارید. البته با توجه به افزوده شدن هوش مصنوعی و به کارگیری سخت‌افزار لایکا در خانوداه میت 10، بخش های جدید فراوانی به این رابط کاربری افزوده شده‌اند.

با سوایپ کردن (کشیدن انگشت) از سمت راست  صفحه، لیستی 13 تایی از حالات گوناگون عکاسی و فیلمبرداری در اختیارتان قرار می‌گیرد. علاوه بر این در صورت لزوم از همین قسمت می‌توانید برای دانلود مستقیم مودهای عکاسی بیشتر از سرورهای هواوی اقدام کنید. این حالتهای عکاسی تقریبا هرنوع تصویربرداری را پوشش می‌دهند و از تصویربرداری HDR تا حالت نایت شات برای عکاسی در شب را می‌توانید در اینجا پیدا کنید.

با سوایپ کردن از سمت چپ صفحه به تنظیمات متعددی همچون رزولوشن، اطلاعات GPS، تایمر عکاسی، شیوه‌های ضبط، ردیابی سوژه و… دست یابید. همچنین با توجه به اینکه در حالت عکاسی یا فیلمبرداری باشید، گزینه‌های متنوع دیگری را هم خواهید یافت. در اینجا همچنین می توانید از دو شیوه متفاوت واترمارک هم بهره ببرید که به صورت خودکار اطلاعات متنوع و متفاوتی را روی تصاویرتان حک خواهند کرد.

بخش تنظیمات مربوط به Viewfinder یا نمایاب دوربین مملو از تنظیمات و امکانات گوناگون است. با انتخاب حالت پرو (Pro mode)‌ برای تنظیمات دستی حرفه‌ای، نمایشگر شما مملو از دکمه‌هایی می‌شود که تقریبا همانند یک دوربین ببین و بگیر حرفه‌ای قادر به تغییر هر تنظیمی در عکاسی‌تان هستید. علاوه بر این دهانه دیافراگم عریض دوربین میت 10 این امکان را فراهم می‌آورد که امکان فوکوس در نقاط مختلف عکس (آن هم پس از عکاسی)‌ و همچنین قابلیت اعمال حالت بوکه را روی تصاویر داشته باشید.  شاید قابلیتها و توانایی‌های دوربینهای خانواده میت 10 بی‌نقص نباشند، اما بدون شک در اینجا بهترین تعامل میان سخت‌افزار و قابلیتهای نرم‌افزاری در میان تمامی اسمارت‌فون های بازار شاهد هستیم.

همچنین هنگام استفاده از دوربین میت 10 و میت 10 پرو، توانایی دید ماشینی سخت‌افزاری این اسمارت‌فونها به کمک‌تان می‌آید و علامت مشخصه آن در رابط کاربری دوربین، آیکون کوچکی است که در گوشه سمت راست-پایین صفحه ایجاد می‌شود. در این حالت شما دوربین را به سمت هر سوژه‌ای که بگیرید دوربین به صورت خودکار نوع آن را تشخیص داده و حالت عکاسی مناسب با آن را فعال می کند. در تستهایی که تا کنون انجام گرفته، این امکان هم دقیق و هم سریع بوده است و به راحتی حالات عکاسی را بر اساس ثبت تصویر از منظره، گیاهان، حیوانات، غذاها یا انسان تغییر می‌دهد.

کیفیت عکسها

در نگاه اول و مقایسه میان کیفیت تصاویر میت 9 سال گذشته با خانواده میت 10 سال جاری، تفاوت به خوبی مشخص و تاثیرگذار است. در کنار حالات عکاسی هوشمند و بسیار کاربردی میت 10 و میت 10 پرو، کیفیت عمومی تصاویر هم بسیار خوب است. حتی هنگامی که از زوم دیجیتال با کیفیت 2 برابری دوربین استفاده می‌کنیم، باز هم تصاویری عالی و شگفت‌انگیز در اختیار داریم که به خوبی با زوم اپتیکال دو برابری رقبایی چون گلکسی نوت 8 توان برابری دارد.

با کاهش نور مناظر، نسبت به گذشته مشکلات کمتری در عکسها را شاهد خواهیم بود. به لطف دهانه دیافراگم گشاده‌تر و البته قابلیت عکاسی شب هوشمند خانواده میت 10، شما تصاویر بسیار بهتری را نسبت به برخی رقبا و محصولات پیشین همین خانواده شاهد هستید. علاوه بر این همانند یک دوربین دیجیتال حرفه‌ای شما قادر هستید برای عکاسی بهتر در شب و نور کم، میزان روشن ماندن فلاش را کنترل کنید و شاتر را هم تا 30 ثانیه باز نگه دارید. این مدت زمان معمولا برای عکاسی از آسمان شب هم کفایت می‌کند.

نمایی از ریسورت‌های روی آب

به شکل قابل توجهی، کیفیت عکسها در حالت HDR حتی گاهی از حالت عکاسی پیش‌فرض میت 10 هم بهتر می‌شود. البته در این حالت باید برای جلوگیری از تار شدن عکسها تمرین بیشتری داشته باشید، زیرا شاتر هم مدت زمانی بیش از معمول باز خواهد ماند.

دوربین جلوی 8 مگاپیکسلی هم کیفیت عکس دلپذیری را برای عاشقان سلفی به ارمغان می‌آورد و در حالت عکاسی پرتره واقعا قدرتمند ظاهر می‌شود. این در حالی است که دوربین جلو تنها به یک سنسور مجهز شده است. حالت عکاسی بیوتی هم ساده و موثر بوده و نتیجه نهایی قابل قبولی ارائه می‌کند. علاوه بر این هنگام استفاده از دوربین جلو، حالت فلاش صفحه نمایش نور کافی را برای حفظ جزئیات سوژه فراهم می‌آورد.

کیفیت فیلمبرداری

علاوه بر عکس‌برداری جذاب و عالی، دوربینهای خانواده میت 10 توانایی ثبت ویدیوهای آبرومند و با کیفیتی را هم دارند. در فیلمبرداری با رزولوشن فول اچ‌دی و سرعت 30 فریم بر ثانیه کیفیت خوبی را شاهد خواهید بود. علاوه بر این می‌‌توانید با سرعت 60 فریم بر ثانیه و کیفیت 4K هم به ثبت تصاویر متحرک بپردازید. البته از نظر فیلمبرداری، کیفیت آن ممکن است اندکی پایینتر از رقبایی چون آخرین محصولات سامسونگ و اپل باشد.

تثبیت‌کننده لرزشهای ویدیویی دوربینهای خانواده میت 10 بسیار موثر عمل می کند. البته گفته می‌شود در حالت فیلمبرداری با رزولوشن بالاتر از 1080p این قابلیت فعال نخواهد شد. هرچند که لرزشگیر اپتیکال این دوربین به خوبی از پس لرزشهای دست هنگام ثبت ویدیو در شرایط عادی هم برمی‌آید. شاید بتوان گفت اگرچه کیفیت فیلمبرداری خانواده میت 10 خوب است، اما به پای کیفیت ثبت تصاویر آن نمی‌رسد.

جمعبندی

بدون شک هم محصول تکنولوژیکی همواره جای فراوانی برای بهبود و پیشرفت دارد. در اینجا هم می‌توان در انتظار بهبود کارکرد لرزشگیر ویدیویی در هر رزولوشنی و کاهش مدت زمان شاتر در عکاسی HDR بود. اما در چشمان خانواده میت 10 شاهد یکی از بهترین و کاملترین ابزارهای تصویربرداری هستیم که به خوبی از پس رقابت با دیگر رقبا برآمده و برترین تجربه ممکن در تاریخ خانواده موبایلهای هواوی را رقم می‌زند.

علاوه بر این هوش مصنوعی هواوی هم به کمک کیفیتهای عکاسی آمده و قابلیتهای فراوانی را به این دوربین خانواده میت 10 افزوده است. و دور از انتظار نیست که با پیشرفت الگوریتمها و اپلیکیشنهای مربوط به هوش مصنوعی این شرکت، شاهد بهبودهایی در آپدیتهای بعدی خانواده میت 10 باشیم.

قابلیتهای کلیدی دوربین اسمارتفونهای خانواده میت 10

– دوربین دوگانه 12 مگاپیکسلی با سنسور رنگی BSI CMOS و 20 مگاپیکسلی مونوکروم یا تک‌رنگ

– لنز لایکا f/1.6 در جلوی چشم هر دو دوربین رنگی و سیاه‌وسفید

– فوکوس هیبریدی چهارگانه: تشخیص فاز، لیزری، عمق، کنتراست

– زوم دیجیتال دو برابری Huawei Hybrid Zoom 

– قابلیت عکاسی متوالی با سرعت 15 فریم در ثانیه

– نمایشگر فول اچ‌دی 6 اینچی OLED با پشتیبانی از استاندارد HDR، نسبت تصویر 18:9 و رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل

– فلاش دوگانه برای دوربینهای اصلی

– لرزشگیر اپتیکال

– محافظت صفحه شیشه‌ای گوریلاگلس بر روی نمایشگر و به صورت اختصاصی و جداگانه روی لنزهای دوربین اصلی

– کیفیت فیلمبرداری 4K UHD  با سرعت 30 فریم بر ثانیه

– فیلمبرداری فول اچ‌دی با سرعت 60 فریم بر ثانیه

– فیمبرداری فوق سریع 120 فریم بر ثانیه در حالت فول  اچ‌دی

– قابلیت تنظیم از ISO50 تا ISO3200

– حالت دیافراگم عریض (پس‌زمینه تار)


در همین رابطه نمونه عکس‌های گرفته شده با Huawei Mate 10 Pro را ببینیم:

عکاسی سیاه و سفید با Huawei Mate 10 Pro

عکاسی با Huawei Mate 10 Pro از تهران تا مالدیو

و تمام زیبایی‌های تهران تا مالدیو با Huawei Mate 10 Pro


 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان